2536
Sök

Golf mk3 startar nu men går bara på tomgång

23 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Golf mk3 1.8i -93 med tändsystem Ducellier.
En dag så bara dog den när jag körde iväg på morgonen och nu vägrar den att starta.
Jag har bytt fördelarlock vilket kolet var borta i, Nya stift, Kamremmen verkar sitta korrekt enligt markeringar, Får gnista på alla stift,Bensin pumpas fram till förgasaren men den vägrar ändå att starta!
I nuläget är jag lite osäker på tändföljden efter byte av fördelarlocket.
HJÄLP!! vad kan det vara för fel på eländet?sad
Senast redigerat av prydstrom (1 april 2010)

473 Inlägg
25 mars 2010
#2
tändspolen kan vara en teori, och  tändmodulen en annan
det kan även vara så att kamremmen har hoppat då säger det stopp direkt vet du om det var länge sedan den byttes ?

832 Inlägg
25 mars 2010
#3
Har det det varit spolen eller modulen så borde han inte ha någon gnista och han skriver oxå att kamremmen verkar sitta efter markeringarna så det borde inte vara dom felen tycker jag. Tändföljden borde ju vara 1-3-4-2 men har tändkablarna eller kamremmen suttit fel så borde du ha märkt det. Prova med lite startgas å se om den tänder till kan ju vara något knas med förgasaren.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

23 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#4
Fick den till att tända idag men med helt fel ordning på tändkablarna. Vad har tändmodulen för uppgift? Kan det vara den som är knas?
På Toveks i Kinna säger de att tändföljden ska vara 1-3-4-2 men sätter jag dem så så är det inte ett liv i motorn...
Märkligt detta....

146 Inlägg
26 mars 2010
#5
Tändföljden är rätt.
Kamaxelmärkning skall vara på rätt ställe och vevaxelns märke på OT.
Om du tar bort fördelarlocket (och ev. plastlock under fördelararmen) så skall fördelararmen peka mot ett jack i kanten på fördelaren.
Kommer inte ihåg och vilket håll fördelaren roterar men det går ju att kolla och sedan följ tändkablar om dom pekar på 1 - 3 - 4 - 2.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Vcds

146 Inlägg
26 mars 2010
#6
Jo det där med tändmodulen.
Den avlastar hallgivaren  signal som skall driva t-spolen.

Vcds

23 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#7
bearz. ska gå ut och kolla detta igen. Märkte tidigare idag att om jag sätter kablarna 1-3-4-2 motsols så tänder den. sätter jag dem medsols så är det inte ett liv i den...

23 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#8
JÄVLA BILJÄVEL!! Någon som vill köpa en jävligt fin golf3 som inte startar?? 5000:- som den står!!

146 Inlägg
27 mars 2010
#9
Lugn och fin nu.
Med tändkablar rätt så tänder den men startar inte. Om jag förstått det rätt.
Du är 100 på att kamrem sitter rätt?
Kan det inte vara så att t-spolen har gett upp och inte levererar tillräckligt?
Vilka motorbokstäver har du?
Senast redigerat av bearz (27 mars 2010)

Vcds

Reservdelsman
61 Inlägg
27 mars 2010
#10
Tjohoppsan! Jag har samma bekymmer nu tror jag. Jag har dock fått topplocket planat och han som planade hade vänt på kamaxeln när jag fick tillbaka den så att den var upp och ner. Men jag snurrade den till OT-markeringen innan jag satte tillbaka kamremmen. Så när jag startade bilen så gick den kanonfint men efter en minut började den gå dåligt och nu vill han inte starta alls mera om jag inte gasar för då startar den och går ruggigt dåligt. Typ på 1 eller 2cylindrar.


Reservdelsman
61 Inlägg
27 mars 2010
#11
Glömde säga att det är en 1,8 -94 Golf som jag skruvar med för stunden...


23 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#12
Bearz. Ja remmen sitter så rätt den kan. iofs inte exakt men flyttar jag den så sitter den en kugge fel åt andra hållet istället. den är bra spänd så den kan knappast ha hoppat. Har idag även bytt tändspole/modul men inte fasen hjälpte det.
Är fortfarande lite tveksam till tändföljden..
de jag prata med säger 1-3-4-2 men är ganska säker på att det var 1-2-4-3 innan jag började trassla med kablarna..
Den är som sagt helt död i läget 1-3-4-2 men tänder om jag bara kastar runt kablarna i en annan följd.
Har gjort upp en lista med alla kombinationer som finns med 1 i markerat läge så imorgon ska det skiftas tändkablar så jag får blåsor i händerna.

21 761 Inlägg
31 mars 2010
#13
Räknar du åt "rätt" håll?

Tändföljden räknas ju utifrån det håll som fördelaren roterar, då ska det vara 1-3-4-2 i nästan alla fyrcylindriga motorer vad jag vet. Om man däremot räknar åt "fel" håll, dvs motsatt håll som fördelaren troterar, så blir det 1-2-4-3. smile

23 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#14
ha ha det har du jäkligt rätt i. tog för givet att den snurrade medsols men det ska jag kolla upp imorgon.

23 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#15
Har idag kontrollerat hallgivaren och den är OK. Testat mig fram med olika tändföljder och den som bilen startar på är konstigt nog följande: 4-2-1-3 ! Hur är det möjligt? Den går ojämnt på tomgång och rör jag gasen så dör den direkt. Tändstiften är sotiga. Någon som vet vad det kan vara?

Köpte en kompressionsprovare idag med och alla cylindrar ligger runt 12kg.
Senast redigerat av prydstrom (1 april 2010)

VAG-COM innehavare
83 Inlägg
1 april 2010
#16
Går ju o läsa felkoder på den sök runt så får du reda om hur. utagen sitter i mitten på instrumentbrädan bakom någon av de små plast locken. smile hoppas de löser sig.


23 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#17
Kollade på trippmätaren när jag slog på tändningen och där blinkar något som verkar vara en felkod?

1∩   01
Vad betyder detta....

Kollade bakom alla plastpluttar i instrumentpanelen, hittar en vit kontakt med två honstift och en svart likadan.. ser inte ut som någon datatjofräskontakt...
Senast redigerat av prydstrom (1 april 2010)

146 Inlägg
1 april 2010
#18
Koden säger att det är dags för service.
1342 blir 1243 baklänges.
Har man däremot en luftkyld (tex. typ1) så blir tändföljden 1432 och denna blir 1234 baklänges.
Vilka motorbokstäver har du?

Vcds

23 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#19
vart hittar jag bokstäverna?
Kan det vara ABS ?
Senast redigerat av prydstrom (1 april 2010)

473 Inlägg
1 april 2010
#20
du hittar koderna i kofferten på en vit lapp vid reservhjulet


Sök