4450
Sök

Dåliga däck bakom flera olyckor

Avstängd
6 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#1
Läste att 8 av 10 krock /avåkningar har vart förare med dåliga dubb eller dubbfria däck.

kan man tänka sig att dom som kör högkvalitetsdubb däck klarar sig oskadda oftast.
Blir ju billigare i slutändan att köra värsting vinterdäck?
Kanske man överlever ,slipper lämna bilen på verkstad, betala självrisker,mm.

Polarn sattsade mycket pengar på biljud och hade därför inte råd med bra däck, ja vad hände? nu ligger baslådan och slutstegen intryckta pga avåkning. Nått billigt däck
från Asien hade han köpt, att man vågar, han har erkänt att han ångrar sitt snålande på däck. Nästa år åker riktiga däck på, nu blir han utan bil säkert hela vintern.

Så ta en funderare ni som åker med billigaste skitdäcken, det kan handla om ens liv eller andras.
Om nån framför er med högkvalitets däck bromsar in, så har ni ingen chans att bromsa in med dåliga däck. Då spelar det ingen roll vem som har tuffast framspoiler längre. Sattsa pengarna på säkerheten först, därefter på allt lull lull är mitt tips nu till er via min vän!  Tur att jag vetat detta sedan innan wink

Smålänning
7 883 Inlägg
9 februari 2010
#2
Har jag gjort hela tiden smile

Kör på Teknikens Världs 2:a pris vinnare i vinterdäckstestet 2008, Kumho KW22
Senast redigerat av twin_cam (9 februari 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 210 Inlägg
9 februari 2010
#3
highquality skrev:
Läste att 8 av 10 krock /avåkningar har vart förare med dåliga dubb eller dubbfria däck.

kan man tänka sig att dom som kör högkvalitetsdubb däck klarar sig oskadda oftast.
Blir ju billigare i slutändan att köra värsting vinterdäck?
Kanske man överlever ,slipper lämna bilen på verkstad, betala självrisker,mm.

Polarn sattsade mycket pengar på biljud och hade därför inte råd med bra däck, ja vad hände? nu ligger baslådan och slutstegen intryckta pga avåkning. Nått billigt däck
från Asien hade han köpt, att man vågar, han har erkänt att han ångrar sitt snålande på däck. Nästa år åker riktiga däck på, nu blir han utan bil säkert hela vintern.

Så ta en funderare ni som åker med billigaste skitdäcken, det kan handla om ens liv eller andras.
Om nån framför er med högkvalitets däck bromsar in, så har ni ingen chans att bromsa in med dåliga däck. Då spelar det ingen roll vem som har tuffast framspoiler längre. Sattsa pengarna på säkerheten först, därefter på allt lull lull är mitt tips nu till er via min vän!  Tur att jag vetat detta sedan innan wink

Tror inte din polares avåkning hängde mest på däckena wink sorry...

2 982 Inlägg
9 februari 2010
#4
ja, mina dubbfria nokiaN SUGER.. de duger likabra under vintern som med mina sommardäck under vintern.

sen om din vän vet att olyckan beror på hans SNÅLHET, då bör han inte få köra bil och riskera andras säkerhet pga. SNÅLHET.

fyfan för såna folk, hoppas han sitter kvar i väggen dock oskadd.
Senast redigerat av Residence (9 februari 2010)


Muttley
9 februari 2010
#5
är de ett sätt att vara kaxig för du har dubbdäck?

jag kör odubbat över 1000 mil i månaden har inte åkt av en enda gång smile. inga svindyra däck på heller tror jag.

så de handlar ju en hel del på föraren, jag kör inte bättre med dubbdäck.smile

Kokar ris
923 Inlägg
9 februari 2010
#6
värt att nämna är väl just då att dubbdäck inte alltid har bästa greppet, vilket det framstår som här. Och om man ska starta en tråd med fakta så kan man gärna skriva varifrån dom kommer (tex valfri skvallerblaska)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

1 210 Inlägg
9 februari 2010
#7
cenoxide skrev:
värt att nämna är väl just då att dubbdäck inte alltid har bästa greppet, vilket det framstår som här. Och om man ska starta en tråd med fakta så kan man gärna skriva varifrån dom kommer (tex valfri skvallerblaska)

Snubben är ju ett TROLL!

4 637 Inlägg
9 februari 2010
#8
Däck och bromsar är helt klart viktigast.

Masterworks
9 februari 2010
#9
cenoxide skrev:
värt att nämna är väl just då att dubbdäck inte alltid har bästa greppet, vilket det framstår som här. Och om man ska starta en tråd med fakta så kan man gärna skriva varifrån dom kommer (tex valfri skvallerblaska)

Citat från DRF.
"Ett dubbat vinterdäck har alltid under vissa omständigheter kortare bromssträcka än ett odubbat – oavsett
hastigheten på fordonet."

Här är en länk till dokumentet.
http://www.drf.se/?mcf=cms/doc/download … TQKm32579A

blacken
9 februari 2010
#10
http://www.motormannen.se/mm1/site/08_P … -2010.html
Fast det var inga nyheter för mig i allafall..

1 327 Inlägg
9 februari 2010
#11
Har man testat att gå på blankis med isbroddar under fötterna så inser man hur pass stor skillnad dubbar gör. Finns inga sätt att få ett dubbfritt däck lika bra som ett med dubb.


