Om du lämnar in diffen du har för renovering till en kille som hänger på rejsa-forumet kan han bygga om den för den spärrverkan du vill ha och byta slitdelar. Kostar ca 7500 kr.
Jag kör svetsdiffat varje dag till jobbet, det är inga problem, men jag är inte så petig.
Bmw:s lamelldiffar suger tycker jag, det är för lite branthet på ramperna, och det gör att den inte låser upp som man vill vid belastning, duger inte när man ska sladda, blir för mycket enhjulingar
då lär du ha en riktigt sliten diff om du har de erfarenheterna..alla bmws originaldiffar har 25% spärr. vilket iofs låter lite. men det är ju en lameldiff som låser mer vid hårdare gaspådrag. en fräsch diffspärr från bmw ska absolut inte enhjula. men de är ju framtagna för att få både maximalt fäste samt vägegenskaper.
Klart att det inte är nya grejer, men 25% som du skriver har ingenting med det jag skrev att göra.
25% är förspänningen, och den är inte intressant i den bemärkelsen, den ska helst vara så låg som möjligt för bästa väghållning, hur mycket den bromsar upp på gaspådrag har med brantheten på ramperna att göra, det finns firmor som slipar om ramperna på bmw diffar just av den anledningen.
Sen att det är många som schimsar upp diffen så den blir hårdare är bara ett sätt att fuska sig till mer låsning, då ökar man bara förspänningen och i princip får man en svetsdiff mer eller mindre, alltså helt fel ur väghållningssynpunkt, ska man bara rakt fram så spelar det ingen roll.
Jag är också ute efter att få tag på en bromsad diff, ser ingen mening med att köra aga diff på en beemer. Det är volvo style om man frågar mig. Har också kollat runt på ppf, autopower, laga.se mm men antar att inte så många säljer sin bromsade diff till en 325a..
Jag är också ute efter att få tag på en bromsad diff, ser ingen mening med att köra aga diff på en beemer. Det är volvo style om man frågar mig. Har också kollat runt på ppf, autopower, laga.se mm men antar att inte så många säljer sin bromsade diff till en 325a..
Något tips?
Är du ute efter en original diff eller nått Locker liknande?
Jag är också ute efter att få tag på en bromsad diff, ser ingen mening med att köra aga diff på en beemer. Det är volvo style om man frågar mig. Har också kollat runt på ppf, autopower, laga.se mm men antar att inte så många säljer sin bromsade diff till en 325a..
Något tips?
Är du ute efter en original diff eller nått Locker liknande?
Vet inte vad locker liknande är för något men är ute efter en som har runt 3.15 utväxling och är bromsad orginal. Fanns ju som tillval på e36orna. Så är ute efter som som passar rakt av på min 325a.
Vet att man kan få dit en m3 diff men det är massa jobb jag inte har tid med när jag behöver bilen i bruk för det mesta. Hittar jag ingen som passar rakt av nu så kanske jag får mixa på en m3 diff under vintern, men vill helst slippa det..
så 328 är inte diffad som standard innan det kom antispinn? jag har en 328 -96 (utan antispinn antisladd) och jag fundrar på om jag har diff lr inte i den för ibland släpper det på båda hjulén men vet inte om det är inbillning för att det går brett endå lr om den är jävligt sliten bara tanke riva min bakaxel snart men känns tråkigt å göra om jag inte har diff / köpt en :S
Korrekt, 328 har inte lamelldiff som standard. Men just ditt exemplar kan ju mycket väl vara utrustad med en. Jag hade själv en 328 i våras, vanlig öppen diff och den enhjula bara när man fega på blött. Samma med min 540 innan jag montera lamell på den.
En bakaxel behöver inte va sliten för att den släpper på båda hjulen, snarare fräch med samma motstånd i hela drivlinan.
jag menade inte att den släpper för att den är sliten. utan att den kanske är sliten och därför den bara släpper när man verkligen laddar och gärna blött