2746
Sök

Köpråd audi a3 eller Volkswagen Passat Sedan...

67 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#21
hahaha TACK das auto....

håller med, ett evigt jävla tjat om kombi hit å kombi dit. smile

Das auto, vad känner du till om andrahandsvärdet på en passat sedan?

67 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#22
den lätt intressant. har du någon bild på den das auto?

2 751 Inlägg
15 april 2010
#23
astrom86 skrev:
den lätt intressant. har du någon bild på den das auto?
Gå in på min profil. Finns under gamla/sålda bilar.

Andrahandsvärde på passat vet jag dock inget om.

Who Djaa bless no man curse

67 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#24
den var riktigt riktigt fin=)


men das auto,

vilken hade du valt? en a3 eller passat?

2 751 Inlägg
15 april 2010
#25
astrom86 skrev:
den var riktigt riktigt fin=)


men das auto,

vilken hade du valt? en a3 eller passat?
A3 ifall jag fick den utrustning jag velat. Annars passat. Ingen mening att ta en A3 basic över en bra utrustad passat, min tanke iaf.

Who Djaa bless no man curse

Yellow bug!
1 640 Inlägg
15 april 2010
#26
DasAuto skrev:
Edil_ skrev:
Varför en Sedan?

Opraktiskt, fult, andrahandsvärde som sjunker som en sten, dålig efterfrågan, finns inget stort utbud.
vakna upp ur kombi bublan smile
Aldrig, sedan är en halvfärdig bil wink Men allas åsikter är olika!


Till trådskaparen: Kan inte ge dig några exakta uppgifter, så låter det vara osagt. Men vet efter diskussioner med fack-folk osv, att det är dålig efterfrågan på sedaner den dan då du ska sälja. En kombi ligger / låg redan från nybil högre till i prisklass. Och många är ute efter en kombi, vilket drar ner andrahandsvärdet på en sedan. smile Fast å andra sidan finns det ju ett överflöd av kombi-bilar, så säljer du i rätt tid då någon annan vill åt en sedan får du väl sålt den ganska fort!

Fast du kanske har planerat att ha bilen lite längre?

A3an är ju lite mer sportig än Passaten, som kan kännas lite gubbig ibland ! Men som du själv säger, tycker Audi snålar lite med utrustning ibland. Passaten är bra grundutrustad. Men vill du ha en liten, sportig och rapp bil, så kör till på en välutrustad A3! wink
Senast redigerat av Edil_ (15 april 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 171 Inlägg
15 april 2010
#27
Argumenten för sedan:

-Lägre ljudnivå
-Lägre luftmotostånd, vikt och bränsleförbrukning
-Bättre bakåtsikt (jämför det lilla ostbågsformade titthålet som blir genom bakrutan i backspegeln på en kombi).
-Inget behov av bakrutetorkare då smutsen inte sugs upp på bakrutan och vattnet försvinner pga aerodynamiken.
-Ingen kan se om man har något i bagaget eller inte.
-Färre rutor att tvätta.
-Snyggare och mindre association till kompromissad familjebil.
Senast redigerat av zoopåse (15 april 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 april 2010
#28
zoopåse skrev:
Argumenten för sedan:

-Lägre ljudnivå
-Lägre luftmotostånd, vikt och bränsleförbrukning
-Bättre bakåtsikt (jämför det lilla ostbågsformade titthålet som blir genom bakrutan i backspegeln på en kombi).
-Inget behov av bakrutetorkare då smutsen inte sugs upp på bakrutan och vattnet försvinner pga aerodynamiken.
-Ingen kan se om man har något i bagaget eller inte.
-Färre rutor att tvätta.
-Snyggare och mindre association till kompromissad familjebil.
Tycker tvärt om på vissa punkter, en sedan har sämre bakåtsikt än motsvarande kombi och det är svårare att veta vad man har baken. På en sedan så ser man(jag?) dels bättre, och dels vet man att bakom sista stolpen slutar bilen. Man slipper behöva uppskatta hur mycket mer en sedan sticker ut och hur långt man har kvar på samma vis.

