3023
Sök

Svajig Corsa B -94?

33 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Hejs!

Lite mer frågor till denna suveräna sajt.

Tjejens Opel Corsa B -94 blev väldigt svajig/gungig i bakvagnen efter att jag satt på sommardäcken.
Känns vobblig, nästan som om det är punka typ.... Hjulen sitter som dom skall och däckstrycket är ok.

Någon som vet vad det kan vara? "vobbligast" i 30-40km/h.... Det blir som om hela bakvagnen vibrerar/svajar.

/S

435 Inlägg
21 april 2010
kan vara så att de har blitt obalans i däcken. om de vobblar i ca 30-40km/h så brukar de även vobbla runt 110-120km/h. du kan ju prova med att sätta bakdäcken fram å se om de blir å vobbla fram med dom då är de nått fel på däcken.

33 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
oppe_tallbarr skrev:
kan vara så att de har blitt obalans i däcken. om de vobblar i ca 30-40km/h så brukar de även vobbla runt 110-120km/h. du kan ju prova med att sätta bakdäcken fram å se om de blir å vobbla fram med dom då är de nått fel på däcken.

Du har samma tanke som jag o svågern. Eftersom fenomenet inte fanns när vinterdäcken satt på.
Jag körde bilen ToR Sthlm på vinterdäck....då uppstod vibration i ratten vid 100-110 km/h...men det var ju med vinter däck? Får testa om det blir ngn skillnad om jag skiftar hjul fram o bak. Du tror inte det kan vara ngr gummibussningar eller krängningshämmare? Fast det borde ju märkts på vinterdäcken.

435 Inlägg
22 april 2010
du verkar ha obalans i båda vinterdäck och sommardäck. är bara att lämna iväg på balansering kostar nog inte mycket

Sök