En lite kommentar till dubbfria däck. Jag tycker det skiljer mycket mellan det som amn i pressen börat kalla för dubbfria däck för (nordiskt väglag) central europeiskt väglag. Där flera tillverkare verkar ha modeller som platsar i de olika kategorierna. T.ex. DÄr de nordiska presterar bättre på is än de för tysk vinter så att säga.
Michelin
X-ice (hyggligt på is)
Alpin (som ett sommardäck på is)
Nokian
Hakka R - Bäst bland dubbfria på is
WR - Inget vidare på is.
De för europeiskt väglag är däremot bättre på våt asfalt än de mjukare nordiska.
Men detta är även relativt bredd och profil. Ett par 185mm dunlop med 3-4mm driver bättre i snön än mina 215 breda x-ice med 5-6mm. Men minsta lilla sidkraft för slitna dunlopporna så åker man på bredden. Så bredare än 205 ska jag inte ha igen
och hälst inte mindre än 5mm mönster heller.
Däcktester i olika tidningar utförs på samma firma i Ivalo som är den enda anläggningen i norden där man kan testa däck med ett homogent resultat på olika underlag. De har en pålitlig testmetod.
Firman gör däcktesten med journalisterna som gästförare. Däcken får olika poäng för sina egenskaper i olika väglag men det är här tidningarna kommer in i bilden. Det skiljer sig en del mellan t.ex. aftonbladets slutbetyg på varje däck och t.ex. Motormännens eller vi bilägares betyg på samma däck eftersom tidningarna själva räknar ut betyget. De värderar bromsträcka, accelerationsgrepp, kurvtagning etc. på is, snö och asfalt olika. T.ex. Teknikens värld verkar tycka att is/snö-egenskaper på dubfritt inte väger lika tungt som aftonbladet (Collin) tycker. Varför t.ex. kumho hämnar högt upp där och långt ner i aftonbladets test. Så man bör läsa dessa tester noga och fundera själv över vad man vill ha eller betala.
Den vägen jag kör till jobbet är det dubbväglag en resa av 400 om året. Resten är snötäckt eller saltad barmark. Det är m.a.o. Jag som plogar det vänstra körfältet till jobbet med mina X-ice. Och så länge de saltar ner min bil kommer dubbfritt vara rätt för mig. Skulle man sluta salta och bara ploga skulle det vara mer motiverat för mig att köra med dubb. Det är däremot löjligt att förbjuda dem.
Det viktigaste säkerheten är trots allt hos föraren. Man måste ha koll på sin bil, sin utrustning och sig själv för att hålla nere olycksrisken så mycket som möjligt. När det oväntade händer kan utrustningen vara avgörande.