Tyckte det var dags att göra sig av med BMW'n och köpa något riktigt istället. Efter många om och men, velande fram och tillbaka, slog jag till på denna härliga R33 GTS-T!
Detta är då som nämnt en -94 R33 GTS-T med en oöppnad RB25DET och original drivlina. Däremot är en del runtom motorn gjort såsom ett LinkECU G4, KKK K29 turbo, Precision 1000cc, Greddy plenuminsug med mera. Full spec hittar ni på bilens sida, som jag kommer uppdatera vartefter saker byts ut.
Mitt primära mål är att få ihop något som kan leverera pålitliga 600hk på hjulen och tänkte passa på att försöka få ihop det nu över vintern när pengar fortfarande finns och den ändå inte körs.
Bilens exteriör är inte den vackraste med tanke på originalstötfångare och ganska taskig lack. Detta ska självklart också ändras på under tidens gång!
-------------------------------------------
Här är lite bilder jag har hittills:
-------------------------------------------
Vad jag hittills tänkt göra på bilen, samt vad som
måste göras då är följande:
- Laga elhiss på förarsidan
- Rostlaga bakskärm och fjäderbenstorn
- Byta ut fram- och bakstöt samt vinge (Redan beställt och kommer i vinter)
- Smidda kolvar och stakar
- Nya vev- och ramlager
- ARP i topp samt botten
- Porta topp
- Nya ventilfjädrar
- Ev. Nya ventiler?
- Om nya ventiler, fräsa ventilsäten
- Hona block
- Plana topp & ev. block
- Uppgradera oljepump
- Större kammar
- Större bromsar runtom
Kommer givetvis fler grejer med tidens gång, framförallt extradelar för att få ihop allt. Men detta är de sakerna jag vill ha gjort, sen får vi se om jag tar allt i mål eller om jag stannar av halvvägs och nöjer mig med det