3144
Sök

Vatten istället för bromsolja??

1 271 Inlägg
13 april 2010
#21
man kan inte ha vatten i broms systemet pga att det är mer komprimerbart som tidigare nämnts så  är det ungefär lika bra som luft alltså man får trampa satan för att få upp rätt tryck i systemet för att det ska bromsa som man ska. sen varför ändra på något som någon antagligen konstaterar för 50 år sedan att det här funkar bäst. bara dumma idéer

1 010 Inlägg
13 april 2010
#22
-stoffe- skrev:
man kan inte ha vatten i broms systemet pga att det är mer komprimerbart som tidigare nämnts så  är det ungefär lika bra som luft alltså man får trampa satan för att få upp rätt tryck i systemet för att det ska bromsa som man ska. sen varför ändra på något som någon antagligen konstaterar för 50 år sedan att det här funkar bäst. bara dumma idéer

Nej.....

vatten är inte i närheten så kompressibelt som luft...

I de flesta fall där vätskor används vid hydrauliska sammanhang anses de tämligen inkompressibla, faktorn som spelar in mest är inblandad gas i form av bubblor. Därför är det viktigt att lufta bromsarna ordentligt på rätt sätt.

Med det sagt menas absolut inte att tex en olja i verkligheten som är perfekt avluftad inte går att komprimera.

Men i verkligheten är det lilla som en olja "fjädrar" i tex ett bromssystem försumbart.

Som redan sagt är kokpunkt, fryspunkt och övriga nämnda egenskaper viktiga, sen kan det tänkas vara mysigt med en vätska som inte medför en allt för stor volymändring med ökad temperatur... framför allt inte byter aggretionstillstånd (börjar koka)....
Senast redigerat av JockeT (13 april 2010)


373 Inlägg
13 april 2010
#23
-stoffe- skrev:
man kan inte ha vatten i broms systemet pga att det är mer komprimerbart som tidigare nämnts så  är det ungefär lika bra som luft alltså man får trampa satan för att få upp rätt tryck i systemet för att det ska bromsa som man ska. sen varför ändra på något som någon antagligen konstaterar för 50 år sedan att det här funkar bäst. bara dumma idéer

Herregud... Om det vore problemet så kunde man ju ösa i destillerat vatten... Är ni på riktigt?

Vatten kokar vid 100 grader, bromsar blir mycket varmare än så. i WRC så stiger tempen till runt 900 grader på asfaltrallyn och dom kör ändå med det största bromsarna man får in bakom 18" fälgar och oken är vattenkylda... Nu blir ju inte vanliga bromsar på en bruksbil så varma men ni förstår poängen.

925 Inlägg
13 april 2010
#24
ImprezaGC8 skrev:
-stoffe- skrev:
man kan inte ha vatten i broms systemet pga att det är mer komprimerbart som tidigare nämnts så  är det ungefär lika bra som luft alltså man får trampa satan för att få upp rätt tryck i systemet för att det ska bromsa som man ska. sen varför ändra på något som någon antagligen konstaterar för 50 år sedan att det här funkar bäst. bara dumma idéer

Herregud... Om det vore problemet så kunde man ju ösa i destillerat vatten... Är ni på riktigt?

Vatten kokar vid 100 grader, bromsar blir mycket varmare än så. i WRC så stiger tempen till runt 900 grader på asfaltrallyn och dom kör ändå med det största bromsarna man får in bakom 18" fälgar och oken är vattenkylda... Nu blir ju inte vanliga bromsar på en bruksbil så varma men ni förstår poängen.

Nu blir inte bromsvätska 900 grader. Men någonstanns kring 300 kan den bli.

Det är inte sant att vatten kokar vid 100 grader. Den kan göra det. OM trycket är som i vanlig atmosfär. Höjder du trycket så öka kokpunktern rejält. I ett rycksatt system kan man komma upp långt över 160 grader.
Men men...

Mats

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 april 2010
#25
-stoffe- skrev:
varför ändra på något som någon antagligen konstaterar för 50 år sedan att det här funkar bäst. bara dumma idéer

Dodge hade hydrauliska bromsar redan 1928 wink
Senast redigerat av hotrodder (13 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

373 Inlägg
13 april 2010
#26
mats757 skrev:
Nu blir inte bromsvätska 900 grader. Men någonstanns kring 300 kan den bli.

Det är inte sant att vatten kokar vid 100 grader. Den kan göra det. OM trycket är som i vanlig atmosfär. Höjder du trycket så öka kokpunktern rejält. I ett rycksatt system kan man komma upp långt över 160 grader.
Men men...

Mats

Nej självklart blir inte vätskan 900 grader utan skivan, men min poäng var att vätskan ändå blir rejält varm och att vatten skulle koka även vid normal körning om man använde bromsarna lite.. Vätskan i ett bromssystem är väll inte trycksatt, förutom det lilla tryck det kan bygga upp själv..?

4 005 Inlägg
13 april 2010
#27
hotrodder skrev:
-stoffe- skrev:
varför ändra på något som någon antagligen konstaterar för 50 år sedan att det här funkar bäst. bara dumma idéer

Dodge hade hydrauliska bromsar redan 1228 wink

Ehm va? Antar att du menar 1928? smile


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 april 2010
#28
linuslinje skrev:
hotrodder skrev:
-stoffe- skrev:
varför ändra på något som någon antagligen konstaterar för 50 år sedan att det här funkar bäst. bara dumma idéer

Dodge hade hydrauliska bromsar redan 1228 wink

Ehm va? Antar att du menar 1928? smile

Jepp! så det kan bli med slintande fingar (har ändrat inlägg)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök