3120
Sök

Köra till besiktingen ? Vad gäller ?

Adder
972 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Säg att jag har bokat en tid kl 1600 och jag jobbar på dagen. Då får man väl inte ta bilen till jobbet och sedan till besiktningen om fått körförbud då besiktingens tiden löpt ut. De är närmsta vägen som gäller ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

5 198 Inlägg
30 januari 2010
jepp,, närmsta vägen till... men jag TROR inte dom är så väldigt hårda på just den biten

Elektriker
109 Inlägg
30 januari 2010
Du får köra till verkstad också, så bara säj att du laga sista punkten på jobbet. Enkelt va?

2 021 Inlägg
30 januari 2010
P_H skrev:
Du får köra till verkstad också, så bara säj att du laga sista punkten på jobbet. Enkelt va?

men om han jobbar som kontorsråtta/slipsnisse då? blir nog svårt o förklara för polisen haha

644 Inlägg
30 januari 2010
P_H skrev:

Endast närmsta väg till och från auktoriserad verkstad,så det gäller att jobba på en sån,annars skiter det sig..

NissanMotorsport
30 januari 2010
Är väl bara säga att man nyss åkt hemifrån och är påväg till besiktningen? dom åker väl inte och kollar däckspåren efter dig eller ringer upp ditt jobb och frågar..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 januari 2010
Pellefax skrev:
P_H skrev:

Endast närmsta väg till och från auktoriserad verkstad,så det gäller att jobba på en sån,annars skiter det sig..

Kan vara att det står så i regelboken. Men jag har då kommit undan när jag sagt att jag ska bara till OK på GDS hallen å fixa de sista inför besiktningen så har det gått bra.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Adder
972 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Delade menar men orkar/vill inte chansa.. Så blir att ställa bilen på jobbet idag så åker jag till besikningen där ifrån.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
31 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
Är väl bara säga att man nyss åkt hemifrån och är påväg till besiktningen? dom åker väl inte och kollar däckspåren efter dig eller ringer upp ditt jobb och frågar..

Tänk om poliserna har tråkigt den dagen och svarar "ja men då följer vi med dig så vi ser att du kommer dit" jobbigt att sitta där hela dagen big_smile

297 Inlägg
31 januari 2010
Rille0 skrev:
P_H skrev:

men om han jobbar som kontorsråtta/slipsnisse då? blir nog svårt o förklara för polisen haha

Han kanske har lim på jobbet.

Jag har kört bilar över stora delar av Sverige genom att ställa på dem försäkra och beställa en besiktningstid ditt jag ska åka.
Har pratat med snuten om detta och de säger att det beror på den som ev stoppar mig om det händer nåt.
När jag kört bilar som varit obes från Norrland till söder så har jag kört förbi de enda besiktningarna med drive-in och besiktigat. de ligger ju på vägen,att jag ibland haft 4 timmar till närmaste ska väl snuten skita i.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 januari 2010
loop skrev:
Rille0 skrev:
P_H skrev:

Jag har kört bilar över stora delar av Sverige genom att ställa på dem försäkra och beställa en besiktningstid ditt jag ska åka.
Har pratat med snuten om detta och de säger att det beror på den som ev stoppar mig om det händer nåt.
När jag kört bilar som varit obes från Norrland till söder så har jag kört förbi de enda besiktningarna med drive-in och besiktigat. de ligger ju på vägen,att jag ibland haft 4 timmar till närmaste ska väl snuten skita i.

tror knappast att varken försäkringsbolag eller snut skulle "skita" i det om man är inblandad i en olycka "på väg" till en besiktning 30 mil bort...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

5 198 Inlägg
31 januari 2010
Närmaste väg till bilprovning,, heter det väl..

832 Inlägg
31 januari 2010
TS_quattro skrev:
loop skrev:
Rille0 skrev:

tror knappast att varken försäkringsbolag eller snut skulle "skita" i det om man är inblandad i en olycka "på väg" till en besiktning 30 mil bort...

Finns väl inget som säger att man ska besikta på närmaste station. Ligger stationen 30 mil bort så måste jag ju få ta den närmaste vägen dit oxå eller? För så vitt jag vet så finns det ingenting som säger att jag inte får åka längre än x antal mil till besiktningen. Även om det är 30 mil så tar man ju den närmaste vägen så enkelt är det och jag tror varken fb eller polis kan göra så mycket åt det eftersom man får ta närmaste väg oavsett om det är automatiskt körförbud eller körförbud från föregående besiktning.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

297 Inlägg
31 januari 2010
Sist ajg gjorde detta så fanns det två drive-in stationer i hela landet, en i Åmål och en i Bengtsfors. Det är väl inte mitt fel att jag behövde åka till Dalsand för att kunna besiktiga den veckan?
Vill staten att jag ska åka kortare så får de väl fixa fler drive-in stationer då.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
31 januari 2010
Lurken_85 skrev:
TS_quattro skrev:
loop skrev:

Finns väl inget som säger att man ska besikta på närmaste station. Ligger stationen 30 mil bort så måste jag ju få ta den närmaste vägen dit oxå eller? För så vitt jag vet så finns det ingenting som säger att jag inte får åka längre än x antal mil till besiktningen. Även om det är 30 mil så tar man ju den närmaste vägen så enkelt är det och jag tror varken fb eller polis kan göra så mycket åt det eftersom man får ta närmaste väg oavsett om det är automatiskt körförbud eller körförbud från föregående besiktning.

Det står väll att man ska ta närmsta vägen till bilprovning/verkstad och som sagt inte till närmsta bilprovning/verkstad men jag tror nog att både blåjocke och försäkringsbolag ser på det just så, dvs det kan bli problem oavsett hur alla lagar och förordningar är utformade

loop skrev:
Sist ajg gjorde detta så fanns det två drive-in stationer i hela landet, en i Åmål och en i Bengtsfors. Det är väl inte mitt fel att jag behövde åka till Dalsand för att kunna besiktiga den veckan?
Vill staten att jag ska åka kortare så får de väl fixa fler drive-in stationer då.

Eller så kan du boka en tid via telefon/internet
Senast redigerat av TenZer (31 januari 2010)

Rock'n Roll

297 Inlägg
31 januari 2010
TenZer skrev:

Om det inte fanns några den veckan då?

Om jag åker dit så lovar jag att berätta för er.Jag har ju faktiskt ringt och pratat med snuten om detta.Det står i mitt första inlägg.Men det var kanske inte så roligt gjort av mig, eller?

5 198 Inlägg
1 februari 2010
loop skrev:
TenZer skrev:

Om jag åker dit så lovar jag att berätta för er.Jag har ju faktiskt ringt och pratat med snuten om detta.Det står i mitt första inlägg.Men det var kanske inte så roligt gjort av mig, eller?

Du kan köra land och rike runt om du inte blir stoppad.. men till mej sa dom NÄRMSTE VÄG till bilprovning.vilket innebär även närmaste bilprovning kör du nåt annat är det upp till ditt samvete.. ALLTSÅ skiter polisen i hur långt det är,, du får böter om in de följer lagen,,, Finns det ingen tid på den närmaste stationen ja då får man vänta som alla andra.. är upp till dej att besikta bilen inom tiden.

Vad händer om besiktning inte sker inom besiktningsperioden?

Fordonet beläggs med körförbud dagen efter besiktningsperiodens slut. Körförbudet gäller till dess en besiktning utförts. Fordonet får endast brukas för att
köras kortast lämpliga väg till besiktning.
Senast redigerat av gamlingen (1 februari 2010)

832 Inlägg
1 februari 2010
gamlingen skrev:
loop skrev:
TenZer skrev:

Vad händer om besiktning inte sker inom besiktningsperioden?

Fordonet beläggs med körförbud dagen efter besiktningsperiodens slut. Körförbudet gäller till dess en besiktning utförts. Fordonet får endast brukas för att
köras kortast lämpliga väg till besiktning.

Du glömde att man får köra kortast lämpliga väg till verksta oxå. tongue Får man däremot spanskflagg så får man endast köra bilen till bilprovningen och inte till verksta.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
1 februari 2010
I begreppet lämplig väg kan "man" nog väga in att INTE köra 30mil till en annan station, även om man kör den kortaste vägen dessa 30 mil...

/Mattias

1 853 Inlägg
1 februari 2010
I sommars när vi skulle till Power Meet träffade vi på ett par sköna lirare från typ Skellefteå tro jag det var.

Lång historia kort...: Så körde dom i alla fall obesiktat ner till Västerås så blir dom stoppad i Umeå. Men dom hade då bokat en besiktningstid på fredag i Västerås, så att dom fick tro det eller ej fort sätta att köra...

Så gjorde dom samma visa när dom for hem...

Lite of topic men jao smile men du borde kunna får köra den till jobbet tycker jag för att sedan ta den till besiktningen...

/mvh soyd

Sök