2459
Sök

Sossar+V+Miljöpartiet höjer bensinskatten med 49 öre om dom vinner

1 062 Inlägg
28 april 2010
Valet i Höst

Politik får visserligen ej pratas om på garaget, men denna fråga börjar bli för angelägen nu. Vinner Röd-Gröna kommunisterna är detta vad vi har att vänta.....Häxjakt på oss bilägare!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7033147.ab

* Höjd bensinskatt till minst 49 öre /L
* Ingen förbifart Stockholm
* Biltullar på Essingeleden, dvs du skall ej kunna röra dig i Stockholm utan att betala tull
* Biltullar i Göteborg/Malmö med tokhöga avgifter från start
* Kraftigt höjda tullavgifter
* Dubbdäcksförbud i HELA Stockholm
* Högre fordonsskatt
* Diverse olika förbud för Bilister

.... detta är bara en del av alla mentalsjuka flummerier dessa kommer genomföra för att pungslå vanliga skattebetalare, som redan har det högsta trycket i världen och får minst tillbaka. Givetvis kör man med miljökortet som den stora ljugan för att "rättfärdiga" detta, vilket givetvis är lögn. Man måste få in pengar för att finansiera sina andra vansinnigheter som kostar enorma pengar!

En röst på dessa o på Mona är en katastrof!

"You Go, we go!"

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
28 april 2010
steifan skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Därför är man höger smile

..de höjde ju bara med 29 öre under denna mandatperioden tongue

Gjorde dom? Har du källa på att dom höjt skatten på bensin?

498 Inlägg
28 april 2010
Hexenhammer skrev:
steifan skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:

De har gjort så kallade "inflationsuppjusteringar" på koldioxidskatten så att de ska hålla samma nivå som tidigare trots att inflationen urholkar värdet på pengar.

Så alternativen är höja lite för att hålla samma nivå eller tokhöja med Mp och resten av den rödgröna röran.
Senast redigerat av enpatte (28 april 2010)

Roos
28 april 2010
Dubbdäcksförbud i Sthlm är ju toppen. Det betyder alltså att jag måste ställa mig och skifta däck för att ta mig till jobbet? Odubbade vinterdäck är som att vilja åka i diket när, återigen, man bor på landet där plogningen inte funkar.

Nämen det var väl på tiden att alla småbyar dör ut och att folk tvingas flytta till storstäderna. Eller hur.

1 062 Inlägg
28 april 2010
En bensinskattehöjning på 49 öre litern innebär i själva verket 61 öre, eftersom det även tillkommer moms – något som inte framgår av inslaget.
En genomsnittlig familj med en bil kör 1 518 mil per år och samma genomsnittliga bil förbrukar 0,84 liter per mil. Det innebär en skattehöjning på 781 kronor. Den som har fler bilar, och inte minst den som har en lite äldre bil som förbrukar mer, kommer att drabbas hårdare.

"You Go, we go!"

1 414 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Jag bor i Växjö men pendlar till jobbet i göteborg ca 3-4 dagar i veckan, nu drabbar inte det här mig så avsevärt då jag har råd med det, men faktum är ändå att det är en extra kostnad som är onödig o jag kommer inte börja köra mindre bli för det...

Att åka kollektivt:
Taxi till Alvesta ca 1 mil = 300 kr (går inga bussar)
Tåg Alvesta - Göteborg = 200 kr
Flybuss Göteborg - Landvetter = 80 kr
Total kostnad 580 kr
Restid är ca 4 timmar

Bil bensin raka vägen = 250 kr (23 mil)
Restid ca 2 timmar

Och dom undrar varför folk inte åker kollektivt????

Faktum är att kollektiv trafik är kanonbra men inte för att pendla från landsbygd till jobb med, folk behöver bil o kommer alltid behöva bil!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

:-)
367 Inlägg
28 april 2010
Jag ser hellre att de rika blir rikare än att se pissvänstern vinna.

Finns ju verkligen ingenting som håller gällande deras politik. Sossarnas långa styre har satt det här landet i ett helvete.

huh?
10 427 Inlägg
28 april 2010
Hexenhammer skrev:
steifan skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=1808568

Det var inte bara det nya året som ringdes in. När nyårsklockorna slutat klämta hade vi också fått höjd bensinskatt med 29 öre. Men någon stor protestvåg har inte kunnat märkas, som vid bensinprishöjningar tidigare.

Rolf Gunnarsson, Falun, är riksdagsman för moderaterna. Både han och hans parti lovade sänkt bensinskatt före valet, innan de kom till regeringsmakten. Det blev istället höjd skatt.
– Jag är oerhört besviken över det, säger Rolf Gunnarsson. Många på landsbygden är ju helt beroende av bilen, och kanske två bilar i familjen ibland.
– Jag tycker att det här egentligen var en viktigare fråga än sänkt förmögenhetsskatt och sänkt fastighetsskatt.

Mer:

"Paketet omfattar tre miljarder kronor varav en koldioxidskattehöjning utgör den största delen. Enligt näringsminister Maud Olofsson leder höjningen till att bensinen blir 17 öre dyrare per liter inklusive moms.

Till prishöjningarna på bensin ska den årliga indexuppräkningen läggas till. Den innebär i själva verket att bensinpriset stiger med 29 öre per liter och diesel med 55 öre, uppger TT."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bensi … _21467.svd

Från årsskiftet 2008 då alltså.
Senast redigerat av steifan (28 april 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 april 2010
Det roliga är, om de nu vinner, att jag tjänar på att säga upp mig från jobbet och gå på deras givmilda a-kasseform.
För nu kostar ju soppan 13.20 litern, lägg på 50-60 öre på de, så hamnar vi lätt på ca 600 i månaden på att ta mig till jobbet, o jag kör inga monsterbilar som ni ser...
Parkeringen ligger på 550 per månad, nu har de dock höjt skatten på parkeringarna me 20-25% (minns ej exakt), så de blir dyrare de med.
Trängselskatten ska ju in på detta också snart är ju tanken, ca 40kr per dag till.
Plus vanliga driftskostnader på bilen, måste dessutom köpa nya vinterdäck för de börjar dubbdäcksförbjuda innerstan nu...

Summar blir iaf att åka till jobbet kostar mig en tusing mer än vanligt i månaden, och jag är extraanställd vid sidan av studierna, vilket betyder att jag skulle tjäna på att säga upp mig och tom gå på grund-a-kassebidraget.
Är det inte sjukt så säg tongue

Vem kommer vilja ta extravikariat (lärarvikarier t.ex. som måste ta sig snabbt till ksolan för att vikariera), eller ens extrajobb vid sidan som ligger lite längre bort?
Nån måste utföra dessa jobb iaf...
Senast redigerat av Mortalis (28 april 2010)

huh?
10 427 Inlägg
28 april 2010
Mortalis skrev:
Summar blir iaf att åka till jobbet kostar mig en tusing mer än vanligt i månaden, och jag är extraanställd vid sidan av studierna, vilket betyder att jag skulle tjäna på att säga upp mig och tom gå på grund-a-kassebidraget.

Sen när får man a-kassa när man studerar? tongue

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 april 2010
steifan skrev:
Mortalis skrev:

Sen när får man a-kassa när man studerar? tongue

Får du så länge du inte tar emot CSN

1 814 Inlägg
28 april 2010
Founder skrev:
Jag bor i Växjö men pendlar till jobbet i göteborg ca 3-4 dagar i veckan, nu drabbar inte det här mig så avsevärt då jag har råd med det, men faktum är ändå att det är en extra kostnad som är onödig o jag kommer inte börja köra mindre bli för det...

Att åka kollektivt:
Taxi till Alvesta ca 1 mil = 300 kr (går inga bussar)
Tåg Alvesta - Göteborg = 200 kr
Flybuss Göteborg - Landvetter = 80 kr
Total kostnad 580 kr
Restid är ca 4 timmar

Bil bensin raka vägen = 250 kr (23 mil)
Restid ca 2 timmar

Och dom undrar varför folk inte åker kollektivt????

Faktum är att kollektiv trafik är kanonbra men inte för att pendla från landsbygd till jobb med, folk behöver bil o kommer alltid behöva bil!

Varför åker du till Alvesta för att åka till Göteborg från Växjö? Finns ju en tågstation i centrala växjö. ???

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 april 2010
Roos skrev:
te_wik skrev:
Dags att lämna landet.

Mvh Tommy

Flytta till Egypten. Där kostar bensinen 3kr/litern

Hade livet bara handlat om bensinpriset så hade jag flyttat dit omgående smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 005 Inlägg
28 april 2010
Ånej 49 öre högre skatt..... buuu.......!

Jag har iaf högre drömmar i livet, än billigare bensin.

huh?
10 427 Inlägg
28 april 2010
enpatte skrev:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1968422/skattehojningarna-ar-orattvisa

Svar från statsministern.

"- Vi tänker inte föreslå så här stora ökningar "

Smyger vidare på någon 29-öring igen då kanske. wink

8 883 Inlägg
28 april 2010
Founder skrev:
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/vill-hoja-skatter-med-11-miljarder-1.1084695

Ingen som helst diskussionsunderlag i inlägget endast en länk duger inte.
(Tänk på att politiska diskussioner inte är tillåtet ifall trådskaparen gör ett nytt försök)
Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök