2774
Sök

Var kvaliten på billjud bättre förr?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 februari 2010
Palicuse skrev:
Jag har fått det från min egen syn. Det är möjligt att det inte säljs eller tävlas så mycket överallt, vilket i sin tur kan ha olika orsaker. Men jag tycker inte att billjudsintresset har minskat. Dock hade jag inte börjat med billjud i början av 90 talet, utan det intresset kom i början av år 2000.

Gurenius har dessvärre helt rätt. Marknaden för Bilstereo har minskat drastiskt sedan peaken nånstans kring slutet av 90talet (vet ej exakt när det var som bäst). Och det är inte bara vanliga kunder utan även seriösa tävlanden som minskat.

Köpkraften är idag förmodligen större än förr, så man kan ju undra varför det då minskat?

* Bilarnas originalsystem blir bättre och bättre. Förr var ett inköp av CD spelare ett lyft från kassettband...
* Man har förmodligen fler intressen idag, så även om köpkraften hos folk ökat så skall den fördelas på fler områden.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Möbelutkörare
358 Inlägg
1 februari 2010
En annan sak som gör att de blivit mindre försäljning av dessa produkter är ju att jobben minska, utgifterna ökar och lönen hänger inte med (för de som har jobb). 

Sedan är många mer intresserade av att sitta bakom data skärmen i stället för att åka ut på olika saker tex. billjuds träffar och utställningar.

Jag hade gärna lagt ut mer på mitt ljudbygge men har inte råd med detta på grund av bristande inkomst.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Superhedde
255 Inlägg
1 februari 2010
Intresset för billjud går stadigt nedåt pga många naturliga orsaker:

1. I de flesta bilar idag sitter det dugligt vardagsljud.

2. På 90-talet kunde man inte göra så mkt annat än bygga billjud då annat "pimp" inte slagit.

3. Vi lever idag i ett samhälle där musiken är mer utnyttjad men inte lika uppskattad. Själva ljudupplevelsen är faktiskt inte lika viktig verkar det som. Tillgången är viktigare än kvalitén helt enkelt.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (1 februari 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 februari 2010
crazzy skrev:
En annan sak som gör att de blivit mindre försäljning av dessa produkter är ju att jobben minska, utgifterna ökar och lönen hänger inte med (för de som har jobb). 

Sedan är många mer intresserade av att sitta bakom data skärmen i stället för att åka ut på olika saker tex. billjuds träffar och utställningar.

Jag hade gärna lagt ut mer på mitt ljudbygge men har inte råd med detta på grund av bristande inkomst.

Men om du hade hållt på med bilstereo på 90 talet (vilket jag tror du inte gjorde) hade du upptäckt att man idag får MYCKET mer för pengarna än då.

Så lönen räcker egentligen till MER idag än förr, med samma kvalitet. Dilemmat som jag sa och som Hedde också tog upp är att det finns så mycket MER att lägga sina pengar på.

Men jfrt med 90talet har du MER kvar i plånboken att "leka" med idag än då.

/Jonas

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 februari 2010
DJ_Hedde skrev:
Intresset för billjud går stadigt nedåt pga många naturliga orsaker:

1. I de flesta bilar idag sitter det dugligt vardagsljud.

2. På 90-talet kunde man inte göra så mkt annat än bygga billjud då annat "pimp" inte slagit.

3. Vi lever idag i ett samhälle där musiken är mer utnyttjad men inte lika uppskattad. Själva ljudupplevelsen är faktiskt inte lika viktig verkar det som. Tillgången är viktigare än kvalitén helt enkelt.

Mvh Mattias Hedin

Kort och gott:

Kvantitét före kvalitét.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 129 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
Kan inte säga nåt direkt om hur det var på 90 talet. Men jag har ex. både sett och hört flera gånger att Frode på Ljudgaragen i Arvika har tagit in massor av både hemmaljud och billjud. Och efter några dagar eller veckor har det tagit slut på de mesta. Däremot så har det blivit lite klent med ljudförsäljing pga lågkonjunkturen m.m.

När det gäller tävlingar så har flera nyheter och förändringar skett för att utvidga tävlandet. Men det kan ju oxå ha blivit för att få flera att börja tävla.

low_and_loud
1 februari 2010
tycker det är jäkligt synd att det inte finns nån billjudstidning nu för tiden,det var bättre för när bilstereo o caraudio fanns=)det var fler tävlingar och framförallt var det mycket mycket mer utställare som represterade sina produkter.hur många billjudsfirmor kommer medverka på elmia i år tex?!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 februari 2010
Sen finns det fler saker som man bör räkna in.

