Malm3n skrev:
minid skrev:
Något som jag tycker är väldigt skumt är:
Ifall någon fotar min bil på stan och sätter deras stämpel på bilden. Hur kan då denna bild vara upphovsrätt skyddad när det är min bil på bilden?
Hur kan det vara godkänt att fota min bil utan att fråga om mitt tillstånd?
Varför ska då vi fråga dig som fotograf om vi får använda dina bilder när du lägger ut de på nätet? Vem som helst kan ju sno de utan att du som fotograf ens märker det. Vissa fotografer publicerar till och med bilder med regnummer på.. Det är ju inte vidare bra om bilen är väldigt stöldbegärlig. Nu tänker nog många "Ja men den syns ju på stan" Mm det gör den men tex min reg plåt kan ju ses av fler personer på nätet på kortare tid än när bilen står på stan.
Om jag sätter en liten copyright dekal på min bil? Då borde väl ingen fotograf få ta bilder på min bil utan att fråga mig om lov för då bryter väl fotografen mot denna upphovsrättslagen? Rätta mig gärna om jag har fel..
Nu struntar jag egentligen i vilket med det är en sak jag har tänkt på när det kommer upp sådana här trådar ang upphovsrätt.
Hoppas jag inte trampat någon på tårna detta är bara saker som jag tänkt på ibland..
Du vet nog inte vad upphovsrätt innebär
här är ett litet utdrag:
Upphovsrätt bygger på idén att den
person som har skapat ett verk av en viss verkshöjd också
ska ha ensamrätt att bestämma hur detta verk får användas. Upphovsrätten kan skyddas genom bestämmelser om straff för den som utan upphovsmannens medgivande nyttjar verket. Lagstiftning eller praxis kan också medge skadestånd till upphovsmannen och förbud för annan att nyttja verket.
Ensamrätten innebär att upphovsmannen äger en ekonomisk rätt och kan äga en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär rätt att trycka eller framföra verket för allmänheten och att åtnjuta ekonomisk ersättning därav. Den ideella rätten innebär att den som skapat ett verk har rätt att bli omnämnd som upphovsman och ett skydd att inte verket används på ett sätt som kränker upphovsmannens goda namn.
För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp
originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla. Upphovsrätten gäller endast det som
skapas av människor. Djur, till exempel målande schimpanser, har således ingen upphovsrätt.
Upphovsmannens ensamrätt är försedd med flera undantag, exempelvis rätt för andra att använda ett verk utan särskild ersättning inom undervisning eller att citera delar av ett verk (så kallad citaträtt).
Detta är faktiskt mycket intressant.
Läs de områden jag markerat med fet text och fundera - kan detta stämma in på en bil?
En bil som kommer direkt från fabrik har biltillverkaren med andra ord rätt att avgöra hur det får brukas, medan en bil som jag bygger så det sticker ut och visar min personliga prägel tydligt (som alla stylingbilar) ger mig rätt att bestämma hur fordonet får nyttjas.
På samma sätt som en fotograf bestämmer hur en bild får nyttjas.
Ser vi copyright och liknande så är det inga prövningar som en bild går igenom för att få statusen, med andra ord är det inga prövningar fordonet ska behöva gå igenom.
Med andra ord har byggaren av ett fordon samma rätt enligt lag att stämma fotografen som publicerar en bild utan överenskommelse att bilen fått fotograferats som fotografen har om byggaren av fordonet nyttjar bilden för att marknadsföra sitt fordon.
Lagtext gäller åt båda håll. Och enligt alla delar som denna text påvisar att man ej får använda ett fotografi hur som helst får man heller inte använda ett motiv hur som helst, framför allt inte när det kommer till marknadsföring vilket varje bild en fotograf publicerar är.
Så nu börjar vi komma till frågan om det med bilder och lagar - ska vi försöka hävda vår rätt eller ska vi se till att ha en trevlig stämning? För det skulle ju inte bli så roligt om det går så långt att folk vägrar låta vissa personer fotografera bilarna, vilket inte är omöjligt att det kan komma att ske om man bara ser fördelarna man får från lagen och inte skyldigheterna man har mot den.
Så hur ska vi ha det?