3374
Sök

S40 t4 (00)

71 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Tjena har lite frågor om dumpventilen som sitter i s40 t4 -00.
Vad för slags dumpventil är det? (Återcirkulerande dumpventil, Atmosfärisk dumpventil, Hybriddumpventil)?

Jag funderar på att byta filtret så att ja får ut det där fina ljudet och att luften åker rakt ut.
Vet dock inte vad det kan ha för bieffekter på bilen.

Är det någon som kan hjälpa mig lite mer?
Vad kan ett filter kosta och finns det några risker med detta?
Senast redigerat av elin_ (22 april 2010)

3 860 Inlägg
22 april 2010
På din sitter med all säkerhet inte en öppen dump, inte orginal iaf. den borde vara återcirkulernade, men det där pys ljudet du menar kan du uppnå genom att montera ett så kallat öppet sportluftfilter.. kika in på BSR.se så klickar du dig vidare där och tittar på bilderna så ser du hur det ser ut.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

71 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Är detta nåt att satsa på, eller finns det billigare varianter?
http://sv.bsr.se/products/46340168/

Sedan till min fråga också. Har läst lite om öppna ventildumpar mm, och att det kan skada katalysatorn för att det blir för mycket bensin i förhållande till luft i förbränningen.

Är det nåt jag behöver oroa mig för med min s40 t4?

354 Inlägg
22 april 2010
elin_ skrev:
Är detta nåt att satsa på, eller finns det billigare varianter?
http://sv.bsr.se/products/46340168/

Sedan till min fråga också. Har läst lite om öppna ventildumpar mm, och att det kan skada katalysatorn för att det blir för mycket bensin i förhållande till luft i förbränningen.

Är det nåt jag behöver oroa mig för med min s40 t4?

om du ska ha kvittret som kommer ur turbon så ska du montera ett helt öppet filter. Alltså inte bara ett nytt insatsfilter.. det är boxen som tar bort ljudet så..

Angående det andra så om t4:an har luftmassamätare så då ska du inte montera öppen dump.. om INTE så då behöver du inte oroa dig för det men annars så JA det är sant.

MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

71 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Kan ni möjligtvis rekommendera nåt filter som passar s40 som ger det där "pys" ljudet?
Sedan, är det någon som har koll på om s40 t4 -00 har luftmassamätare?

Tacksam för svar.
EDIT:

http://sv.bsr.se/products/4907040/

Är det nåt att satsa på?

4 822 Inlägg
22 april 2010
ja det sitter en LMM på den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

71 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
OK fick läsa till mig en massa, så tack för alla svar.
Har en annan fråga gällande turbon.
När ska turbon i bilen bytas och vad är livslängden på den.
Min bil har gått 13.4 mil. Vad kan en turbo till den bilen kosta?

4 822 Inlägg
22 april 2010
turbon byts när den är kass, oftast glappar eller läcker olja om man nu inte tänkt uppgradera den till en modell större.
hur länge den håller beror på hur den sköts, har man fräch olja och låter den kyla ner innan man stänger av bilen efter att man kört hårt eller legat och kört på motorväg i x antal mil ex så håller den rätt länge.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 982 Inlägg
22 april 2010
dem ger upp vid olika tider beroende på körning men kolla turbon när du märker att bilen inte går som den ska. annars ingen fara med turbon. 13400 är inte mycket.

71 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Ah tusen tack gubbar.
Ni ska veta att ni gör mig lugn smile Kommer hänga här ganska mycket för jag har ett stort intresse av bilar och kan noll. Kanske kan köpa bullar någon dag.

En annan sak: Funderar på att köra steg 1 på autotech. Verkar som att dem gör nåt i styrboxen bara (om ja har rätt) och ingenting som byts ut.

Vad innebär det för bilen, slitage mm. Är det några saker ja ska byta ut på den? Hur mycket kan det går på? Vad kan jag själv kontrollera?

MVH
elin

170 Inlägg
22 april 2010
Du kan slänga på vilket filter som helst, anslutningen ska vara 3" så den passar din LMM. Men ta helst ett "kitt" från BSR då du får värmesköld. Om du själv ska olja in filtret, lägg då inte för mkt olja, i längden skadar den din LMM och de kan bli lite dyrt. Satsa inte på dump till din s40, de skadar mer än va den gör ljudet skönt...

Lycka till!

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 april 2010

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök