2460
Sök

Är det farligt att dra varvstopp?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
287 Inlägg
10 april 2010
#22
Sheba skrev:
Har personligen aldrig förstått det roliga eller häftiga med att ligga på varvstoppet. Du får knappast ut max vrid eller effekt på varvstoppet, du sliter på motorn i onödan och 95% av alla som ser det kommer ju tycka att du är en idiot.

+1!

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
10 april 2010
#23
Varvstopp är inget man vill dra till!
Folk tror ju att bilen går fortare när dom ligger 2-3 sekunder på stoppet!
Allt dom gör att dom segar sin tid med 2-3 sekunder!
Du ska köra till varvtalsstoppet och växla precis INNAN!
Inte när du pangat till ett par gånger.
Varvtalsstoppet är ju där för att skydda och inte visa när man ska växla.

Sheba skrev:
Har personligen aldrig förstått det roliga eller häftiga med att ligga på varvstoppet. Du får knappast ut max vrid eller effekt på varvstoppet, du sliter på motorn i onödan och 95% av alla som ser det kommer ju tycka att du är en idiot.

Jag tycker inte heller om folk som gör det för det är så oerhört töntigt men du förstår att varvtalsstopp kan jämföras med penisförlängare.
Men dom tror bara att deras penis blir längre men i verkligafallet så är den samma storlek och folk tror dom är idioter (Förutom 5% som är "coolboywannabevarvtalsstopp" och älskar det och sen inser hur löjligt det är).
Senast redigerat av Thunderbird88 (10 april 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Japan Quality
670 Inlägg
10 april 2010
#24
Bör väl inte göra det med kall motor. Sen händer det väl oftast omedvetet när man ska köra om en traktor på tvåans växel. På en vanlig sugmotor får du ju inte ut det antal hästkrafter som står i instruktionsboken att du har om du inte ligger strax under varvstoppet. Bra att veta när du piskar bana exempelvis.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

5 089 Inlägg
10 april 2010
#25
i race sammanhang så är väll inte varvstopp speciellt nyttjande. Men i fräckhets faktor så är det ballt när det smäller å skjuter lite;P (om man nu har den sortens motor)

\Lindgren

12 086 Inlägg
10 april 2010
#26
Sheba skrev:
Har personligen aldrig förstått det roliga eller häftiga med att ligga på varvstoppet. Du får knappast ut max vrid eller effekt på varvstoppet, du sliter på motorn i onödan och 95% av alla som ser det kommer ju tycka att du är en idiot.

Det låter brutalt, spec med en brutal motor.. det är de häftiga.

207 Inlägg
10 april 2010
#27
Av att tolka av inläggen i denna tråden så tänker jag på Supror Skyline osv big_smile

Deras Motorer borde ju vara helt slut då med tanke på alla Burnouter på 1an 2 an på varvstopp big_smile hehehe

obs ( ironii )


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
10 april 2010
#28
Marlboroman skrev:
Malm3n skrev:
kör en ürbo och lauchcontrol istället:D... nu har jag inte det så jag skall väl igentligen inte säga något med det låter betydligt fränare iaf;)

LC är ju en av dem bästa sätt som finns att elda upp framförallt kolvringar och turboaggregat. Men det kanske är ett lågt pris om man nu tycker att det är coolt att det smäller lite. Samma sak om man tuggar på varvstoppet.

Yes i know wink

Team Insane Racing

Smålänning
7 887 Inlägg
11 april 2010
#29
Varvstopp? Nej tack... Då finns inget mer kvar iå ge wink inget bra när man sladdar tongue

B20:in har inget töntigt varvstopp, där är det ventilsläpp som gäller, mycket fränare cool

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gréve
497 Inlägg
11 april 2010
#30
von_blad skrev:
Mobeerg skrev:
Det ända varvstopp som är fränt,det är det på femman;)

Varför just femman? Undra om de inte är ännu lite fräckare på sexan? big_smile

nej han menar helt klart på overdriven wink cool


Certifierad besserwisser
308 Inlägg
11 april 2010
#31
JapMax skrev:
Sheba skrev:
Har personligen aldrig förstått det roliga eller häftiga med att ligga på varvstoppet. Du får knappast ut max vrid eller effekt på varvstoppet, du sliter på motorn i onödan och 95% av alla som ser det kommer ju tycka att du är en idiot.

Det låter brutalt, spec med en brutal motor.. det är de häftiga.