2 982 Inlägg
9 februari 2010
#12
man kan vinkla testerna på olika sätt.
regummerade dubbdäck från kina mot ett pirelli dubbfritt... - dubbfritt vinner nog logiskt.
pirelli dubbdäck vs. regummerat dubbbfritt kina däck - dubbat vinner.

ni kan vinkla det på hur många olika sätt ni vill.

vart har testerna gjorts ? i arjeplog med med eller gävle med blankis + snö.. ?

ja ni fattar...


Masterworks
9 februari 2010
#13
Residence skrev:
man kan vinkla testerna på olika sätt.
regummerade dubbdäck från kina mot ett pirelli dubbfritt... - dubbfritt vinner nog logiskt.
pirelli dubbdäck vs. regummerat dubbbfritt kina däck - dubbat vinner.

ni kan vinkla det på hur många olika sätt ni vill.

vart har testerna gjorts ? i arjeplog med med eller gävle med blankis + snö.. ?

ja ni fattar...

Jämför du likvärdiga däck, dubbat mot dubbfritt så är det dubbade alltid bäst!

466 Inlägg
9 februari 2010
#14
har kört med dubbfritt i alla år jag haft körkort och varit både i norr och söder och kört på olika väglag och anser att det är hastigheten som styr
folk verkar tro att dom kan köra lika fort på vintern som på sommaren
visst på ren is så är säkert dubb bättre men hur ofta är det sånt väglag här i dom södra delarna av sverige
tummen ner för dom som inte kan anpassa hastigheten efter väglaget

Christer *Dieselkungen*

Ljud freak !
928 Inlägg
9 februari 2010
#15
jag kör sunny året runt däck på BMW funkar fint fint kör typ 25 i vecka big_smile kostade mig 500kr st:P


Masterworks
9 februari 2010
#16
Ghost Rider skrev:
har kört med dubbfritt i alla år jag haft körkort och varit både i norr och söder och kört på olika väglag och anser att det är hastigheten som styr
folk verkar tro att dom kan köra lika fort på vintern som på sommaren
visst på ren is så är säkert dubb bättre men hur ofta är det sånt väglag här i dom södra delarna av sverige
tummen ner för dom som inte kan anpassa hastigheten efter väglaget

Vid samma hastighet så stannar dubbdäcket snabbare, varför chansa?

Avstängd
6 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#17
hoppas det går hem till dom flesta. Riktiga märkes däck må vara dyra, men ack så säkert ! det kan handla om en meter kortare bromsträcka ibland som kan rädda liv !  det är fakta ! Stora däcktillverkare sätter miljoner på spel i tester och utveckling som kina däcktillverkare inte gör läste jag om. Söker lite länkar som jag ska återkomma med.

Folk som säger det går bra köra med vilka däck som helst fattar ingenting. blir rädd för såna !
Senast redigerat av highquality (9 februari 2010)

blacken
9 februari 2010
#18
highquality skrev:
hoppas det går hem till dom flesta. Riktiga märkes däck må vara dyra, men ack så säkert ! det kan handla om en meter kortare bromsträcka ibland som kan rädda liv !  det är fakta ! Stora däcktillverkare sätter miljoner på spel i tester och utveckling som kina däcktillverkare inte gör läste jag om. Söker lite länkar som jag ska återkomma med.

Folk som säger det går bra köra med vilka däck som helst fattar ingenting. blir rädd för såna !

Visst går det "bra" att köra på vilka däck som helst, men att stanna och svänga är det "lite" skillnad på..

4 001 Inlägg
9 februari 2010
#19
Ghost Rider skrev:
har kört med dubbfritt i alla år jag haft körkort och varit både i norr och söder och kört på olika väglag och anser att det är hastigheten som styr
folk verkar tro att dom kan köra lika fort på vintern som på sommaren
visst på ren is så är säkert dubb bättre men hur ofta är det sånt väglag här i dom södra delarna av sverige
tummen ner för dom som inte kan anpassa hastigheten efter väglaget

jag vill påstå att det är i just dom södra delarna som det blir ishalka, i norr har man oftast fina snövägar medans i söder så kommer det underkylt regn, salt som tinar upp ytan och sedan återfryser det, snöblandat regn som fryser etc. lite oftare än vad det gör norröver i landet.

Kör själv med dubbdäck p.g.a att jag vill ha så stor chans som möjligt stanna om nån idiot hoppar ut på ett övergångsställe eller dylikt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Meister
6 763 Inlägg
9 februari 2010
#20
Masterworks skrev:
cenoxide skrev:
värt att nämna är väl just då att dubbdäck inte alltid har bästa greppet, vilket det framstår som här. Och om man ska starta en tråd med fakta så kan man gärna skriva varifrån dom kommer (tex valfri skvallerblaska)

Citat från DRF.
"Ett dubbat vinterdäck har alltid under vissa omständigheter kortare bromssträcka än ett odubbat – oavsett
hastigheten på fordonet."

Här är en länk till dokumentet.
http://www.drf.se/?mcf=cms/doc/download … TQKm32579A

Man kan läsa de där citatet på olika sätt. Jag läser det så här: på is är ett dubbat däck bäst(vissa omständigheter) men på snö har dubben inte någon nytta alls (vissa omständigheter igen) Och på asfalt är odubbbat bäst (vissa omständigheter). Allt beror på underlaget vilket som är bäst. Kan ju jämföras med om du ska åka på bana så är slicks bäst. Inte när det regnar för då är det livsfarligt



Sök