2525
Sök

Golf mk3 startar nu men går bara på tomgång

23 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#21
Någon som vet hur man släcker koden?: 1∩   01

23 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#22
Liten uppdatering.
Bilen startar nu men rör jag gasen så dör den direkt.
Problemet uppstod en en kall morgon 20 minus då jag skulle iväg, kom ca 100m på gatan då den tvärdog och sedan dess har jag inte fått den att fungera riktigt. det första felet jag upptäckte var att kolet i fördelarlockat var helt borta så det bytte jag först och sedan har jag bytt resterande delar under resans gång.

Golf 3 1.8i -93
Regnr: PZM 565
Motorkod: ABS                 CHB

Något pysande ljud hörs under bilen ( Liknande avgasläckage)
Nytt fördelarlock.
Nya tändkablar.
Ny tändspole/tändmodul.
Hallgivare kontollerad med lysdiod som blinkar vid startförsök.
Kamrem bytt vid 16000 och sitter korrekt (bilen har nu gått 18000).
Nya tändstift.
Kompressionsprovad med resultatet ca 12kg på alla cylindrar vid kall motor.

Alla jag pratat med säger att tändföljden skall vara 1-3-4-2 men då ger den inget livstecken ifrån sig, sätter jag dem däremot 4-2-1-3 så startar den direkt men rör jag gasen minsta lilla så dör den.

HOPPAS DET FINNS NÅGON SOM KAN KOMMA PÅ VAD DET ÄR FÖR FEL MED BILEN INNAN DEN HAMNAR PÅ SKROTEN!sad

TACK ALLA SOM HJÄLPT MIG HITTILS!!!!!smile
Senast redigerat av prydstrom (2 april 2010)

23 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#23
Läste lite på vwgolf.se om en kille med liknande problem, han bytte tempgivaren till insprutningen. var ut och kikade efter den nu. Finns det någon som vet hur man kan kontrollera om den är ok?

23 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#24
Har nu bytt tempgivaren till insprutningen men det hjälpte fan inte det heller!!!!

473 Inlägg
3 april 2010
#25
Kan även vara luftspjället som krånglar . hade samma problem med min 96a .
då hade kabel till luftspjället gått av den gick bara hjälpligt på tomgång och så fort jag bara rörde gasen så
stannade den.  .

152 Inlägg
3 april 2010
#26
kolla jordningen till databoxen=)    hade så på min gamla golf.

152 Inlägg
3 april 2010
#27
prydstrom skrev:
Hej!
Jag har en Golf mk3 1.8i -93 med tändsystem Ducellier.
En dag så bara dog den när jag körde iväg på morgonen och nu vägrar den att starta.
Jag har bytt fördelarlock vilket kolet var borta i, Nya stift, Kamremmen verkar sitta korrekt enligt markeringar, Får gnista på alla stift,Bensin pumpas fram till förgasaren men den vägrar ändå att starta!
I nuläget är jag lite osäker på tändföljden efter byte av fördelarlocket.
HJÄLP!! vad kan det vara för fel på eländet?sad

bensinen kommer fram till förgasan men pga jordfel så släpper den inte igenom bensinen genom förgasan. sitter en magnet nål som ska öppnas o stängas.

23 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#28
Falmo! Hur kollar jag detta och vilken kabel är det? Går in tre kabelknippen till förgasaren...


Budde! Vart sitter databoxen och jordningen till denna??

Tack för era förslag...

473 Inlägg
4 april 2010
#29
http://bilder.lagabasen.se/delar/1051/1051212175vy1.jpg
Ser den ut så här ?
så har du en enda sladd uppifrån och ner

152 Inlägg
4 april 2010
#30
prydstrom skrev:
Falmo! Hur kollar jag detta och vilken kabel är det? Går in tre kabelknippen till förgasaren...


Budde! Vart sitter databoxen och jordningen till denna??

