4599
Sök

Dåliga däck bakom flera olyckor

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
9 februari 2010
#21
Billiga däck kan vara bra också, dem där testerna är nog mest propaganda som de "stora" däckföretagen varit med och betalat för att vi ska köpa deras däck. Sen tror jag som flera andra här inne att din polares olycka nog inte hade så mycket med däcken att göra, utan mer med att han gjorde bort sig och måste skylla på nått.

Mina erfarenheter av billiga så kallade "skitdäck"

- kan låta mer.
- kan vara mer svårbalanserade.
- inte att rekommendera i farter över 200.

+ billiga.
+ roliga namn(Nankang, LingLong). smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Ljud freak !
928 Inlägg
9 februari 2010
#22
Sen kan jag säga så här om dubbdäck hade några michellin dubbdäck på min Mazda 323F 95a Som kostade en rätt bra slant. Hjälpte dom?? Nix 4hjuls sladd rakt in i 1 träd, Mina Sunny M+S däck på BMW greppar skit bra och bromsträcka är inget att tala om dom stannar där dom ska. Såå jag vet inte detta med att billiga däck ska vara skit??


1 482 Inlägg
10 februari 2010
#23
Jag kör iof inte med "billiga" däck, men har man en "tung" bil så är det oftast bättre grepp automatiskt.

Min gammla honda med nya michelin dubb va ganska farlig på vägarna.
Men min Bmw med dubbfritt känns det ganska säkert.

Självklart skulle det säkert vara bättre med dubb. Men nu satt det fräsha dubbfria vinterdäck på när jag köpte bilen så varför byta..

BLT Service
Theracords Music Label

2 982 Inlägg
10 februari 2010
#24
Masterworks skrev:
Residence skrev:
man kan vinkla testerna på olika sätt.
regummerade dubbdäck från kina mot ett pirelli dubbfritt... - dubbfritt vinner nog logiskt.
pirelli dubbdäck vs. regummerat dubbbfritt kina däck - dubbat vinner.

ni kan vinkla det på hur många olika sätt ni vill.

vart har testerna gjorts ? i arjeplog med med eller gävle med blankis + snö.. ?

ja ni fattar...

Jämför du likvärdiga däck, dubbat mot dubbfritt så är det dubbade alltid bäst!

stämmer skitbra smile
därför puttrar jag på 70 medans folk kör om mig i 90 på 90väg när det vart katastrof väglag...
Senast redigerat av Residence (10 februari 2010)


2 982 Inlägg
10 februari 2010
#25
Noxxer skrev:
Jag kör iof inte med "billiga" däck, men har man en "tung" bil så är det oftast bättre grepp automatiskt.

Min gammla honda med nya michelin dubb va ganska farlig på vägarna.
Men min Bmw med dubbfritt känns det ganska säkert.

Självklart skulle det säkert vara bättre med dubb. Men nu satt det fräsha dubbfria vinterdäck på när jag köpte bilen så varför byta..

min bil ÄR tung, men dubbfria får ändå inte grepp.... sad


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 februari 2010
#26
Residence skrev:
Masterworks skrev:
Residence skrev:
man kan vinkla testerna på olika sätt.
regummerade dubbdäck från kina mot ett pirelli dubbfritt... - dubbfritt vinner nog logiskt.
pirelli dubbdäck vs. regummerat dubbbfritt kina däck - dubbat vinner.

ni kan vinkla det på hur många olika sätt ni vill.

vart har testerna gjorts ? i arjeplog med med eller gävle med blankis + snö.. ?

ja ni fattar...

Jämför du likvärdiga däck, dubbat mot dubbfritt så är det dubbade alltid bäst!

stämmer skitbra smile
därför puttrar jag på 70 medans folk kör om mig i 90 på 90väg när det vart katastrof väglag...

Det är ofta det är katastrof väglag då med andra ord? Visst finns det situationer när man absolut måste sänka farten men ofta när folk slökör har iaf jag fin fint grepp på mina gamla Pirelli dubb smile

Vad gäller pris-prestanda så är det inte HELT sant vad gäller däck, visst dom dyraste däcken brukar vara bäst men det finns billigare däck med konstiga namn som är gamla kvalitetsdäck (dvs samma mönster som tex nordfrost).  Samma sak kan ibland gälla relativt okända fabrikat som ibland faktiskt hamnar rätt bra på tester med hög trovärdighet så som TV och Vi Bilägare

Rock'n Roll

5 198 Inlägg
10 februari 2010
#27
Ekis! skrev:
highquality skrev:
Läste att 8 av 10 krock /avåkningar har vart förare med dåliga dubb eller dubbfria däck.

kan man tänka sig att dom som kör högkvalitetsdubb däck klarar sig oskadda oftast.
Blir ju billigare i slutändan att köra värsting vinterdäck?
Kanske man överlever ,slipper lämna bilen på verkstad, betala självrisker,mm.

Polarn sattsade mycket pengar på biljud och hade därför inte råd med bra däck, ja vad hände? nu ligger baslådan och slutstegen intryckta pga avåkning. Nått billigt däck
från Asien hade han köpt, att man vågar, han har erkänt att han ångrar sitt snålande på däck. Nästa år åker riktiga däck på, nu blir han utan bil säkert hela vintern.

Så ta en funderare ni som åker med billigaste skitdäcken, det kan handla om ens liv eller andras.
Om nån framför er med högkvalitets däck bromsar in, så har ni ingen chans att bromsa in med dåliga däck. Då spelar det ingen roll vem som har tuffast framspoiler längre. Sattsa pengarna på säkerheten först, därefter på allt lull lull är mitt tips nu till er via min vän!  Tur att jag vetat detta sedan innan wink

Tror inte din polares avåkning hängde mest på däckena wink sorry...

+1

187 Inlägg
10 februari 2010
#28
Ursäkta om detta kan låta drygt..

Men bara idioter som skyller ifrån sig på däcken.. BARA IDIOTER.

Lär dig köra din egen bil med de förutsättningar(däck, bromsar, abs, antisladd osv) du har.. Lär dig att hålla avstånd o anpassa farten! Åk ut på lämplig parkering eventuellt isbana om du har möjlighet och testa!

Har du dåliga däck. Det går utmärkt med planering o framförhållning. Visst har du sämre chans att hinna stanna för ett rådjur eller en älg (även korkade fotgängare, tyvärr). Men som sagt. anpassa fart efter förhållanden du kör i.

Personligen åker jag på Falken dubbfritt med quattro.. Långt ifrån världens bästa däck. Men dom satt nya på bilen när ja köpte dem. Hur lugnt som helst att åka med så länge man håller avstånd!

5 198 Inlägg
10 februari 2010
#29
jag åkte alltid med sommardäck innan det vart lag på vinterdäck.. jag va inte i diket en enda gång,,,så.. planering och anpassning kommer man väldigt långt på..

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 februari 2010
#30
Hur svårt ska det vara?

Snåla inte på kvalitén. Köp BRA däck!

Behåll sen marginalerna och ge fan i att kör som en idiot bara för att du har lite bättre grepp.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

38 Inlägg
10 februari 2010
#31
En lite kommentar till dubbfria däck. Jag tycker det skiljer mycket mellan det som amn i pressen börat kalla för dubbfria däck för (nordiskt väglag) central europeiskt väglag. Där flera tillverkare verkar ha modeller som platsar i de olika kategorierna. T.ex. DÄr de nordiska presterar bättre på is än de för tysk vinter så att säga.

Michelin
X-ice (hyggligt på is)
Alpin (som ett sommardäck på is)

Nokian
Hakka R - Bäst bland dubbfria på is
WR - Inget vidare på is.

De för europeiskt väglag är däremot bättre på våt asfalt än de mjukare nordiska.

Men detta är även relativt bredd och profil. Ett par 185mm dunlop med 3-4mm driver bättre i snön än mina 215 breda x-ice med 5-6mm. Men minsta lilla sidkraft för slitna dunlopporna så åker man på bredden. Så bredare än 205 ska jag inte ha igen smile och hälst inte mindre än 5mm mönster heller.


Däcktester i olika tidningar utförs på samma firma i Ivalo som är den enda anläggningen i norden där man kan testa däck med ett homogent resultat på olika underlag. De har en pålitlig testmetod.

Firman gör däcktesten med journalisterna som gästförare. Däcken får olika poäng för sina egenskaper i olika väglag men det är här tidningarna kommer in i bilden. Det skiljer sig en del mellan t.ex. aftonbladets slutbetyg på varje däck och t.ex. Motormännens eller vi bilägares betyg på samma däck eftersom tidningarna själva räknar ut betyget. De värderar bromsträcka, accelerationsgrepp, kurvtagning etc. på is, snö och asfalt olika. T.ex. Teknikens värld verkar tycka att is/snö-egenskaper på dubfritt inte väger lika tungt som aftonbladet (Collin) tycker. Varför t.ex. kumho hämnar högt upp där och långt ner i aftonbladets test. Så man bör läsa dessa tester noga och fundera själv över vad man vill ha eller betala.

Den vägen jag kör till jobbet är det dubbväglag en resa av 400 om året. Resten är snötäckt eller saltad barmark. Det är m.a.o. Jag som plogar det vänstra körfältet till jobbet med mina X-ice. Och så länge de saltar ner min bil kommer dubbfritt vara rätt för mig. Skulle man sluta salta och bara ploga skulle det vara mer motiverat för mig att köra med dubb. Det är däremot löjligt att förbjuda dem.

Det viktigaste säkerheten är trots allt hos föraren. Man måste ha koll på sin bil, sin utrustning och sig själv för att hålla nere olycksrisken så mycket som möjligt. När det oväntade händer kan utrustningen vara avgörande.

Saab4ever

7 100 Inlägg
10 februari 2010
#32
MEEEENNNN!!!!tänker man att det är halt så är det klart de blir så....
har alltid kört med dåliga vinterdäck,men jag har klarat mej.kör man normalt så är de inge fara.

har dessutom ett sommardäck på mazdan nu pga punka

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Muttley
10 februari 2010
#33
Noxxer skrev:
Jag kör iof inte med "billiga" däck, men har man en "tung" bil så är det oftast bättre grepp automatiskt.

Min gammla honda med nya michelin dubb va ganska farlig på vägarna.
Men min Bmw med dubbfritt känns det ganska säkert.

Självklart skulle det säkert vara bättre med dubb. Men nu satt det fräsha dubbfria vinterdäck på när jag köpte bilen så varför byta..

var de inte rätt mycket bullshit med att ju tyngre fordon man kör ju bättre grepp=) deä r ju i princip bara lastbilar som har problem nu i vinter i skåne pga för kassa däck. Viker sig på motorvägarna och så.  Och de är ju tunga om nått.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 februari 2010
#34
bmx skrev:
MEEEENNNN!!!!tänker man att det är halt så är det klart de blir så....
har alltid kört med dåliga vinterdäck,men jag har klarat mej.kör man normalt så är de inge fara.

har dessutom ett sommardäck på mazdan nu pga punka

Det är ju precis detta som gör att olyckor händer roll att folk köper sina svindyra hakkepelikelliittta eller superfrost ice super X med supergummi of doom, men ger sig ut på vägarna som vanligt.

Hade nog kunnat tänka mig åka sommardäck året runt om det inte vore lag på vinterdäck, allt som behövs är att bromsa tidigare inför korsningar, kör saktare i kurvor, och var beredd på att det kan släppa när som helst. Bara såna småsaker kommer man långt på... vinterdäcken är bara ett hjälpmedel som "kan underlätta" vissa situationer, men kör man rätt så bör man inte hamna i dem situationerna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 174 Inlägg
10 februari 2010
#35
Skulle aldrig rekomendera någon köpa budget däck! (även fast jag kör på det själv på sommarn)

Har testat dubbade Premium och budget på exakt samma bil, samma hastighet, samma underlag, samma dag med goodyear för ett år sedan. Å det var fasen skrämmande hur betydligt längre bromsträckan blev.

Är ni rädda om livet? lägg då ner lite mer krut på bra däck!

5 198 Inlägg
10 februari 2010
#36
Sänk priset på kvalitetsdäck så försvinner skit däcken av sej själva

187 Inlägg
10 februari 2010
#37
Ja undrar om det inte vore på sin plats med svårare körprov. med bland annat krav på "vinterkörning"


Alla kan helt enkelt inte köra bil.

Samt ett antal max försök per år eller så.
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (10 februari 2010)

1 174 Inlägg
10 februari 2010
#38
GolfIIIVr6 skrev:
Ja undrar om det inte vore på sin plats med svårare körprov. med bland annat krav på "vinterkörning"


Alla kan helt enkelt inte köra bil.

Samt ett antal max försök per år eller så.

tror detta är på g, iaf på sommardäck. Kmr vara krav att det ska vara någon typ av EU beteckning på däcken om jag inte minns fel.

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 februari 2010
#39
gamlingen skrev:
Sänk priset på kvalitetsdäck så försvinner skit däcken av sej själva

Köp kvalitetsdäck så försvinner skitdäcken av sig själva.

Alltid konsumenten som styr marknaden.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 270 Inlägg
10 februari 2010
#40
Av egen erfarenhet så kommer jag inte att köpa billiga däck igen!! Köpte det en gång och gick inte och köra när det hade regnat bilen gick brett i varje kurva (kanske är kul ibland men inte alltid)... Så nu lägger jag hellre ner ett par hundra kr och får bättre däck!



Sök