Vad för "ostbågsformat hål" du tänker på begriper jag inte riktigt, men det varierar nog mellan kombi och kombi.

Snyggare är även det en fråga som beror på bil, finns många modeller som är snyggare i kombiutförande än i sedan enligt mitt tycke. Dessutom skall en sedan vara stor för att se vacker och exklusiv ut och för att linjerna skall falla på plats. Många små sedaner ser enbart felproportionerade ut.

Och visst kan man se om du har något i bagaget, OM du inte dragit för insynsskyddet. Att inte dra för insynsskyddet är ju som att inte stänga luckan på en sedan, i båda fallen ser man in. Och fler rutor att tvätta, nåja hur jobbigt är det att dra över den ytan?

Och sedan har kombin en fördel som fullständigt stänger diskutionen för oss med behovet, den är alltid mer praktisk. Att en kombi har bättre andrahandsvärde än en sedan i Sverige är även det en fördel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

67 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#29
Vad kul att så många svarar=)

Till dig das auto..

När du säger den utrustningen du vill ha. vilken tänker du på då?

tänker du då på modellerna ambition eller abmbiente?

Eftersom det är skönt och praktiskt med alla extra utrustning så känns den viktig.

Om det ska bli en A3 så ska de vara en 2,0 fsi.  inte turbo eller quattro.
runt 06:a. Och inte gått längre än 6000 mil....

Är det bara jag eller är det svårt att få en sådan för under 150 k?

2 751 Inlägg
16 april 2010
#30
astrom86 skrev:
Vad kul att så många svarar=)

Till dig das auto..

När du säger den utrustningen du vill ha. vilken tänker du på då?

tänker du då på modellerna ambition eller abmbiente?

Eftersom det är skönt och praktiskt med alla extra utrustning så känns den viktig.

Om det ska bli en A3 så ska de vara en 2,0 fsi.  inte turbo eller quattro.
runt 06:a. Och inte gått längre än 6000 mil....

Är det bara jag eller är det svårt att få en sådan för under 150 k?
Sportpaketet och proline paketet,

i sportpaketet får man sportchassi, sportstolar, tre-ekrad ratt, annan växelspak och lite små detaljer.
i proline får man acc annan stereo och i vissa fall 16" alu fälgar.

Sen till det farthållare.

Det är väll ganska vanligt med just den utrustningen. Tror proline kostade 11 000kr till A3 och prosport ungefär lika mycket. Så det är ganska bra prissatta paket man får.

Sportstolar är nästan ett måste, då de vanliga känns lite som en parkbänk. Sen vet jag inte ifall A3 har samma sportstolar som A4-A6, men dom är goa.

Hade jag varit du så hade jag kikat på någon av dessa, nära dig också.

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … 22&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … 22&w=3

Jag vet ärligt talat inte vad som motiverar a3 att va dyrare än a4, som är ungefär samma årsmodeller. Men A3 2.0FSI är svårare att hitta tycker jag.
Senast redigerat av DasAuto (16 april 2010)

Who Djaa bless no man curse

67 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#31
okej.

men jag har sett flera modeller med acc som inte är proline?
heter sportpaketet sportsback?
typ nåt sånt=)


tror du man kan få en 06 med dom tillbehören och max gått 6000 mil.
för 150 k och under?

67 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#32
tex den här?

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/audi/a3/svq2szdg/?criterias=U2QBEAYdLrQX9WHDSnEAADwUAA__!

Det är ju det vanliga uttrustningen attraction? men har fortfarande acc och farthållare?

67 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#33
den här är ioförsig väldigt fin...

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/a … AADwUAFC0!

vad tycker du?

men har gått lite långt?  känns även som ett överpriss med tanke på milen?

eller?

1 171 Inlägg
16 april 2010
#34
Rquired skrev:
Tycker tvärt om på vissa punkter, en sedan har sämre bakåtsikt än motsvarande kombi och det är svårare att veta vad man har baken. På en sedan så ser man(jag?) dels bättre, och dels vet man att bakom sista stolpen slutar bilen. Man slipper behöva uppskatta hur mycket mer en sedan sticker ut och hur långt man har kvar på samma vis.

Vad för "ostbågsformat hål" du tänker på begriper jag inte riktigt, men det varierar nog mellan kombi och kombi.

Snyggare är även det en fråga som beror på bil, finns många modeller som är snyggare i kombiutförande än i sedan enligt mitt tycke. Dessutom skall en sedan vara stor för att se vacker och exklusiv ut och för att linjerna skall falla på plats. Många små sedaner ser enbart felproportionerade ut.

Och visst kan man se om du har något i bagaget, OM du inte dragit för insynsskyddet. Att inte dra för insynsskyddet är ju som att inte stänga luckan på en sedan, i båda fallen ser man in. Och fler rutor att tvätta, nåja hur jobbigt är det att dra över den ytan?

Och sedan har kombin en fördel som fullständigt stänger diskutionen för oss med behovet, den är alltid mer praktisk. Att en kombi har bättre andrahandsvärde än en sedan i Sverige är även det en fördel.
Man har en större siktsektor (som vanligtvis täcker hela backspegeln) i en sedan. Därför ser man bättre bakåt. Mindre stolpar, smutsig del av ruta, tak, lastnät mm som skymmer sikten. Kvar blir bara en liten bågformad skottglugg (det som bakrutetorkaren tar, max samma radie som höjden på rutan) på en kombi. Bakrutan på en sedan är både större (för att den inte sitter på en bagagelucka) och sitter närmare backspegeln och täcker därför bättre. Enda aber är som du säger att man inte kan se direkt var bilen slutar.

Fördraget insynsskydd=potentiellt stöldbegärligt gods gömt. I en sedan finns inga synbara ledtrådar att det ligger något i bagaget.

Kombi har sina klara och för många avgörande fördelar men det har även sedan.


2 982 Inlägg
16 april 2010
#35
2 olika bilar i 2 olika storlekar. båda är schyssta men du jämför tyska äpplen med tyska päron.


67 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#36
jo visst e det 2 olika bilar.

men även fast det är det så kan man ju jämföra, eller hur?

tydligen så är det ju dom 2 jag tittar på.

2 751 Inlägg
16 april 2010
#37
Det heter visst lite olika på A4 och A3, dessutom så heter paketen olika för A3 idag och för A3 förr. Men det jag menade med paketen är att man får fler tillval i ett paket, man kan ju ha AC utan att behöva ha ett paket. Allt går att välja till enskilt.

Men personligen tycker jag A3or är för dyra. Liten bil som kostar ganska mycket. Speciellt när man kan få en A4 för ungefär samma pengar.

Sportback är 4dörrars versionen. Inget paket.

Sen om det är värt det kan bara du välja. Bäst att du testar bägge bilarna först.

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2010
#38
zoopåse skrev:
Rquired skrev:
Tycker tvärt om på vissa punkter, en sedan har sämre bakåtsikt än motsvarande kombi och det är svårare att veta vad man har baken. På en sedan så ser man(jag?) dels bättre, och dels vet man att bakom sista stolpen slutar bilen. Man slipper behöva uppskatta hur mycket mer en sedan sticker ut och hur långt man har kvar på samma vis.

Vad för "ostbågsformat hål" du tänker på begriper jag inte riktigt, men det varierar nog mellan kombi och kombi.

Snyggare är även det en fråga som beror på bil, finns många modeller som är snyggare i kombiutförande än i sedan enligt mitt tycke. Dessutom skall en sedan vara stor för att se vacker och exklusiv ut och för att linjerna skall falla på plats. Många små sedaner ser enbart felproportionerade ut.