Tack för era förslag...

data boxen sitter nedanför rutan till höger(förarsidan) innanför plasten vid torkarmotorn..  ska gå en kabel därifrån in i kabelstammen som ringlar sig ut nånstans i motorummet;) som vanligast sitter fast i blocket. ryck i alla kablar som sitter fast på motorn övanför växellådan. sitter en kylarslang in i motorn där, ev så sitter kablen med kabelsko på en av dom pinbultarna till slangen. borde vara lätt att kolla.  lästa nått om kablarna till förgasarn. sitter en kontakt mitt på. lr rakt fram lr hur man ska säga. tittar du ner i förgasan så ser du vilka som går dit. svart o vit kablen inne i förgasan, dom e till magnet nålen som styr hur mkt bränsle den ska släppa igenom. ( öppna inte nål "huset" o kör direkt ström)  sprutar mkt bensin o risken e stor att de tar eld=)  egen erfarenhet=)  men kolla jorden som sagt som går till data boxen.  min nål öppnade inte pga den jordkablen. så garanterat den jordningen, har för mig me att de inte går att jorde i databoxens chassi. utan du måste hitta kablen.  ta gärna en bild vid kylaranslutningen ovanför vxl lådan o lägg ut.

hoppas du förstår va ja skrev:P  säg till annarsl=)

152 Inlägg
4 april 2010
#31
falmo skrev:
http://bilder.lagabasen.se/delar/1051/1051212175vy1.jpg
Ser den ut så här ?
så har du en enda sladd uppifrån och ner

e den äns till golf?

473 Inlägg
5 april 2010
#32
ja det är luftspjället till en insprutare fast du kanske har en förgasarmotor

152 Inlägg
5 april 2010
#33
falmo skrev:
ja det är luftspjället till en insprutare fast du kanske har en förgasarmotor

han har förgasar "insprutet". elektrisk förgasare.  som ja förstått de. eftersom han hade 3 kontakter till den me

23 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#34
Har en ny idé om problemet nu... upptäckte att den väser ut avgaser före katten (tror jag) och kände vid utblåset och tycker det verkar som att katten är tät...
Kan det vara så enkelt att den inte orkar igång riktigt för att denna är tät? Den har ju stått stilla 3-4 månader sedan den dog. Just att den dog kanske bara var att kolet var borta i fördelarlocket och sedan har katten  kanske stått och mojsat igen under vintern...
Den startar ju direkt nu men dör så fort jag gasar..

152 Inlägg
5 april 2010
#35
prydstrom skrev:
Har en ny idé om problemet nu... upptäckte att den väser ut avgaser före katten (tror jag) och kände vid utblåset och tycker det verkar som att katten är tät...
Kan det vara så enkelt att den inte orkar igång riktigt för att denna är tät? Den har ju stått stilla 3-4 månader sedan den dog. Just att den dog kanske bara var att kolet var borta i fördelarlocket och sedan har katten  kanske stått och mojsat igen under vintern...
Den startar ju direkt nu men dör så fort jag gasar..

den ska nog inte kunna sätta sig bara när den står still. hur beter den sig på tomgång? hoppar o studsar.lr jämt o fint?

23 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#36
någorlunda jämn fast på tre cylindrar.

152 Inlägg
5 april 2010
#37
prydstrom skrev:
någorlunda jämn fast på tre cylindrar.

låter exakt som de min höll på me. kollat jordning? bränslepumpsrelä?

23 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#38
vickat p¨å varenda jordkabel jag kan hitta och sprutat 2-26 på dem. Vart sitter bränslepumpsrelät?

152 Inlägg
5 april 2010
#39
prydstrom skrev:
vickat p¨å varenda jordkabel jag kan hitta och sprutat 2-26 på dem. Vart sitter bränslepumpsrelät?

vid säkringarna. kolla på kåpan lr instruktionen vilket relä som går till bränslepumpen.  kolla jordningarna igen. kanske någon du missat. sitter de någon vid vattenanslutningen till motorn ovanför vxllådan?

23 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#40
Ska ta en genomgång till med jordkablarna. kan man mäta relät på något vis? Är trött på att byta massa dyra delar till ingen nytta nu...


Sök