Borra, plana topp, värra kamaxlar, stakar, kolvar, kraftigare ventileler och ventilsäten, kompressor, turbo, överladdning,lustgas, sportluftfilter, chip, sportavgas, extrator grenrör m.m Det enda som säger stop är plånboken.
Tack så mkt.. Funderar mkt på kompressor Men många säger att kompressorn ofta går sönder. Har ni varit med om det?? Eller hört det?
Tacksam för svar
det är som med kamremsbyte gör det i tid eller få sallad...... Kompressorns rem kan brista det är det farliga men byter man den som man ska och använder rätt dimension till rätt ladd så är det ingen fara. Satsa på kompressor du....tänk bara på 2 saker:
1.Det kommer garanterat kosta dig mycker mer än 50k 2.Bilen blir totalt olaglig
Tack så mkt.. Funderar mkt på kompressor Men många säger att kompressorn ofta går sönder. Har ni varit med om det?? Eller hört det?
Tacksam för svar
det är som med kamremsbyte gör det i tid eller få sallad...... Kompressorns rem kan brista det är det farliga men byter man den som man ska och använder rätt dimension till rätt ladd så är det ingen fara. Satsa på kompressor du....tänk bara på 2 saker:
1.Det kommer garanterat kosta dig mycker mer än 50k 2.Bilen blir totalt olaglig
Händer inte ett smack om remmen brister. Man blir bara utan laddtryck. Har själv en kompressor på en bil som har kostat ca 30k att bygga på inkl I/C.. Har en Eaton M45 som är helt underhållsfri. Ska inte byta olja i den förrän efter 15000 mil i. Sen finns det bla Lysholm (skruv) och Vortech som är en centrifugalkompressor...
Jag har och Eaton M45, köpte begagnad för 7000kr inclusive allt, bolt-on, körd typ 300mil. Samma kompressor sitter ju i Mini Cooper S o Mercedes. Har inte aldrig heller hört att kompressorn pajat i vanlig vägbil. Dragrace är hel annan sak. Ända vad händer är just att man blir utan laddtryck, o kanske utan el o vattencirkulation om kompressorn är ihop med dom. Men så är det alltid med rem. Men den skadar alltså inte motorn alls.
Hela kittet får man tex. till VR6 250+ hk för 2600euro, då tar det bara par timmar o bulta i bilen o där har du en laddad bil. Med IC 3000€ alltså under trettitusen konor. Funkar kanon med orginal delar alltså bolt-on, men med ny chip osv. blir betydligt mycket mera skoj.
O den värsta med turbon är det att det finns 13 i dussin. Kompressor ljud, den är mäktig! Ingen bryr om turbobil lite pysar förbi, men kompressor... precis alla glor på din bil
I blocket finns 1st ny Eaton M45 till salu för 6500kr. men den har inte byggsats, så den som kan bygga själv... Blir säkert under 15000kr
Tack så mkt.. Funderar mkt på kompressor Men många säger att kompressorn ofta går sönder. Har ni varit med om det?? Eller hört det?
Tacksam för svar
Du tänker inte på G-ladern i Corrado/Golf G60 kanske? Den är ju känd för att inte vara så trim vänlig. Det är ju en original kompressor som är byggd för att brukas som original. Vill man ha mera effekt så finns det ju andra kompressorer.. en del av dem nämnda ovan.
Om jag skulle säga ännu det att G-lader fungerar inte bra i större motorer än 2 liter. Eaton M45 räcker inte heller om man vill ha mera än 0,3bar tryck i ca. 3 liters motor. Det moste vara minst Eaton M62.