Och visst kan man se om du har något i bagaget, OM du inte dragit för insynsskyddet. Att inte dra för insynsskyddet är ju som att inte stänga luckan på en sedan, i båda fallen ser man in. Och fler rutor att tvätta, nåja hur jobbigt är det att dra över den ytan?

Och sedan har kombin en fördel som fullständigt stänger diskutionen för oss med behovet, den är alltid mer praktisk. Att en kombi har bättre andrahandsvärde än en sedan i Sverige är även det en fördel.
Man har en större siktsektor (som vanligtvis täcker hela backspegeln) i en sedan. Därför ser man bättre bakåt. Mindre stolpar, smutsig del av ruta, tak, lastnät mm som skymmer sikten. Kvar blir bara en liten bågformad skottglugg (det som bakrutetorkaren tar, max samma radie som höjden på rutan) på en kombi. Bakrutan på en sedan är både större (för att den inte sitter på en bagagelucka) och sitter närmare backspegeln och täcker därför bättre. Enda aber är som du säger att man inte kan se direkt var bilen slutar.

Fördraget insynsskydd=potentiellt stöldbegärligt gods gömt. I en sedan finns inga synbara ledtrådar att det ligger något i bagaget.

Kombi har sina klara och för många avgörande fördelar men det har även sedan.
"Siktsektor" som du kallar det beror på bilen och backspegeln i sig, stolpar etc är ingen nackdel enligt ovan då du slipper hålla reda på en koffert. Och "större" beror åter igen på modell, det finns kombi med en skottglugg som du kallade det men så finns det också sedan som är så gott som omöjliga att hålla koll bakåt på, ett bra exempel är Chrysler 300.

Sedan och kombi är inte samma sak och inte direkt jämförbara, men jämför man en bra sedan och en bra kombi så. Däremot har du rätt angående smutsen, men då får man väl tvätta bilen då! wink

Och att dra för insynsskyddet är så vanligt att en tjuv knappast går efter det när han väljer bil att bryta sig in i, det vill säga en vääldigt svag ledtråd att där skulle ligga något. I så fall borde en sedan vara en lika stor potentiell risk, där är väl knappast en mindre chans att det ligger något värdefullt i bara för att det är en sedan?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
17 april 2010
#39
Siktsektorn är betydligt mindre på en kombi än en sedan. Spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det. Rita en sedan och en kombi på ett papper så ser du att hur snällt du än ritar kombin så kommer geometrin ta ut sin rätt. Bakrutan är längre från backspegeln och därför blir den mindre i den. Alla tjocka stolpar längs sidorna i kombination med den vassa vinkeln gör sidorutorna bak betydelselösa för backspegeln samt sikten åt vänster, och smutsen som snabbt fastnar på bakrutan tar bort 30-50% av sikten ytterligare.

Lite samma fenomen är det på nyare bilar som har vindrutan långt fram i nedkanten. A-stolparna skymmer sikten som smalnar av. Tjocka A-stolpar som ska hålla vid krock och med air-bags i gör sikten ännu sämre.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2010
#40
zoopåse skrev:
Siktsektorn är betydligt mindre på en kombi än en sedan. Spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det. Rita en sedan och en kombi på ett papper så ser du att hur snällt du än ritar kombin så kommer geometrin ta ut sin rätt. Bakrutan är längre från backspegeln och därför blir den mindre i den. Alla tjocka stolpar längs sidorna i kombination med den vassa vinkeln gör sidorutorna bak betydelselösa för backspegeln samt sikten åt vänster, och smutsen som snabbt fastnar på bakrutan tar bort 30-50% av sikten ytterligare.

Lite samma fenomen är det på nyare bilar som har vindrutan långt fram i nedkanten. A-stolparna skymmer sikten som smalnar av. Tjocka A-stolpar som ska hålla vid krock och med air-bags i gör sikten ännu sämre.
Jo det fenomenet kan jag hålla med om, men det betyder inte automatiskt att sikten blir sämre.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök