2529
Sök

Är det ok om jag gör ett bildspel av "garaget" medlemmars bilar och länkar hit?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
31 mars 2010
patrikke skrev:
Jill skrev:
FreddeK skrev:
skulle bara vara hedrande om ens bil kom med i en sån film..skiter totalt i upphovsrätt osv...

Tills du får en FET faktura för brott mot upphovstättslagen och 100% tilläg på den redan FETA fakturan pga utebliven Byline!! lol cool

Brott mot upphovsrättslagen KAN ge straff upp till fängelse.

True!!

Dock blir det vanligaste en faktura på ett par tusen...i värsta fall 10 000 Sek.

Det kan man ha roligare för!

667 Inlägg
31 mars 2010
kör på min bil vill absolut vara med wink

FreddeK
1 april 2010
Jill skrev:
FreddeK skrev:
skulle bara vara hedrande om ens bil kom med i en sån film..skiter totalt i upphovsrätt osv...

Tills du får en FET faktura för brott mot upphovstättslagen och 100% tilläg på den redan FETA fakturan pga utebliven Byline!! lol cool

Hörrö lugn nu...jag bryr mig inte om han tar mina bilder osv...så på det viset bryr jag mig inte om upphovsrätten men jag skulle aldrig ta en annans bild utan att fråga, fan måste man förklara för en tvååring på denna sida!

FreddeK
1 april 2010
patrikke skrev:
Jill skrev:
FreddeK skrev:

nähä är det sant asså? shit ska sluta dela ut mina EGNa bilder....har inte sagt nånstanns att jag tar andras bilder!

1 749 Inlägg
1 april 2010
FreddeK skrev:
patrikke skrev:
Jill skrev:

nähä är det sant asså? shit ska sluta dela ut mina EGNa bilder....har inte sagt nånstanns att jag tar andras bilder!

?? Vad menar du?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

98 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Tar du en redan publicerat bild på en bil och använder den som annonsbild på din bil då är det brott mot upphovstättslagen eftersom det räknas som egen vinning. Däremot tar du en redan publicerat bild och länkar till det för att visa bilden ger ingenting eller snarare får du svårt att hitta advokat som skulle ta  fallet. smile

4 418 Inlägg
1 april 2010
Il-Bandito skrev:
Tar du en redan publicerat bild på en bil och använder den som annonsbild på din bil då är det brott mot upphovstättslagen eftersom det räknas som egen vinning. Däremot tar du en redan publicerat bild och länkar till det för att visa bilden ger ingenting eller snarare får du svårt att hitta advokat som skulle ta  fallet. smile

Fast nu var det inte tal om att länka till en bild.
Utan du skulle skapa en film av någon annans bilder, och det får du betala för och i värsta fall fängelse för.

98 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Jill skrev:
Il-Bandito skrev:

Utan du skulle skapa en film av någon annans bilder, och det får du betala för och i värsta fall fängelse för.

Film? Bildspel. wink

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 april 2010
Låter som en rolig idé.
Skriv alla länkar på sista sidan i bildspelet så borde allt vara okej...

9 108 Inlägg
2 april 2010
Det jag skriver nu är inte i egenskap av Admin utan som privatperson wink Är inte så insatt i sådant här.

Undvik bilder med "vattenstämpel", tror dom flesta bara blir glada om deras bil är med men om en fotograf är omnämnd i bildkommentaren eller om det finns en signatur på bilden så hade jag inte använt den. Hur du än gör tycker jag du ska skriva en snabb kommentar till bilderna du tänkt använda.

"Snygg bild, hade velat använda den i ett bildspel och lägga upp i videodelen, säg till om det inte är ok!" eller vad som helst, copy-paste tar inte så mycket längre tid än att högerklicka och spara bakgrund wink

(mina bilder får du använda, de som inte har signatur/vattenstämpel på sig iaf wink )

Lång & Smal!
462 Inlägg
2 april 2010
mina får du också använda vare sig dom har stämpel eller inte.. men de tror ja inte.. enda som står är väl garaget.org i nåt hörn wink

//Henrik Johansson

4 418 Inlägg
2 april 2010
Il-Bandito skrev:
Jill skrev:
Il-Bandito skrev:

Film? Bildspel. wink

Same shit wink Samma lagar som gäller...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 april 2010
Jill skrev:
Il-Bandito skrev:
Jill skrev:

Film? Bildspel. wink

Same shit wink Samma lagar som gäller...

Vad gäller vid privat bruk?
För detta är ju privat bruk som bara kommer spridas mellan vänner...

1 749 Inlägg
2 april 2010
Man måste ha medgivande från den som har upphovsrätten ändå, fast risken att åka "fast" är ju betydligt mindre.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

31 Inlägg
2 april 2010
Något som jag tycker är väldigt skumt är:
Ifall någon fotar min bil på stan och sätter deras stämpel på bilden. Hur kan då denna bild vara upphovsrätt skyddad när det är min bil på bilden?

Hur kan det vara godkänt att fota min bil utan att fråga om mitt tillstånd?
Varför ska då vi fråga dig som fotograf om vi får använda dina bilder när du lägger ut de på nätet? Vem som helst kan ju sno de utan att du som fotograf ens märker det. Vissa fotografer publicerar till och med bilder med regnummer på.. Det är ju inte vidare bra om bilen är väldigt stöldbegärlig. Nu tänker nog många "Ja men den syns ju på stan" Mm det gör den men tex min reg plåt kan ju ses av fler personer på nätet på kortare tid än när bilen står på stan.

Om jag sätter en liten copyright dekal på min bil? Då borde väl ingen fotograf få ta bilder på min bil utan att fråga mig om lov för då bryter väl fotografen mot denna upphovsrättslagen? Rätta mig gärna om jag har fel..

Nu struntar jag egentligen i vilket med det är en sak jag har tänkt på när det kommer upp sådana här trådar ang upphovsrätt.

Hoppas jag inte trampat någon på tårna detta är bara saker som jag tänkt på ibland..
Senast redigerat av minid (2 april 2010)

98 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Nu tror jag tråden har spårat ur. smile
Någon annan får gärna göra bildspel jag kan inte fråga alla om lov, den som gör bildspelet får gärna ta med min bil också om han/hon vill. Inga problem. wink
Nu kan Admin eller Moderatorerna låsa tråden innan den spårar ur ännu mer.

Glad påsk på er mina garaget vänner. smile

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
2 april 2010
minid skrev:
Ifall någon fotar min bil på stan och sätter deras stämpel på bilden. Hur kan då denna bild vara upphovsrätt skyddad när det är min bil på bilden?

Varför ska då vi fråga dig som fotograf om vi får använda dina bilder när du lägger ut de på nätet? Vem som helst kan ju sno de utan att du som fotograf ens märker det. Vissa fotografer publicerar till och med bilder med regnummer på.. Det är ju inte vidare bra om bilen är väldigt stöldbegärlig. Nu tänker nog många "Ja men den syns ju på stan" Mm det gör den men tex min reg plåt kan ju ses av fler personer på nätet på kortare tid än när bilen står på stan.

Om jag sätter en liten copyright dekal på min bil? Då borde väl ingen fotograf få ta bilder på min bil utan att fråga mig om lov för då bryter väl fotografen mot denna upphovsrättslagen? Rätta mig gärna om jag har fel..

Nu struntar jag egentligen i vilket med det är en sak jag har tänkt på när det kommer upp sådana här trådar ang upphovsrätt.

Hoppas jag inte trampat någon på tårna detta är bara saker som jag tänkt på ibland..

Du vet nog inte vad upphovsrätt innebär

här är ett litet utdrag:

Upphovsrätt bygger på idén att den person som har skapat ett verk av en viss verkshöjd också ska ha ensamrätt att bestämma hur detta verk får användas. Upphovsrätten kan skyddas genom bestämmelser om straff för den som utan upphovsmannens medgivande nyttjar verket. Lagstiftning eller praxis kan också medge skadestånd till upphovsmannen och förbud för annan att nyttja verket.
Ensamrätten innebär att upphovsmannen äger en ekonomisk rätt och kan äga en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär rätt att trycka eller framföra verket för allmänheten och att åtnjuta ekonomisk ersättning därav. Den ideella rätten innebär att den som skapat ett verk har rätt att bli omnämnd som upphovsman och ett skydd att inte verket används på ett sätt som kränker upphovsmannens goda namn.
För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla. Upphovsrätten gäller endast det som skapas av människor. Djur, till exempel målande schimpanser, har således ingen upphovsrätt.
Upphovsmannens ensamrätt är försedd med flera undantag, exempelvis rätt för andra att använda ett verk utan särskild ersättning inom undervisning eller att citera delar av ett verk (så kallad citaträtt).

Team Insane Racing

Motormontör
437 Inlägg
2 april 2010
Mina bilar får du grna ha med om du anser att de platsar.
Dock är den enda numera död.
MEn den har figurerat i bla Japmeet filmen från 2007 dels från långrakan och dels synns den lite snabbt en annan sekvens.
Den svarta. Black Hiroshima är en ren projektbil men visst båda mina får du ha med omdu vill.
Säg bara till när du är klar då så man själv får se:)

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

31 Inlägg
2 april 2010
Malm3n skrev:
minid skrev:

Du vet nog inte vad upphovsrätt innebär

här är ett litet utdrag:

Upphovsrätt bygger på idén att den person som har skapat ett verk av en viss verkshöjd också ska ha ensamrätt att bestämma hur detta verk får användas. Upphovsrätten kan skyddas genom bestämmelser om straff för den som utan upphovsmannens medgivande nyttjar verket. Lagstiftning eller praxis kan också medge skadestånd till upphovsmannen och förbud för annan att nyttja verket.
Ensamrätten innebär att upphovsmannen äger en ekonomisk rätt och kan äga en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär rätt att trycka eller framföra verket för allmänheten och att åtnjuta ekonomisk ersättning därav. Den ideella rätten innebär att den som skapat ett verk har rätt att bli omnämnd som upphovsman och ett skydd att inte verket används på ett sätt som kränker upphovsmannens goda namn.
För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla. Upphovsrätten gäller endast det som skapas av människor. Djur, till exempel målande schimpanser, har således ingen upphovsrätt.
Upphovsmannens ensamrätt är försedd med flera undantag, exempelvis rätt för andra att använda ett verk utan särskild ersättning inom undervisning eller att citera delar av ett verk (så kallad citaträtt).

Jo jag vet vad det innebär. Men på ett sätt kan jag inte förstå hur man kan bli upphovsman till ett verk av någon annans egendom. Jag tycker att lagen är konstig.

Jag har ju "skapat" min bil eller rättare sagt "stylat" den sen den tillverkades på fabriken. Borde inte jag vara upphovsman till min bil då om jag således sätter copyright på den? Bilen borde ju då vara mitt "verk".

Jag har inget emot att vara med i bildspelet. Jag bara tycker denna lagen är lite knäpp och det är den jag i frågasätter..

Sök