3049
Sök

Slutsteg i däckbaljan i bagaget?

1 417 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Om man har en stängd baslåda i reservljuslbaljan, med bas och slutsteg i. Behöver man då ordna med en massa kylning för steget, eller räcker luften som finns i?
Basen gör ju så att luften inte står still, och det blir inte tight med utrymme runt steget.

Hur har andra gjort, och vad är rekomenderat?

Bilmekaniker
46 Inlägg
28 maj 2006
har inte gjort så i min bil men kylning är att rekomendera... om du åker länge och poppar musik kommer steget bli kokhett..

1 417 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
okej. måste man då ta upp ett hål, och genom det vara tvungen att porta lådan, eller kan man ha en lite fläkt där nere?

Bilmekaniker
46 Inlägg
28 maj 2006
jo vet inte riktigt men kör du långa sträckor lär du nog göra så borra håll och sätt in en datorfläkt d?

SSS -12
3 217 Inlägg
29 maj 2006
Varför ska du ha slutsteget underground? Sätt det på någon snygg vänster ovanför... Har planer för att göra likadant, har bara inte orkat börja på det! tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

458 Inlägg
29 maj 2006
Holme skrev:
Om man har en stängd baslåda i reservljuslbaljan, med bas och slutsteg i. Behöver man då ordna med en massa kylning för steget, eller räcker luften som finns i?
Basen gör ju så att luften inte står still, och det blir inte tight med utrymme runt steget.

Hur har andra gjort, och vad är rekomenderat?

Det är hur lätt som helst.. bara dra och köp minst 2 st fläktar (en som blåser och en som suger)
sen tar du bara sticksågen och gör hål för fläktarna och så fäster du de på ett bra sätt.. Så slipper
du en massa vel med ifall det skulle bli för varmt! Fläktarna kan du koppla på remoten, men glöm fasiken inte att ha ett relä imellan bara tongue

Lycka till!

1 417 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
Men hur blir det på lådans volym osv då? Det är inte jag som ska ha, kan jag säga nu. Han var rädd att lådans volym skulle bli skev om han portade den.

99 Inlägg
29 maj 2006
Har han tänkt å ha slutsteget inne i baslådan? Lät ju som en lite udda lösning, eller? Har då aldrig sett det nån annanstan iaf... Är väl bättre å sätta steget i en egen låda, men kylning i, tycker då jag...

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

356 Inlägg
29 maj 2006
men jag fundrar på en sak om man har slutsteget i en låda och har en port lär det inte bli ganska bra kyling av det? basen pumpar luft på slutsteget och så går det ut genom porten och så kommer det ny luft igen porten.  jag vet inte exakt hur det funkar så rätta mig om jag har fel.

Men jag tycker nog att du ska ha dom i varisn låda så som Big_J sa

21 761 Inlägg
29 maj 2006
Det var faktiskt någon som skrev att det fungerade med att låta luftflödet från basreflexporten ventilera bort värmen men då kan man inte ha en fläkt inbyggd, det kommer att förstöra ljudet. Eftersom fläkten blåser ut luften från lådan så blir det som en otät basreflexlåda och ljudet kommer sannorlikt att bli pannkaka. Men luften blåser ju inte ut genom porten hela tiden, det är ju bara vissa frekvenser som gör att luften blåser ut genom den.

Jag tycker nog också att det bästa är som Big_J säger. En annan sak är ju att om det händer något med steg eller anslutningar så måste man börja skruva sönder lådan för att komma åt. Det kanske är mindre kul.

1 417 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
Han kommer bygga så det ska gå att lossa på lock osv för att komma åt anslutningar. Har inte sett alls hur han byggt, eller varför han gjort som han gjort. Han ringde mig och frågade om det gick.

Men ventilation av något slag är att föredra alltså? Undrar hur han tänker lösa det då... tongue

356 Inlägg
30 maj 2006
man kan inte montera fläktar i en bas låda det kommer att försämra ljudet. ska han ha fläkatar som kyller steget så får han ha steget i en egen låda

1 417 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
okej!

Tack för era svar smile

494 Inlägg
30 maj 2006
om han verkligen vill ha steget i baslådan kan han väll dela upp låda så han får en egen tät kammare till steget och i den sätta fläckt och ventilation.
och sen ha basen i den andra kammaren för de kommer bli ruggit svårt att få de tätt om han ska kunna uppna lådan för att mixtra med steget....

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök