2873
Sök

bilstereo i saab 9-3

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
hej. jag har nyss köpt en saab 9-3 aero -00. jag skulle vilja ha lite mer bas i den. men jag har aldrig hållt på med bilstereogrejjer. har läst lite om någon lågnivå grej som gör att man kan använda orginal stereon. Jag tror att jag har AS3 stereon men jag är inte riktigt säker.
jag skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig skaffa lite dunka dunka. smile

Sen om man kan byta ut orginal stereon mot en vanlig med mp3 stöd. och om då knapparna på ratten fungerar eller inte.

hej

oskar

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 juni 2006
Visst funkar det att byta ut stereon helt och behålla knapparna men det kräver en hel del modifiering.

Lämpligtast att sätta lågnivå direkt i bakre slutsteget som jag gjort och inte behöva riva fronten alls... sen är det bara koppla steg och låda som vanligt.

Edit* sätta Lågnivåadaper direkt på originalsteget som AS3 har. Backes billjud har bra adaptrar.
Senast redigerat av Martin 9-3 (12 juni 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
okej. Vart sitter de slutsteget någonstans? kollade lite mds:s hemsida och hittade lågnivå kablar? har du någon aning om vad det är?

Sen en annan fråga är hur man vet om en bas är bra eller dålig? hmm är det dyrast som är bäst kanske?

tack

Fotograf
183 Inlägg
12 juni 2006
diktatorn skrev:
okej. Vart sitter de slutsteget någonstans? kollade lite mds:s hemsida och hittade lågnivå kablar? har du någon aning om vad det är?

Sen en annan fråga är hur man vet om en bas är bra eller dålig? hmm är det dyrast som är bäst kanske?

tack

man får vad man betalar för , ska du ha bra grejer , köp ej på MDS , kolla med BRL i sånna fall till en början..

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
okej... Vad är skillnaden mellan passiva och aktiva? pinsamt.. kan ingenting sad

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 juni 2006
Aktiva subbar matar du direkt med lågnivå bara medan passiva måste drivas av separat slutsteg.

Rekomenderar isåfall ett monoblock och en lagom låda. finns mer att välja på också och bättre om du vill byta eller bygga ut sen
Senast redigerat av Martin 9-3 (12 juni 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
hmm.. monoblock? vet inte riktigt vad det är.. sad men kan jag inte köpa en lågnivå adapter och sen köpa ett bas paket med bas låda och hela skiten..

286 Inlägg
12 juni 2006
diktatorn skrev:
hmm.. monoblock? vet inte riktigt vad det är.. sad

Ett enkanaligt slutsteg brukar kallas "monoblock", driver oftast basar. Sen brukar man ha ett till slutsteg som driver tex framsystemet.

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
okej. fan krångligt det börjar bli. trodde jag bara behövde ett slutsteg. men då ska jag ha en för baslådan och en för dom vanliga högtalarna alltså..

men jag har ju ett slutsteg i bilen nu. ska man ta och använda de till baslådan och sen köpa ett till och   
driva dom vanliga högtalarna eller tvärt om?

286 Inlägg
12 juni 2006
diktatorn skrev:
okej. fan krångligt det börjar bli. trodde jag bara behövde ett slutsteg. men då ska jag ha en för baslådan och en för dom vanliga högtalarna alltså..

men jag har ju ett slutsteg i bilen nu. ska man ta och använda de till baslådan och sen köpa ett till och   
driva dom vanliga högtalarna eller tvärt om?

Nej du ska inte behöva något mer slutsteg eftersom du hade väl inte tänkt byta ut några andra högtalare?

Är inte så hemma på steget som sitter i saaben. Men förmodar att den driver alla högtalare som sitter i (framdörrar, instrumentbrädan och hatthyllan?). Om jag fattat rätt så ska du alltså ta signal från högnivån till steget? Alltså köra med en hög- lågnivå omvandlare?

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
ja. jag tror de.. om jag har fattat det hela rätt så ska jag köpa en omvandlare från hög till låg och gå efter slutsteget som sitter i saaben nu och gå därifrån till baslådan. men jag har ju ingen aning om vart det kan sitta? jag har ju redan 2 stycken basar i dörrarna oxå. jag kan inget om slutsteg men.. det kanske inte räcker till?

286 Inlägg
12 juni 2006
diktatorn skrev:
ja. jag tror de.. om jag har fattat det hela rätt så ska jag köpa en omvandlare från hög till låg och gå efter slutsteget som sitter i saaben nu och gå därifrån till baslådan. men jag har ju ingen aning om vart det kan sitta? jag har ju redan 2 stycken basar i dörrarna oxå. jag kan inget om slutsteg men.. det kanske inte räcker till?

Tror jag har läst att de ska sitta på höger sida om mittpanelen, alltså på passagerarsida nånstans.

De ska inte bli någon skillnad ifall du bara tar signalen från steget som sitter i till ett ett annat, för slutsteget som du ska sätta dit tar ju bara emot signalen och ger sedan ny effekt till baslådan. Eftersom Saab har satt dit det så ska de nog orka driva framsystemet som det ska.

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
okej. men är det inte så om man belastar slutsteget med flera saker så kanske det inte pallar?

286 Inlägg
12 juni 2006
diktatorn skrev:
okej. men är det inte så om man belastar slutsteget med flera saker så kanske det inte pallar?

Du "lånar" ju bara signalen, blir inga fler högtalare för slutsteget att driva.

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
så då behöver jag bara leta upp slutsteget som sitter i nu. koppla på omvandlaren och sedan till lådan? det borde funka?

286 Inlägg
12 juni 2006
diktatorn skrev:
så då behöver jag bara leta upp slutsteget som sitter i nu. koppla på omvandlaren och sedan till lådan? det borde funka?

Japp de borde funka, men rekommenderar de inte.
Ska finnas en panel som du kan ta bort på högersida om mittkonsolen, där ska steget sitta.

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
vad rekomenderar du då? jag trodde det var bra de här hmm

286 Inlägg
12 juni 2006
diktatorn skrev:
vad rekomenderar du då? jag trodde det var bra de här hmm

Jag skulle köpa en ny stereo så du får en ren lågnivåsignal. Brukar kunna bli störningar när man kör med omvandlare.

22 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
okej. men då kan jag inte använda knapparna på ratten? du kanske vet någon stereo som man kan fixa det på. sen blir det väl en massa fel på displayen skulle jag tippa på.

286 Inlägg
12 juni 2006
Som Martin 9-3 sa, går säkert att modifiera. Men du får sträcka dig lite wink

Så skulle iaf jag löst det, väljer ljudet framför bekvämlighet.

Sök