Skillnaden när det gäller SPL på en kille som är nybörjare och de som ligger i toppen är STOR eller rättare sagt ENORM detta gör att många ser det omöjligt att vara med och fightas i toppen och skiter därför i att tävla.

Sen så har dB Drag mer eller mindre dödat sig själv genom att införa massvis med regler, sen att reglerna ändras från år till år (många gånger ganska så markant) gör att folk tröttnar då det kostar en massa tid och pengar att hela tiden bygga om efter regelverket. Det är inte så kul när något som tagit massor med tid och pengar helt plötsligt blir regelvidrigt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Möbelutkörare
358 Inlägg
1 februari 2010
jonash skrev:
crazzy skrev:

Men om du hade hållt på med bilstereo på 90 talet (vilket jag tror du inte gjorde) hade du upptäckt att man idag får MYCKET mer för pengarna än då.

Så lönen räcker egentligen till MER idag än förr, med samma kvalitet. Dilemmat som jag sa och som Hedde också tog upp är att det finns så mycket MER att lägga sina pengar på.

/Jonas

Jag hade inte körkort innan 2004 så de är lite svårt att göra de i egen bil på den tiden.
Men jag var med mycket å pillade med polarna som hade bil å kort innan jag hade de så intresset fanns redan på mitten av 90 talet.

sedan om man har fru och barn å varken jag eller frugan har jobb så är det knapert även om man kan få mycket mer i dag jämfört med för 10 år sedan.

Möbelutkörare
358 Inlägg
1 februari 2010
project_black_v70N skrev:
tycker det är jäkligt synd att det inte finns nån billjudstidning nu för tiden,det var bättre för när bilstereo o caraudio fanns=)det var fler tävlingar och framförallt var det mycket mycket mer utställare som represterade sina produkter.hur många billjudsfirmor kommer medverka på elmia i år tex?!

De vore kul om de kunde återkomma en ljudtidning igen som tar med bla tävlingar och utställningar.
Jag tror att intresset skulle öka för just billjud igen.

Det är som ExtraKim skrev. skillnaden mellan topp och nybörjare är extrem i SPL.
Sedan att man i DB ändrar reglerna gör som sagt att folk inte orkar med att bygga om och anpassa sej.
De skulle vara kul om de skapade en klass för de som inte har den kunskapen att ligga på topp.
Alla är ju nybörjare någon gång.

1 785 Inlägg
1 februari 2010
crazzy skrev:
jonash skrev:
crazzy skrev:

/Jonas

Jag hade inte körkort innan 2004 så de är lite svårt att göra de i egen bil på den tiden.
Men jag var med mycket å pillade med polarna som hade bil å kort innan jag hade de så intresset fanns redan på mitten av 90 talet.

sedan om man har fru och barn å varken jag eller frugan har jobb så är det knapert även om man kan få mycket mer i dag jämfört med för 10 år sedan.

Tyvärr har är klyftan mellan fattiga och rika större än tidigare också.

Men för att svara trådskaparen skulle jag vilja fråga vad är förr??? 80 och 90talet och bandare eller modern tid med CD och USB. Ja vad tycker du låter bäst? Klart utveklingen har gått framåt och visst låter det bättre och man får betydligt mycket mer för pengarna idag jämfört med bara för 5-10år sedan.

Mitt svar är: NEJ kvalitén på billjud var inte bättre förr.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 februari 2010
crazzy skrev:
jonash skrev:
crazzy skrev:

/Jonas

Ja det förstår jag.

1 129 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
dbjanoz skrev:
crazzy skrev:
jonash skrev:

/Jonas

Tyvärr har är klyftan mellan fattiga och rika större än tidigare också.

Men för att svara trådskaparen skulle jag vilja fråga vad är förr??? 80 och 90talet och bandare eller modern tid med CD och USB. Ja vad tycker du låter bäst? Klart utveklingen har gått framåt och visst låter det bättre och man får betydligt mycket mer för pengarna idag jämfört med bara för 5-10år sedan.

Mitt svar är: NEJ kvalitén på billjud var inte bättre förr.

Med tanke på att det är år 2010 nu så tänkte ja på 1990-2010. Jag tycker att cd och usb är bättre än bandare, men jag tycker oxå mer om äkta effekter än kalle anka watt.

38 Inlägg
7 februari 2010
crazzy skrev:
De vore kul om de kunde återkomma en ljudtidning igen som tar med bla tävlingar och utställningar.
Jag tror att intresset skulle öka för just billjud igen.

Detta är närmare än du tror.

Ett nytt internationellt projekt har premiär i påsk.

Tjuvläs presentationen på www.carsnaudio.com :-)

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/

Sök