fripppe skrev:
mulleri: Värt att nämna är att de sällan handlar om bilen i sig utan mer ägaren och hur denne beter sig.
Sen om man utgår ifrån folks definition osv kring en volvoraggare:
Personligen som jag skrev ovan så struntar jag personligen i hur folk beter sig så länge jag själv inte blir drabbad. Ansvarslöst betende såsom burnande framför andras bilar, sladdande så de stänker grus på andras bilar/hus och liknande är inte acceptabelt på någon nivå, och då spelar det ingen roll om det är en lambo för miljoner eller en 240 för samma pris som en kasse pantflaskor.
Känns även som jag går lite offtopic nu men skitsamma, stör mig lika mycket på de beetende som ofta kommer fram vid crusing, raggarträffar osv. nämligen nerskräpning på vägarna, glasspliter och annat. Är sällan på ovannämnda evenemang, har full förståelse för att man vill dricka alkohol, flörta med tjejer och glida i baksätet på en cab, men så fort de drabbar andra fysiskt så är det inte okej.
Ang soppaförbrukning. 540n i sommras
tot hela sommaren, väldigt blandad körning 1,12
Långfärder motorväg i ca 130km/h 0.95
lägsta under sommaren 0.73 Södertälje - barkaby, motorväg i ca 80km/h
1.12 är uträknat efter ca 1500mil körda i sommar
Volvo 745 GLT
Motorväg i 90km/h rätt så prick litern
Snittar runt 1.2-1.3 blandad körning
Har dock servat bilen efter uppmätning med stift, olja med mera så kan långt ifrån säga att dessa siffror är huggna i sten.
Men om jag jämför mot min gamla 850 GLT -95 så snittade jag 1.1 med den, lägsta jag någonsin fick ner han på var 0.87 under långfärd på motorväg.
Så i mina ögon ligger Volvo och BMW hyffsat lika när de gäller soppaförbrukning, dock så skiljer det en del i slagvolym, effekt och årgång så går egentligen inte att jämföra. Polarens E30 320 -89 drog även den runt litern landsväg och närmare 1.3-1.4 i staden. Man skall jämföra päron med päron.
Sorry för Offtopic