2507
Sök

Volvo 855 T5 låter väldigt högt med 3", hur få den tystare?

118 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#1
hej har en 855 t5 med 3" från turbon men racekat!! när jag köpte bilen satt det bara en dämpare på vet ej vilket märke? sen köpte jag en feritta dämpare och satte längst bak en ganska stor!! men bilen låter fortfarande väldigt mycket!! inte så farligt i stan och på tomgång!! men på stora vägen i 110 så e de förjävligt!! blir det stor skilnad om jag sätter 2,5" efter katen med dubbla dämpare!!?? någon som provat som vet??? tacksamm för svar!!Mvh
Senast redigerat av Erick (7 februari 2010)

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

8 251 Inlägg
7 februari 2010
#2
3" ger en ohygglig resonans. Dubbla dämpare eller byta till 2,5" är lösningen tyvärr.


7 275 Inlägg
7 februari 2010
#3
Slutar avgasröret bakom bilen eller under?
Märkte en rätt stor skillnad på resonansljudet i kupén när jag blev bestulen på mitt ändrör...


4 767 Inlägg
7 februari 2010
#4

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

3 860 Inlägg
8 februari 2010
#5
Bara en liten fundering jag fått, när jag läst ett antal liknande trådar... Att folk säger att deras 3" låter så mycket, beror det på att dom har 3" DP eller på årsmodellerna?? jag är nämligen helnöjd med mitt 3" och tänker inte ens på det när man ligger på motorvägarna. Men det borer kanske på att den "gammla" 5cyl motorn låter mer redan från början och hur isolerad bilen är och så eller?! ... bara en fundering...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

283 Inlägg
8 februari 2010
#6
har ju 2,5" med endast en liten fullflödesdämpare längst bak på min saab, kör man normalt så tänker man inte på det inuti bilen, utanpå så hörs de lagom smile drar man på låter de ännu bättre smile smile

...

3 860 Inlägg
8 februari 2010
#7
megastreetracer skrev:
har ju 2,5" med endast en liten fullflödesdämpare längst bak på min saab, kör man normalt så tänker man inte på det inuti bilen, utanpå så hörs de lagom smile drar man på låter de ännu bättre smile smile

Mmmm.... men nu har han ju en volvo 5a...? De motorerna låter ju rätt mycket mer redan org!?
Senast redigerat av spokenratt (8 februari 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

283 Inlägg
8 februari 2010
#8
traktorer låter mycke wink haha skoja bara, nej men bara sa de! 2,5" känns som en lagom grovlek om man inte har så jäkla mycke pulver under huven! smile


spokenratt skrev:
megastreetracer skrev:
har ju 2,5" med endast en liten fullflödesdämpare längst bak på min saab, kör man normalt så tänker man inte på det inuti bilen, utanpå så hörs de lagom smile drar man på låter de ännu bättre smile smile

Mmmm.... men nu har han ju en volvo 5a...? De motorerna låter ju rätt mycket mer redan org!?

...

3 860 Inlägg
8 februari 2010
#9
megastreetracer skrev:
traktorer låter mycke wink haha skoja bara, nej men bara sa de! 2,5" känns som en lagom grovlek om man inte har så jäkla mycke pulver under huven! smile


spokenratt skrev:
megastreetracer skrev:
har ju 2,5" med endast en liten fullflödesdämpare längst bak på min saab, kör man normalt så tänker man inte på det inuti bilen, utanpå så hörs de lagom smile drar man på låter de ännu bättre smile smile

Mmmm.... men nu har han ju en volvo 5a...? De motorerna låter ju rätt mycket mer redan org!?


Ja wink det är ju sant, 2,5" låter mindre

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

8 251 Inlägg
8 februari 2010
#10
spokenratt skrev:
Bara en liten fundering jag fått, när jag läst ett antal liknande trådar... Att folk säger att deras 3" låter så mycket, beror det på att dom har 3" DP eller på årsmodellerna?? jag är nämligen helnöjd med mitt 3" och tänker inte ens på det när man ligger på motorvägarna. Men det borer kanske på att den "gammla" 5cyl motorn låter mer redan från början och hur isolerad bilen är och så eller?! ... bara en fundering...

Det har en hel del att göra med vilken kaross man har. P1:orna (850 och första generationen s/v/c70) är sämre ljudisolerande. Sen är hastigheten rätt avgörande, min 850 låter mycket runt 110, men påker man 100 eller 120 så är det inte lika påtagligt.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 februari 2010
#11
Original system så brötar den inte så mkt kan hända att att ett 2,5 tums system inte väsnas så farligt det heller men 3 på en 850 å tyst det e nog att drömma.

Trafikmagasinet gjorde ju en mätning av kupeljudet i en 850 vid acceleration å det va lika högt som i en Duett... Original alltså
Senast redigerat av JaggaChafen (8 februari 2010)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

118 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#12
jag har samma uppfattning som du!! mellan 100-130 ligger jag inte gärna! de e ju de som suger för de e ju däe man ligger när man kör motorväg:/
Marlboroman skrev:
spokenratt skrev:
Bara en liten fundering jag fått, när jag läst ett antal liknande trådar... Att folk säger att deras 3" låter så mycket, beror det på att dom har 3" DP eller på årsmodellerna?? jag är nämligen helnöjd med mitt 3" och tänker inte ens på det när man ligger på motorvägarna. Men det borer kanske på att den "gammla" 5cyl motorn låter mer redan från början och hur isolerad bilen är och så eller?! ... bara en fundering...

Det har en hel del att göra med vilken kaross man har. P1:orna (850 och första generationen s/v/c70) är sämre ljudisolerande. Sen är hastigheten rätt avgörande, min 850 låter mycket runt 110, men påker man 100 eller 120 så är det inte lika påtagligt.

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

83 Inlägg
12 februari 2010
#13
Jag hade 3" fram till katten och sen ett 2,5" Supersprint med 1 ljuddämpare på min gamla 850R och det lät inte mycket mer än orginal förutom vid fullgas och då sjöng den med den vackraste stämman jag hört ur en volvofemma! Enligt många andra som hörde den så hade den ett underbart väsande ljud och inte det gamla brölande som blir med 3". Rekomenderas!

Kan ha nån gammal video på datorn där man kan höra ljudet, ska kolla.

EDIT: Klippte ihop 2 gamla filmer jag hade på datorn och la upp på Youtube. Där kan man höra ljudet både utifrån och innifrån..

http://www.youtube.com/watch?v=F4WQvH5mdSw

MVH Henke
Senast redigerat av HenkeLindbom (12 februari 2010)

Henke Lindbom
Mjölby
Mazda RX-7 -93 vänsterstyrd, Saab 900 SE V6 vinterbil, Yamaha R1 -03 leksak!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 84&p=1

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
12 februari 2010
#14
jag har bsr 3" hela vägen med en ljuddämpare, skall vara 2st men jag tog bort 1st.. låter inte alls nå mycket tycker jag, men som sagt innan att slutar avgassystemet innan spoliern bak så blir det ju enn jävla resonansljud tongue

Mur&Kakel
332 Inlägg
12 februari 2010
#15
Har du kollat om ditt avgassystem är helt? kan ju vara nå rost hål eller nå läckage nånstans? tongue


118 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#16
vart fick du tag i supersprintet???
HenkeLindbom skrev:
Jag hade 3" fram till katten och sen ett 2,5" Supersprint med 1 ljuddämpare på min gamla 850R och det lät inte mycket mer än orginal förutom vid fullgas och då sjöng den med den vackraste stämman jag hört ur en volvofemma! Enligt många andra som hörde den så hade den ett underbart väsande ljud och inte det gamla brölande som blir med 3". Rekomenderas!

Kan ha nån gammal video på datorn där man kan höra ljudet, ska kolla.

EDIT: Klippte ihop 2 gamla filmer jag hade på datorn och la upp på Youtube. Där kan man höra ljudet både utifrån och innifrån..

http://www.youtube.com/watch?v=F4WQvH5mdSw

MVH Henke

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

8 Inlägg
13 februari 2010
#17
Se till att alltid ha en ljuddämpare bak annars blir det bra konstigt ljud.


354 Inlägg
15 februari 2010
#18
Brains skrev:
Slutar avgasröret bakom bilen eller under?
Märkte en rätt stor skillnad på resonansljudet i kupén när jag blev bestulen på mitt ändrör...

bestulen på ett ändrör?? haha lol sorry om jag skrattar men bara lite smått kul wink Meen iallafall så joo de har stor skillnad, mot vad man tror!! smile

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

629 Inlägg
16 februari 2010
#19
Tror att den största anledningen till att det låter för mycket, olika resonanser vid olika hastigheter mm, är att någon tagit en bit rör, så grovt som möjligt, och möjligen petat på någon liten dämpare. Min erfarenhet är att "designade" system låter betydligt behagligare och utan resonanser...


Åström
72 Inlägg
17 februari 2010
#20
Designade system är ju utvecklade så att dem ska ha en viss resonans vid visst varvtal, dom har rätt antal vinklar och ser inte ut som en slingrande orm där ljudet bara studsar i rören, kan ju vara därför dem låter behagligare.

Alpine - en klass för sig


Sök