2960
Sök

Körkortsåterkallelse?

496 Inlägg
10 maj 2010
KHRacing skrev:
Billy__bob skrev:
Jag kan ju säga såhär. 3 månader innan jag fick mitt körkort blev jag tagen av snuten i någon jävla moppe rasias. Och då hade jag inte ens kört för fort utan stod helt stilla vid ett soppljuse. De provkörde och mätte upp att moppen gick ca 15 km för fort fastän den gick mycket fortare än så. Men i alla fall så beslag tog dem den och fick tillbaka den efter någon väcka då de hade tagit ett drev ich insuget. Jag fick 1500kr i böter och tänkte vad skönt. Ca 3-4 månader efter att jág fått mitt körtkort fick jag ett brev där det stod att de skulle återkalla mitt körtkort. Man fick lämna skäl till vrf man behövde det också vidare. Ju bättre skäl man har ju fortare får man nog tillbaka det skulle jag tro. Blev av med mitt i 2 månader i alal fall. Så var fallet för min del. Hoppas att du inte åker på typ samma skit.

Du har ALLTID rätt att få tillvbaka dina trimdelar efter avklarat polisutredning/bötesföreläggaqnde/rättegång. annars är det bara att skicka dem en räkning på delarna som de "säger sig" ha förstört, ibland sitter delarna (trim) på andra polismäns söners moppar, det vet jag av erfarenhet.

mvh k

Jahaja kanske stämmer. vet faktiskt inte själv. Men det roliga var att dem inte tog 60cc grovkrök också vidarer som var de allvarligaste.

Men hoppas på att TS inte har samma otur som jag i alla fall eller tur i oturen kanske låter bättre smile

25 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Jag kan säga så här okey om dom drar körkortet. Men det får dom helst göra om typ fyra månader isf tongue Men jag tycker att det låter konstigt att dom drog ditt körkort efter att du hade fått det utan att du hade gjort något...

496 Inlägg
10 maj 2010
ragex5 skrev:
Jag kan säga så här okey om dom drar körkortet. Men det får dom helst göra om typ fyra månader isf tongue Men jag tycker att det låter konstigt att dom drog ditt körkort efter att du hade fått det utan att du hade gjort något...

Ja det är just det som störde mig som fan då man gärna ville köra mycket precis när man fått det. Men nu har i allafall provetiden gått ut så att man inte blir av med det lika lätt eller har jag fel? Lycka till

25 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Som jag har förstått det så dömer dom ingen hårdare bara för att man har prövotid, utan man får göra om uppkörning och skrivningen, ifall dom drar det av en. Rätta mig om jag har fel

297 Inlägg
10 maj 2010
ragex5 skrev:
Som jag har förstått det så dömer dom ingen hårdare bara för att man har prövotid, utan man får göra om uppkörning och skrivningen, ifall dom drar det av en. Rätta mig om jag har fel

Får du indraget över 1 år måste du ta om allt oavsätt prövo tid eller inte.
har du prövotid så måste du ta om det även om ditt körkort blir indraget under 1 ett år

143 Inlägg
10 maj 2010
MB350se skrev:
Riccardo skrev:
Jag blev av med körkortet 3månader för att inte lämnat företräde till en gångtrafikant på ett övergångställe. Hade en fortkörning året innan. Om du har gjort nåt inom 2år kan du nog räkna med indraget.

Då hade nog han/hon på länstyrelsen en dålig dag tongue

Måste hatt en RIKTIGT dålig dag, kan väll inte vara möjligt att åka på det i 3mån för en sådan händelse...

25 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
låter faktiskt hårt med tre månader för det. Men om man är yrkeschaufför, är chansen större att dom ger mig en varning ifall dom skulle återkalla mitt körkort och jag "överklagar" det på grund av att jag måste ha körkortet för att kunna arbeta?

496 Inlägg
10 maj 2010
ragex5 skrev:
låter faktiskt hårt med tre månader för det. Men om man är yrkeschaufför, är chansen större att dom ger mig en varning ifall dom skulle återkalla mitt körkort och jag "överklagar" det på grund av att jag måste ha körkortet för att kunna arbeta?

