2578
Sök

Cyklister! Dem kör verkligen ovårdat och vårdslöst!

Gammal och grinig
362 Inlägg
29 mars 2010
Om man inte hatar cyklister, åk till uppsala, ta en resa genom staden, sen åker du hem och gråter.

EDIT: Alla som cyklar på bilvägen kan åka till uppsala o stanna där, så att vi vettiga människor slipper er!
Senast redigerat av Mattman (29 mars 2010)

1 067 Inlägg
29 mars 2010
ImprezaGC8 skrev:
Mechanimal skrev:
ImprezaGC8 skrev:

Man har inte sån skit på cyklar som inte kommer från Biltema.

Så bara för att man är lat som cyklist och inte orkar sätta på proper belysning så är det okej? Sämsta argument jag någonsin läst. Cyklister måste ta ansvar för att de faktiskt framför ett fordon, de är icke gående om de inte leder cykeln. Borde finnas lag på att man ska gå en utbildning inte långt ifrån den som bilförare går igenom.

Självklart handlar det inte om lathet utan om vikt och stil.

Ja 200 gram är mycket onödig vikt på en seriös landsvägscykel.

En seriös roadie ser till att han ser och syns..

Moving Minds
127 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Hool skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Mechanimal skrev:

Så bara för att man är lat som cyklist och inte orkar sätta på proper belysning så är det okej? Sämsta argument jag någonsin läst. Cyklister måste ta ansvar för att de faktiskt framför ett fordon, de är icke gående om de inte leder cykeln. Borde finnas lag på att man ska gå en utbildning inte långt ifrån den som bilförare går igenom.

Självklart handlar det inte om lathet utan om vikt och stil.

Ja 200 gram är mycket onödig vikt på en seriös landsvägscykel.

En seriös roadie ser till att han ser och syns..

Det är viktigt att dem syns på kvällarna.Orka liksom skíta i de bara. Sen om det händer någonting är de ju självklart bilistens fel!

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
29 mars 2010
coffe.dk skrev:
brandt_ skrev:
Ja hoppas vi möts någon gång så jag kan TUTA och du trilla. nörd...

Bmx må vara en nörd (det vet jag inget om), men du verkar ju vara helt jävla dum i huvudet...

roll

antar med roll smajlisen att du är sarkastisk. Så ja, då är jag dum i huvudet. cool
Senast redigerat av brandt_ (29 mars 2010)

1 224 Inlägg
29 mars 2010
Det är viktigt att dem syns på kvällarna.Orka liksom skíta i de bara. Sen om det händer någonting är de ju självklart bilistens fel!

Vad spelar det för roll när olyckan är framme och cyklisten ligger uppsprättad och med ett huvud spräckt som en vattenmelon, bara för att enivheten ska visas.. Det är ju dem som råkar illa ut, Jag sitter i bilen och har bälte. Han då?
Det är som att jag ska köra chicken race med en lastbil.

i-vtec Do you?

42 Inlägg
29 mars 2010
Allt handlar om ett samspel i trafiken.

Det finns bra cyklister och dåliga cyklister.
Det finns bra bilister och dåliga bilister.

I detta fall har bilisten gjort fel. Om det varit en bil som kommit
utan belysning (glömt slå på halvljus) hade den backande bilen
fått ta hela skulden också.
När man backar ska man inte backa snabbare än man kan bromsa
för hinder som "dyker upp".

Sedan kan man alltid tycka att en cyklist som kör 30km/h i timmen
på en parkering är dummare än en bil som kör lika fort på samma
plats.

Att man ska köra så att olyckor undviks är både cyklisten och
bilistens ansvar. Båda är trafikanter och på vägen gäller då högerreglen,
lämna företräda vid rondeller och trafiksignaler. Även hastighetsbegränsning
gäller för båda trafikslagen.

Som cyklist får man mycket skit när man kör på gångväg, istället för bilvägen,
just eftersom fotgängare blir rädda av cyklar som kör snabbare än vad många
promenerar. Bilisterna kastar skit på en när man kör på vägbanan, även om man
räknas som trafikant och har sammar rätt att vara där. Då drar man sig ut till
vägrenen, som ofta kan vara kantig och rätt farlig att köra på som cyklist, då
får man också skit av bilisterna. När man vill göra flera cykelbanor, blir det också
problem ifrån bilister, som vill ha kvar alla vägar till sig själva....

Bilister är inte guds bästa barn. De är ofta man fått väja som cyklist när man
kommer ifrån höger och högerregeln ska gälla. Kommer en bil ifrån höger i 30 km/h
då stannar man, men inte om det kommer en cykel i 30 km/h ?

