Polisen blir duktigare och duktigare på att dölja sig.
Tycker mig ha öga för att se om en bil är en civil polisbil. Men jag fick lång haka tidigare i veckan då bilen som stoppade mig var en civil polisbil utan att det gick att se överhuvudtaget. Kom körandes på motorvägen i lagom hastighet, klockan var strax efter 02 på natten. Plötsligt smäller det till från framvagnen vid förarsidans hjulhus, varpå jag genast sänker hastigheten.
Det knakar och brakar från fjädern på förarsidan i hjulhuset när jag svänger och när jag kör i gupp. Stannar på väggrenen och hoppar ur för att se om jag kan se något i hjulhuset. Efter någon minuts letande efter en ficklampa i bilen så hör jag att en bil kommer på motorvägen bakom. Vardagsnatt och klockan är efter 02, knappt någon trafik på motorvägen. Jag vänder mig om och ser att denna ensamma bil komma körandes väldigt långsamt mot mig. Det är en nyare model av Volvo S60 av mörk färg (mörkröd, mörkblå eller svart) tänkte inte på just den detaljen.
Samtidigt som den svänger in bakom mig på väggrenen så börjar det blinka blått disco om S60:n. I nedre delen av framrutan och i vardera översta hörnen av framrutan, blått stroboskopljus. Ut kliver en ensam kille i full polismundering och frågar om jag har problem med bilen. Trevlig polis, han bistår med sin ficklampa för att hjälpa mig försöka hitta problemet med oljudet i hjulhuset. Men vi finner ingen lösning.
Han önskar lycka till och hoppar tillbaka in i S60:n. Ser att han gör något rop i bilens polisradio innan han sakta svänger ut på motorvägen igen. Jag blev helt paff, jag trodde att det skulle gå att se om det var en polisbil. Men det fanns inget som syntes, inte en enda synlig antenn, inga tonade rutor, den var helt anononym tills han satte på blåljusen. Hann se att det även blinkade blått i bakrutans nedredel och vardera översta hörnen innan han stängde av blåljusen när han körde iväg.
Det här med massa antenner, tonade rutor, kombibilar och allt vad det var förr kan man glömma. De integrerar allt så jäkla dolt på bilarna idag. Jag blev lite paff ...