Har bara en liten fråga, är i planer att köpa en bil det är en volvo med t5 motor, den är chippad och bytt spridare och lite sådant, ska vara cirka 320hk i den. Alltså inte bytat kolvar o stakar m.m
Går det igenom besiktingen utan problem? Så att man inte får bekymmer och den inte skulle gå igenom av någon anledning, p.ga ökad motorstyrka eller liknande.
Bilen ska ju vara helbilsgodkänd men det här med trim, chip o allt blir ju allt vanligare. Är det nån petig jävel på sbp så lär du åka dit på det. annars tror jag inte ens att dom märker det
Köpte en 323F i höstas, besiktade den för typ 1 månad sen. Jag o många andra i min omgivning var så säkra på att den INTE skulle gå igenom pga en rad brister.. Men den gick igenom .. Bilen är inte trafikfarlig, åtgärdat det viktigaste på den nu i efterhand osv Men som sagt: är det en petig jävel så lär du åka på det. Jag skulle ta det säkra före det osäkra
När jag besiktade min 850 T5 så började dom prata lite om försäkringen att den inte gäller om det händer något bla bla osv. Men det var inga problem att få igenom den. Min är chippad med autotech steg 3 har väl ca. 270-280 hk.
ska väl inte va nå problem? dem ska väl inte dra ur den. dem lär ju inte se nån större skillnad heller
Dom SKA inte men likförbaskat gasar dom satan ibland. När jag var och besiktigade sist så piskade dom en 206 långt över vad som kan anses som nödvändigt. Men åker man med brukar dom hålla sig i skinnet
varför skulle bilen inte gå igenom med 1 chipp då "chipp" är den gammla tekniken dvs 80 talsbilarna till runt 2000 cirka är bara dom efter 95 som har data diagnosen ... så hur tex ser dom att bilen är chippad utan och plocka ner boxen? vilket de inte har tid med.
de där nya reglerna är ju mera tillämpade för och de mordäranre bilarna som inte är chipp trimmad dvs plugga in dator ändra till trimmprogramvaran osv..
men sjävla chipp tekniken är så pass gammal så de kommer de inte äns märka ..
hade en 940 turbo chipptrimmad sen ny gick igenom varje bes jag hade den allt jag fick nedslag på va dåliga avgasvärden vilket inte va "chippets" fel utan att katten va slut ....
sen börjar jag även störa mig lite på folk som inte verkar veta skillnaden mellan och chippa och byta programvara!
jag har steg 1 på min octavia rs och har inte haft något problem då jag har besiktigat, har inte ens tänkt på att det eventuellt skulle kunna vara något problem med chip i en besiktning.
Hörde någonstans att from. 1-a januari 2010 så måste bilprovningen gå in i bilens dator med ett diagnosverktyg. Kan man läsa av där att bilen är trimmad så går det inte igenom längre.
Är dock osäker på detta
1:a januari är ju ett tag sedan... Någon borde väll haft sin "relativt nya bil" inne på SBP som varit chipad eller mappad. Och sett om dom kopplar in någon form av bildiagnostik verktyg och vad dom kan se med den ?
Är ju bara att stämma av med sin chip/mapp leverantör om deras programvaror ändrar något sådant då.
Det man bör tänka på är att har man race/sport kat på sitt avgassystem så tar det mycket längre tid att få upp den i temp än en original kat... Så se till att dra ur bilen lite innan man åker dit... Behöver inte köra fort men på lite höga varv för att för upp värmen...