3112
Sök

Turbo tryckmätare.

30 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, nu är det så att min snälla rara pappa gav mig en underbar bil. Denna bil är utrustad med en kraftig turbo som är chippad och så vidare. (Bilder kommer smile)

Mitt problem är att eftersom turbo:n är trimmad så har man kopplat in en turbo tryckmätare. Problemet är att den har ingen belysning. Så är det inte grymt väder ser man inte vad den visar. Jag tänkte byta ut den mot en med belysning. Jag har hittat endel på olika hemsidor. Men det ska inte vara en elektronisk mätare utan en som man kopplar till en vakuum slang. Jag vågar inte beställa någon från någon sida då jag är orolig att det är elektronisk vakuum mätare. Men jag vet inte, har ingen ärfarenhet. Är bara 20 år och börjat min bil period så tack på förhand om någon skulle kunna länka en turbo tryck mätare som inte är elektronisk.

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

8 883 Inlägg
28 april 2010
#2
Om du anger vad det är för bil det gäller så kanske du även får ett svar på din fråga

Fotograf på tierpidag.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 april 2010
#3
bara koppla in kablarna för belysningen så funkar de ju vad är problemet?


30 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#4
Toyota Celica GT4 -90

Den har ingen belysning, jag vet, jag vet ghetto mätare men den har tyvärr ingen belysning =/

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 april 2010
#5
men jesus.. du kopplar ju bara på ström till mätaren tongue eller till den nya.. fast en kabel från ciggpluggens ström.. de är inte svårt någonstans....

köp en ny mätare. släng på slangen- t-korset, dra kabeln till strömgivande då tändningen är på.. klart.


30 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#6
Tror inte riktigt att ni förstod, men jag menar inte att det är svårt att trä på en slang, eller koppla in kablarna, men det finns mätare där du endast kopplar kablar till en givare som visar elektroniskt turbo trycket. Sedan finns det dem som visar turbo trycket via en vakuum slang. =/

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 april 2010
#7
och de flesta mätare visar. de med vacumslangen tongue de som drivs av ström är endast belysningen, så häng med du smile de är väl en turbotrycksmätare du ska ha.. köp en som visar -0.5-2bar då t.ex.

http://sv.bsr.se/products/544598/
http://www.raidopower.se/Shop/Index.php … -68SC2BOWR
http://www.blueride.se/bluelight-turbot … =121_78_81
http://www.stylexperten.se/shop/product … ts_id=6110

mekanisk-.--http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtModelId=403-A968
Senast redigerat av pattilatti2 (28 april 2010)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 april 2010
#8
doofy skrev:
Tror inte riktigt att ni förstod, men jag menar inte att det är svårt att trä på en slang, eller koppla in kablarna, men det finns mätare där du endast kopplar kablar till en givare som visar elektroniskt turbo trycket. Sedan finns det dem som visar turbo trycket via en vakuum slang. =/

är ju exakt samma sak utan de som tryckslangen kopplas direkt på mätaren heter mekanisk

den med givare heter eletrisk och där givaren sitter går tryckslangen till oxå så exakt samma bara
2 olika typer av mätare...

men fortfarande har alla mätare belysning lyser dem inte är de inte inkopplad förstår fortfarande inte vad problemet är


30 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#9
"är ju exakt samma sak utan de som tryckslangen kopplas direkt på mätaren heter mekanisk

den med givare heter eletrisk och där givaren sitter går tryckslangen till oxå så exakt samma bara
2 olika typer av mätare...
"

som du skrev 2 olika typer av mätare. Altså det är inget prblem med ljuset i min nuvarande mätare. För där finns det ingen belysning då den är extremt dålig. Så vill köpa en ny mätare med belysning i. Problemet är att hitta en "mekanisk" mätare
Senast redigerat av doofy (28 april 2010)

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 april 2010
#10
doofy skrev:
"är ju exakt samma sak utan de som tryckslangen kopplas direkt på mätaren heter mekanisk

den med givare heter eletrisk och där givaren sitter går tryckslangen till oxå så exakt samma bara
2 olika typer av mätare...
"

som du skrev 2 olika typer av mätare. Altså det är inget prblem med ljuset i min nuvarande mätare. För där finns det ingen belysning då den är extremt dålig. Så vill köpa en ny mätare med belysning i. Problemet är att hitta en "mekanisk" mätare

http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sA … d=403-A968
välj Autogauge black crystal.. välj  2" [smoke | polerad] LADDTRYCK 

där har du en..
Senast redigerat av pattilatti2 (28 april 2010)


30 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#11
Tack så mycket smile

En annan fråga som ni kanske skulle vilja svara på, vad är/gör en dumpventil? Den släpper ut "baktrycket" istället för att det ska gå tillbaka in i tubon är vad jag vet eller läst, men hur ska man koppla den och som sagt, vad ger den för effekt?

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 april 2010
#12
finns återcirkulerande och öppendump.. beror på bil osv.. vet inte vad en celica gt4 har.. men är den återcirkulerande så köper du en sådan dump. samt öppetfilter. men är bilen chippad osv. så har du nog redan de som ska va på. tongue

effekten blir pys.


30 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#13
Okay, det sitter en kopplad mätare som man kan kalibrera trycket på. Men tror inte att det finns någon dumpventil, det pyser inget eller så. =P Men men, håller på att lära mig hur allt fungerar, så är inte världbäst på att veta vad allt gör eller vad som behövs =PP

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 april 2010
#14
borde ju pysa när du gasar på och släpper gasen.. iaf genom "sportluftfiltret" men ja tror dem kör med öppen dump i gt4. inte 100 dock...

jag har återcirkulerande på saaben min, och nog fan pyser de. riktigt ordentligt. men de kommer ju mkt från de öppnafiltret.


30 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#15
Det är en stängd K&N filter låda, står det på den =P

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 april 2010
#16
doofy skrev:
Det är en stängd K&N filter låda, står det på den =P

mm. slit bort skiten tongue ne men sätt på öppet filter. de ger ett bättre insugsljud, samt så ökar dump"ljudet".

nu vart jag ju intress över vilken modell du har av dump ska kika runt lite smile

http://alltrac.net/tuning/bovfaq.html

vilken årsmodell var det? de verkar inte vara någon dump på dem så man ska installera de själv.. rätt enkelt smile

http://www.kpautomotive.co.uk/blow-valv … -3314.html T.EX.
Senast redigerat av pattilatti2 (29 april 2010)


30 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#17
Okay, tack. Det är en 90a =P

Så man måste ha en specifik till en speciell bil? det fungerar inte med en http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … d=FKKS307* typ? Beroende på slang diameter förståss, men du förstår vad jag menar hoppas jag smile

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 april 2010
#18
vågar inte svara på det.. då jag inte är så insatt i celica..(toyota) men bli medlem på deras forum.. då får du bra svar.. samt sök lite på gt4 /dump osv..

verkar ju inte vara dump på dem så man måste installera ett helt kitt. är för trött för att leta infon just nu. men de kan ju komma bra svar här ochså..
Senast redigerat av pattilatti2 (29 april 2010)


30 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#19
Okay, tack så mycket för hjälpen, det uppskattas. smile ska kolla runt lite big_smile

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Motborgare
1 099 Inlägg
29 april 2010
#20
doofy skrev:
Tack så mycket smile

En annan fråga som ni kanske skulle vilja svara på, vad är/gör en dumpventil? Den släpper ut "baktrycket" istället för att det ska gå tillbaka in i tubon är vad jag vet eller läst, men hur ska man koppla den och som sagt, vad ger den för effekt?

En dumpventil är till för att turbon inte skall stalla när du släpper gasen och insugsspjället stängs.
Antigen dumpas övertrycket rakt ut i atmosfären, eller så matas det tillbaka till sugsidan på kompressorn i turboaggeregatet. Den första varianten kallas öppen dump och den senare kallas återciruklerande.

Generellt kan man säga att de motorer som har luftmassemätare skall ha en återcirulerande dump, då det är svårt för insprutningen att hålla koll på bränsle-luftbladingen annars.

-- K


Sök