3740
Sök

Problem med värmen i Mercedes w124

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en Mercedes w124 -86 som har problem med värmen i kupén.

Den blåser iskall luft på passargerar sidan och lagom värme på förarsidan.

Sen när man står still med bilen ett tag på tomgång så kommer det värme på passargerar sidan,men så fort jag börja köra så börjar de blåsa kall luft där igen.

Mvh Elin
Senast redigerat av ¤¤740Racing¤¤ (22 februari 2010)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

170 Inlägg
22 februari 2010
Hade nå krux med min gamla 740, det var skit i värmepaketet, spolade ur det med vatten helt enkelt (tog 5min), sen funka det bra smile Dock kan det ju vara nått större fel.

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Jo jag kan pröva men tror inte de är där problemet kan sitta sålänge värmen funkar på ena sidan sad

*Endast Mercedes ägare

Motborgare
1 099 Inlägg
22 februari 2010
¤¤740Racing¤¤ skrev:
Jo jag kan pröva men tror inte de är där problemet kan sitta sålänge värmen funkar på ena sidan sad

Det sitter två blandingsväntiler i batteriboxen. En till styrbord och en till babord sida. Kanske kärvar den, eller så kan det vara potentiometern till värmereglaget som är paj. Dock borde det kopplas förbi när du knäpper reglaget över på max.

-- K

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Okej ska kika,tack!

*Endast Mercedes ägare

hej vad gör du?
416 Inlägg
24 februari 2010
nått reglage som fastnat ?

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 februari 2010
¤¤740Racing¤¤ skrev:
Okej ska kika,tack!

Kika är ingen god ide, kommer garanterat inte bli bättre bara för att du går ut o tittar på den! Fråga alla som står längs vägen o tittar på motorn som stannat, tro det eller ej så startar den inte när man har kikat en stund heller tongue

Ska man vara lite allvarlig så kan man prova o vålda lite på den, typ knacka lite lagom hårt!

Hjälper inte det kan du prova o byta plats på de bakre slangarna för o se om problemet flyttar sig till andra sidan smile

Flyttar sig problemet så fungerar värmepaketet som det ska smile

Tyvärr så "brukar" ju både panelen och ventilerna paja så det finns inget generellt tips på vilken det är som är kass...
Men lägger du konstantström (plus och minus måste vara rätt) på den spolen som styr passagerarsidan så ska du få massor med värme om ventilen är hel och iskallt om du bryter strömmen smile
Du kan även resistansmäta spolarna, skiljer det märkvärt är den ena trasig smile

MVH

Sök