2128
Sök

V8 i Volvo 740

24 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#21
Hmm okej, jag ska nog ringa till dom och höra efter, för oavsett om man pratar med en kille och man får en annan person på "besiktningsdagen" så borde det ändå vara okej om man har gjort allt som dom tycker och dom saker som deras regelverk säger att man ska göra, då tror jag inte att det spelar någon större roll.. Men den motorn jag ska ha har avgasrening och lambdasond orginal vad jag vet så det kommer nog inte bli nåt problem i det sveendet för min del:P Och min bil kommer nog att gå som ombyggt fordon när jag reg. besiktar den, eftersom jag kommer att överskrida Volvos effektgränser, Iaf så som jag har fattat det. :) Mvh/ Thorre


1 482 Inlägg
11 februari 2010
#22
AcesHigh666 skrev:
Noxxer skrev:
Enligt lag är det MAX 15kW/100kg som gäller.

Amatörbyggt är ganska jobbigt då du måste byta bärande delar ( Golv, Stolpar m.m ), flytta motor osv för att det ska bli amatörbyggt.
Fast samma här, max 15kW/100kg i effekt.

Ombyggt fordon är 20% ökning i effekt, 10% i vrid.
Om bilen är konstruktionsmässigt bra byggd kan 15kW/100kg tillåtas.

Detta är enligt lagen, därimot kan sfro säkert böja lite på reglerna om man bygger riktigt seriöst.

FEL ombyggt fordon är inte 20% effekt och 10% vrid! detta är vad som "Normalt godtas" när bilen inte är reggad som ombyggt fordon och tillverkaren inte satt någon maxeffekt själva(som volvo gjort på 740)... och detta på bilar som anses klara av det, och som inte är helbilsgodkända.

Däremot stämmer det andra du sa, och han kommer inte behöva regga som amatörbyggt.. utan ombyggt fordon räcker. Vad han behöver göra är bara att bygga om tillräckligt för att den ska gå som ombyggt fordon... och om man läser bilsports SFRO sidor så blir hans bil ombyggd nog för att gå som ombyggt fordon.

Dock måste motorn han använder vara helt original samt ha katalysator, annars krävs avgastester som är jättedyra, bilsport snackar om 100 tusentals kronor!

Men mitt tips till TS är att försöka få tag på SFRO och förklara sitt koncept för dem och höra vad dem anser om det hela. För här kommer du inte få några raka svar, utan i bästa fall rena gissningar baserade på rykten...

Va ju det jag skrev?
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

BLT Service
Theracords Music Label

24 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#23
Hmm jag ska nog ringa till dom istället eftersom alla säger olika saker, kommer att publicera vad som gäller när jag vet riktiga fakta..Mvh//Thorre


8 251 Inlägg
11 februari 2010
#24
En 350 kan du inte sätta i hur som helst. Men en 305:a* funkar. Där finsn det jämförande beräkningar godkända av volvo som säger att man får överskrida gränsen som normalt gäller för 7/900-srien OM och endast OM man tar hela drivlinan från bilen med 305:an, alltså motor + låda + bakaxel.

Alternativt leta på en 262:a och regga med den och sen byta till större eller bygga om det blocket till en värre maskin.

*kommer inte ihåg om det är tpi eller tbi.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 februari 2010
#25
Noxxer skrev:
Va ju det jag skrev?
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Det du skriver är att 20% normalt godtas när bilen ÄR ombyggt fordon, det gäller när bilen INTE är ombyggt fordon, och det är inte alltid det går heller.

Ombyggt fordon så gäller 15kw/100kg max! har du byggt om bilen tillräckligt mycket så går den som ombyggt och du får ha hur mycket effekt du vill(max 15kw/100kg) om bilen bedöms som säker nog för det.

Ända krussidullen är att om bilen är nyare än 76 så krävs det en motorn som är original och som klarar avgaskraven.

Den gränsen du menar, asså den som volvo satt på t.ex 740 med 230hk och typ 300-320nm(typ?) är att du slipper regga som ombyggt fordon och bara kan kasta i en motor som klarar alla krav på avgasrening osv(räcker med regbes). och håller sig inom gränsen. Det är ju detta som jag antar att TS ville hålla sig inom för att slippa allt jobb med att regga om.

Finns det ingen sån gräns satt på bilen så KAN 20%effekt och 10%vrid godkännas.
Senast redigerat av AcesHigh666 (11 februari 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 februari 2010
#26
Ja lyssna på AcesHigh666, det stämmer det han säger.

Jonas

1 482 Inlägg
11 februari 2010
#27
AcesHigh666 skrev:
Noxxer skrev:
Va ju det jag skrev?
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Det du skriver är att 20% normalt godtas när bilen ÄR ombyggt fordon, det gäller när bilen INTE är ombyggt fordon, och det är inte alltid det går heller.

Ombyggt fordon så gäller 15kw/100kg max! har du byggt om bilen tillräckligt mycket så går den som ombyggt och du får ha hur mycket effekt du vill(max 15kw/100kg) om bilen bedöms som säker nog för det.

Ända krussidullen är att om bilen är nyare än 76 så krävs det en motorn som är original och som klarar avgaskraven.

Den gränsen du menar, asså den som volvo satt på t.ex 740 med 230hk och typ 300-320nm(typ?) är att du slipper regga som ombyggt fordon och bara kan kasta i en motor som klarar alla krav på avgasrening osv(räcker med regbes). och håller sig inom gränsen. Det är ju detta som jag antar att TS ville hålla sig inom för att slippa allt jobb med att regga om.

Finns det ingen sån gräns satt på bilen så KAN 20%effekt och 10%vrid godkännas.

Ja? Jag bara saxade från SFRO's hemsida.
20% hk, 10% vrid gäller både icke ombyggt och ombyggt. Vid ombyggt kan 15kW/100kg godtas om den är bra byggd. har inte sagt något annat?

BLT Service
Theracords Music Label

24 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#28
Hmm, motorn kommer stå orginal, Cheva 305:an och Cheva 350:n är i stort sett samma motor, den enda skillnaden du ser är avståndet mellan insuget och topparna.. SOm jag sagt tidigare så SKA jag regga om bilen som ombyggt fordon via SFRO, tänker inte sitta och laborera med att byta motor med mera för att den ska in på en kontroll besiktning, och om motorn överstiger Volvos effektgränser så får det vara så, tänker i vilket fall som helst försöka, har sett att det finns folk som stoppat ner exakt samma motor som jag ska stoppa i, i andra bilar, finns en Volvo 780 Bertone här på garaget som har exakt likadan motor som jag har, så jag tror inte att det är sån stor skillnad på 780:n och min, spec inte när den är klar.Mvh//Thorre


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 februari 2010
#29
Glöm inte göra en projekttråd! det här vill jag följa!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 februari 2010
#30
Jag har sett en del som reggat sina bilar med v8, dom har stoppat i en cheva 283 v8 (inte helt hundra på exakta siffrorna) vid reggningen då den är tillräckligt liten o klen för o hamna inom gränserna. Sen när allt är klart har dom stoppat i en vanlig 350. Problemet med åttorna är ju inte effekten utan vridmomentet när man ska regga...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

24 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#31
Jaså det kommer att komma upp en tråd med byggbilder med mera så det är ingen fara..;) Okej, då ska jag ta reda på mera axakta siffror sen ringa till SFRO och prata med dom om det här. så får jag lägga ut det senare, vad dom sa..:P Mvh//Thorre


2 415 Inlägg
12 februari 2010
#32
jag vill ha bilder på bygget smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

24 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#33
Det kommer att komma bilder när jag fått tag i en vettig kamera och när jag har börjat..:) Mvh//Thorre



Sök