Som sammanfattning kan jag nog säga att jag inte tänker gå vidare till Hamsterpaj,
bara för att jag tycker att en bilist som backar på en parkering har gjort fel.

Olyckor händer ibland.

// Andersson

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
29 mars 2010
Vladde skrev:
Lajning:Jag var helt chockad, Cyklisten låg på marken, hans cykel hade gått sönder nästan helt. Jag hade ingen aning om vems fel de va. Jag ville bara försäkra mig om att han mådde bra. Jag sket i min bil och hans cykel. Men sen efter en kort stund börjar han skrika på mig och säga att de är mitt fel. Men i alla fall så kollade jag upp det. Dem säger att det var mitt fel eftersom jag ställde mig i vägen för honom. Så jag vart skyldig att betala allting. Cyklisten fick inte stå för ett enda öre.

En annan som råkade ut för en liknande sak skulle också åkt på att stå för allt (den i bilen alltså)
Men tack vare att cyklisten inte hade belysning på så åkte han dit på det. tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Moving Minds
127 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
.....

1 224 Inlägg
5 april 2010
Var en cyklist som cyklade på stora vägen idag, nog med att det var massa snö och de flesta har sommardäck. Personen som utgjorde hinder på stora vägen gjorde ju inte saken lättare :p

i-vtec Do you?

438 Inlägg
5 april 2010
Fick ju en i bakhjulet på min bil för några år sen,på ett övergångsställe,idioten satt och smsade och cyklade rätt ut i vägen och in i bilen....
Flög tvärsöver bilen men landade då bra så enbart skrapsår...
Blev ju lite lätt förbannad men inga skador på bilen iaf
Har sett detta beteende överallt iochmed att jag kör bil hela dagarna,det cyklas hit å dit utan att se sig för,mitt på vägen,Emot trafiken!?...... över ÖVERGÅNGS ställen ja dom är nog kanske odödliga trots allt..

184 Inlägg
5 april 2010
En polare har råkat ut för att cyklister har cyklat in i hans lastbil (cyklat in i släpet). Har för mig han sa att de hänt två ggr, Båda inne i Örebro. Och i min hjärna e det inte förståeligt alls hur fasiken man kan missa en 4.5m hög lastbil som e 24m lång.

127 Inlägg
5 april 2010
har själv blivit klippt av en bil i 90 knyck när jag cyklade. Tur att killens backspegel gav efter och jag kom undan utan att ens vurpa!!!
Han tyckte säkert att jag cyklade vårdslöst, trots att jag låg i vägkanten på landsväg. Men vissa har ju tydligen svårt att acceptera cyklister på vägarna.

Jag säger bara: visa respekt för de som cyklar, hur svårt kan det vara?!?!

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

Moving Minds
127 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Mazda6sex skrev:
Var en cyklist som cyklade på stora vägen idag, nog med att det var massa snö och de flesta har sommardäck. Personen som utgjorde hinder på stora vägen gjorde ju inte saken lättare :p

Hur sjukt  som helst! big_smile Men de hände ingenting va?

154 Inlägg
5 april 2010
olsen_swe skrev:

Detta gäller åt båda hållen. Tråden handlar inte om att vi alla ska hata cyklister som gör helt rätt i trafiken. Utan vi diskuterar de som inte har uppsikt på övrig trafik och tror att de har mer rätt att köra på våra vägar än billister har.

127 Inlägg
6 april 2010
Lajning skrev:
olsen_swe skrev:

Detta gäller åt båda hållen. Tråden handlar inte om att vi alla ska hata cyklister som gör helt rätt i trafiken. Utan vi diskuterar de som inte har uppsikt på övrig trafik och tror att de har mer rätt att köra på våra vägar än billister har.

Du har helt rätt! Ingen har mer rätt än någon annan att vistas på vägen, det handlar om ömsesidig respekt smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

1 224 Inlägg
6 april 2010
Vladde skrev:
Mazda6sex skrev:

Hur sjukt  som helst! big_smile Men de hände ingenting va?

Nej han hade vinterdäck på cykeln som tur big_smile haha

i-vtec Do you?

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
6 april 2010
olsen_swe skrev:

visa respekt för bilar, hur svårt kan det vara?!?!

1 224 Inlägg
15 april 2010
brandt_ skrev:
olsen_swe skrev:

+1 till båda tongue

i-vtec Do you?

Musiker
472 Inlägg
15 april 2010
Mazda6sex skrev:
brandt_ skrev:
olsen_swe skrev:

+1 till båda tongue

+1

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

61 Inlägg
15 april 2010
Ja när man är nere på byn kommer de ju alltid ett par 13 åringar på bakhjulet o vinglar typ 1dm från väggrenen..

Sök