Brukar vell vara till stor del att verkligen smöra till det ordentligt, verkligen säga vrf man behöver det. smile

25 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Riccardo skrev:
Jag blev av med körkortet 3månader för att inte lämnat företräde till en gångtrafikant på ett övergångställe. Hade en fortkörning året innan. Om du har gjort nåt inom 2år kan du nog räkna med indraget.

Hur lång tid tod det innan dom drog ditt körkort?

237 Inlägg
14 maj 2010
Jag överklagade men blev dömd. Det tog över 1år innan jag fick kallelse till rättegång. Efter domen tog det typ 3månader så återkalade dom körkortet det här var ungefär 1,5års sen. Nu är det transportstyelsen som har tagit över och dom är rejält överbelastade så du kommer nog få vänta ett tag. Väntar själv på en dom om en fortkörning för 3månader sen 25km för fort på 90väg. Lycka till

25 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Riccardo skrev:
Jag överklagade men blev dömd. Det tog över 1år innan jag fick kallelse till rättegång. Efter domen tog det typ 3månader så återkalade dom körkortet det här var ungefär 1,5års sen. Nu är det transportstyelsen som har tagit över och dom är rejält överbelastade så du kommer nog få vänta ett tag. Väntar själv på en dom om en fortkörning för 3månader sen 25km för fort på 90väg. Lycka till

Okey, så du väntar fortfarande på vad transportstyrelsen ska göra med din forkörning som hände för över tre månader sen? När du överklagade och förlorade fick du betala rättegången då?

237 Inlägg
14 maj 2010
Inte rättegången men jag fick 4500kr i böter.

25 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Varför fick du 4500 i böter? den går ju på 3000

4 Doors - No Waiting
100 Inlägg
15 maj 2010
Necrodamus skrev:
LIES.
Hade du blivit av med körkortet precis efter du tagit det så hade du aldrig fått tillbaka det iom. att man har prövotid. Du hade fått ta om det efter ett tag.

Billy__bob skrev:
Jag kan ju säga såhär. 3 månader innan jag fick mitt körkort blev jag tagen av snuten i någon jävla moppe rasias. Och då hade jag inte ens kört för fort utan stod helt stilla vid ett soppljuse. De provkörde och mätte upp att moppen gick ca 15 km för fort fastän den gick mycket fortare än så. Men i alla fall så beslag tog dem den och fick tillbaka den efter någon väcka då de hade tagit ett drev ich insuget. Jag fick 1500kr i böter och tänkte vad skönt. Ca 3-4 månader efter att jág fått mitt körtkort fick jag ett brev där det stod att de skulle återkalla mitt körtkort. Man fick lämna skäl till vrf man behövde det också vidare. Ju bättre skäl man har ju fortare får man nog tillbaka det skulle jag tro. Blev av med mitt i 2 månader i alal fall. Så var fallet för min del. Hoppas att du inte åker på typ samma skit.

Om man gör förseelsen innan man tagit körkortet så är det inte inom prövotiden, med andra ord får man tillbaks det utan att behöva göra ny uppkörning/skrivning. Så det är nog inga "LIES" smile

25 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Riccardo skrev:

Har du fått veta något mer angående din fortkörning?

25 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
Har iaf fått ut mitt CE kort i förra veckan. Så nu väntar jag egentligen bara på besked om dom drar tillbaka mitt körkort eller inte. Men jag far iaf till Norge på fredag

31 Inlägg
14 juni 2010
gött

237 Inlägg
14 juni 2010
Det lär ta tid. Dom är överfulla med jobb samt att nu kommer industrisemestern. Lycka till i norge..

25 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Okey.. Ja men jag märk ju vad som händer. Tack smile Lär nog behövas. tongue Jag kommer ha svårt att förstå norrmännen tongue Men dom lär nog få he hektiskt att förstå jag då jag bara pratar norrländska typ tongue

806 Inlägg
15 juni 2010
fan va gött att man slapp dom sega 4 takts eu mopparna, själv kunde man ju köra ifrån snuten om man ville:D

Sök