Är ju givetvis en personlig åsikt men jag tycker inte alls det låter brutalt med en person som ligger på varvstoppet hur brutal motorn än må vara, det ser mest ut som att bilföraren inte vet hur man ska hantera en bil, eller inte är rädd om sin bil. Det är mer brutalt att varva upp och släppa innan varvstoppet då, eller vråla iväg fortast möjligt i ettan utan att hamna på varvstopp och glömma växla, för det är det som det ser ut som, att man missar att växla. Men vi är alla olika, om du tycker att det låter brutalt så har du givetvis rätt att tycka så.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

smurfidunder
327 Inlägg
11 april 2010
#32
När man håller ställ ska det väl gå på stoppet eller?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Diffmeister
49 Inlägg
11 april 2010
#33
För att svara på frågan så omformulerar jag den

Är det farligt att sticka en vass kniv i kroppen? Det behöver inte vara det, men i och med att människan inte är en vandrande slida (jaja tongue ) så bör man inte göra det. Lika så finns ett varvstopp där av ett skäl. Det är inget svårt att ligga på varvstopp, jag kan lägga ett överkört pungdjur som legat i diket i treveckor på gaspedalen och den gör ett lika bra jobb som vilken 740 raggare som helst. Varstopp är inte häftigt, inte neon, inte avgasknallar som inte skvallrar om 500 hästar +. Sånt ser man varje dag, nä kom med lustgas kit och sprajja lite för att vara flashig då kan jag tänka mig att ålder även över 14 kan uppskatta det liiiiiiiiiiiiiiiiiiite mer. Sen kan jag nog tycka att en tyst bil kan vara nog så fräck också, med rätt puts som står där och ser fin ut medans andras dönerör och skallrande nummerplåtar vibrerar ut sitt ljud över nejden...

Ställ?
När jag ligger på ställ så ligger inte jag på varvstopp, där händer ju inget. Jag vill ha lite varv kvar på växeln /växlarna att leka med för att rätta upp / få ställ..... Jag kan ju göra fel, vad vet jag om sånt? roll
Senast redigerat av canterbury (11 april 2010)

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil

KHRacing
11 april 2010
#34
dundersmurfen skrev:
När man håller ställ ska det väl gå på stoppet eller?

Kör du så har du mindre koll på själva sladden (eller var du ironisk?)

smurfidunder
327 Inlägg
11 april 2010
#35
KHRacing skrev:
dundersmurfen skrev:
När man håller ställ ska det väl gå på stoppet eller?

Kör du så har du mindre koll på själva sladden (eller var du ironisk?)

hehe

När jag sladdar så försöker jag kombinera det med ecodrivingen tongue

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Meister
6 763 Inlägg
12 april 2010
#36
dundersmurfen skrev:
När man håller ställ ska det väl gå på stoppet eller?

De som åker bmw turbo verkar ju var tvungna att åka på stoppet. Varenda jävel gör ju de


670 Inlägg
12 april 2010
#37
camaro67 skrev:
dundersmurfen skrev:
När man håller ställ ska det väl gå på stoppet eller?

De som åker bmw turbo verkar ju var tvungna att åka på stoppet. Varenda jävel gör ju de

stämmer rätt bra haha smile

Mvh Daaanyy

217 Inlägg
12 april 2010
#38
Men lite varvstopp efter en lakritslina är ju alltid trevligt

G O O G L E .com - Man's best friend.

KHRacing
12 april 2010
#39
Thunderbird88 skrev:
Varvstopp är inget man vill dra till!
Folk tror ju att bilen går fortare när dom ligger 2-3 sekunder på stoppet!
Allt dom gör att dom segar sin tid med 2-3 sekunder!
Du ska köra till varvtalsstoppet och växla precis INNAN!
Inte när du pangat till ett par gånger.
Varvtalsstoppet är ju där för att skydda och inte visa när man ska växla.

Powerman skrev:
Bör väl inte göra det med kall motor. Sen händer det väl oftast omedvetet när man ska köra om en traktor på tvåans växel. På en vanlig sugmotor får du ju inte ut det antal hästkrafter som står i instruktionsboken att du har om du inte ligger strax under varvstoppet. Bra att veta när du piskar bana exempelvis.

Två fina exempel på folk som inte alls vet vad de pratar om tyvärr..... :-(

Finns överhuvudtaget INGEN bil (någolunda orginal då) som man skall dra till strax innan varvstoppet för att uppnå maxeffekt på.
Alla vanliga fordon har en effektkurva som man vid extrem körning skall lära sig utantill.

ex. en honda VTec motor drar man hårt & länge i varvregistret.
men en saab 2,3T med liknande effekt drar du knappt hälvten av varvtalet jämfört med hondan, Hondans maxvarv är, låt oss säga 8500varv, den har då troligen max effekt/vrid runt 7000-7500varv.
Saabens maxvarv är knappt 6000varv & den har troligen max effekt/vrid runt 4500-5000 som mest.
Senast redigerat av KHRacing (12 april 2010)

V4
218 Inlägg
12 april 2010
#40
Hur gör jag som inte har något varvstopp när jag ska styla vid korvmojen? När jag varvar över 5500 så lyser det en ilsken röd lampa tongue

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage


Sök