3319
Sök

Lackskillnad om jag avlägsnar emblem?

20 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Hallå där!

Tänkte få bort emblemen på bilen men är lite osäker på om man kommer få en kraftig nyanskillnad bakom emblemen.
Är en svart 9-5a 2006.

Tack för mig!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 april 2010
på en såpass ny bil tror jag inte det blir några skillnader.

om det skulle bli lite så får du gå på med rubbing och hårdvax så blir det nog fint

2slow

1 489 Inlägg
20 april 2010
På 4 år så har nog lacken blivit lite blek, men det går nog rätt så smidigt och få upp ytan igen med rubbing/vax smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

20 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Då gör jag ett försök imorgon då.

Tack för snabba svar!

1 489 Inlägg
20 april 2010
Ett tips är fiskelina och "såga" bort emblemen med, annars är varmluftpistol en bra sak och ha smile.. Limresterna tar man med tummen och sen har man ont en vecka wink

Forummoderator
26 342 Inlägg
20 april 2010
På den röda Hondan jag hade så hade jag bort dekalerna bak - dvs inga direkta emblem utan mer som tejp - och på den var det knappt nån skillnad i nyansen, efter lite rubbing och vaxning.
Och det var ändå en 89:a.

Så jag tror inte det blir nån märkbar skillnad på en sådan så pass "ny" bil.
Lycka till smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

690 Inlägg
20 april 2010
En Audi A4 från 04... Pearl/metallic blå och inga nyansskillnader... tog bort för ett par veckor sen...

förutom fiskelina kan du även använda vanlig tandtråd.. funka utmärkt...  Tråden kan gå av, men det är ju billigare att köpa en rulle tandtråd än en rulle fiskelina om man nu inte fiskar smile
Senast redigerat av AEN (20 april 2010)

533 Inlägg
20 april 2010
På min S60 -01 så blev det ingen skillnad iaf när jag tog bort mina emblem bak smile

Avstängd
1 714 Inlägg
20 april 2010
MarcusL skrev:
På 4 år så har nog lacken blivit lite blek, men det går nog rätt så smidigt och få upp ytan igen med rubbing/vax smile

Rätt så smidigt? att polera hela biljäveln, är det smidigt?
för det är naturligtvis blankare bakom emblemet än på resten av bilen om det är nån skillnad roll

-Dock tror jag knappast det är nån större skillnad på en såpass ny bil som nämnt tidigare i tråden.
Det är när bilarna börjar bli 20 år gamla man kan va lite skraj, speciellt solidröda bilar
Senast redigerat av Emilius (20 april 2010)

1 489 Inlägg
20 april 2010
Emilius skrev:
MarcusL skrev:

för det är naturligtvis blankare bakom emblemet än på resten av bilen om det är nån skillnad roll

-Dock tror jag knappast det är nån större skillnad på en såpass ny bil som nämnt tidigare i tråden.
Det är när bilarna börjar bli 20 år gamla man kan va lite skraj, speciellt solidröda bilar

Vem har sagt att man ska polera hela biljävlen? Man brukar kunna polera upp där dom suttit och sen tona ut det i originallacken, har iaf jag gjort och det syns inte!

Men förlåt mig

Avstängd
1 714 Inlägg
20 april 2010
MarcusL skrev:
Emilius skrev:
MarcusL skrev:

Vem har sagt att man ska polera hela biljävlen? Man brukar kunna polera upp där dom suttit och sen tona ut det i originallacken, har iaf jag gjort och det syns inte!

Men förlåt mig

Men snacka om tattigt att hålla på och tona ut.. ska man polera lär man väl ta hela bilen,
eller du kanske anser att lacken inte är värd att bevara? en av dem dyraste delarna på din bil vet du..

1 489 Inlägg
20 april 2010
Emilius skrev:
Men snacka om tattigt att hålla på och tona ut.. ska man polera lär man väl ta hela bilen,
eller du kanske anser att lacken inte är värd att bevara? en av dem dyraste delarna på din bil vet du..

Tror du på fullaste allvar att bilen hans är matt? Tror nog han kan polera där märkena suttit utan att det syns alldeles för mycket. Han kanske har polerat sin bil då och då?

141 Inlägg
20 april 2010
Saabforlifee skrev:
Hallå där!

Tänkte få bort emblemen på bilen men är lite osäker på om man kommer få en kraftig nyanskillnad bakom emblemen.
Är en svart 9-5a 2006.

Tack för mig!

Frågan är vilka emblem du ska ta bort??

Tar du bort det på huven så får du en försänkning som du måste tennspackla igen.
Det runda på bakluckan har styrpiggar som går igenom plåten så även där måste du spackla och lacka.

Textemblemen på bakluckan däremot är bara klistrade och dessa lossar du lättast genom att värma med hårblås och sen pilla bort med handen eller en smörkniv och sen t-röd för att torka bort limresterna.

Nyansen på lacken behöver du inte oroa dig för heller.

Happines is a choise!

20 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Blev helt perfekt! smile

Tack för tipsen.

Sök