3518
Sök

Nytt ljudsystem. Behövs slutsteg om man inte skall ha någon baslåda?

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
Drönirettab skrev:
Ja, det är nog så att vi pratar lite bredvid varandra.

Det jag reagerade på när jag skrev mitt inlägg till tqvisten var att generatorn gav så låg spänning, det var det som startade hela diskussionen. Jag menade ju inte att batteriet skulle dra ur sig själv helt och hållet men om han skulle fortsätta att ha på detta vis en längre tid så skulle inte batteriet bli uppladdat.
Det var kanske där som du missuppfattade mig lite grann.

Däremot så står det i all batterikunskap att alla batterier har en viss självurladdning i vila fastän det inte är någonting kopplat på polerna, den självurladdningen ökar dessutom ju varmare det är.
Därför rekommenderas det att man bör ställa batteriet på ett svalt ställe om man ska förvara det under en längre tid, tex över vintern eller sommaren.

Dock så är dagens batterier betydligt bättre än äldre modeller. Eftersom man har tagit bort antimonet, gjort plattorna med kalciumbeläggning och använder renare bly så: har de mindre självurladdning och förbrukar mycket mindre vatten.

okeey men då har vi snackat om olika saker....sorry! big_smile

Speedparts That´s why.......

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
Streckkoden skrev:
Om du vill så kan jag nog se till så att du föstår poängen med mina inlägg...

undrar om du själv vet det.... shit the same nu då! nu lämnar vi tillbaka tråden o pratar om slutsteg o 6*9:or o dylikt wink

Speedparts That´s why.......

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Helt okej, sånt händer.

Har missförstått många gånger jag också.

51 Inlägg
2 juli 2006
ojoj...och mitt i allt vimmel så tänkte jag upplysa er om min nuvarande spänning.
provade idag att stoppa i ett 80ah-batteri. Ligger nu istället på typ 13,2 när jag dunkar friskt och ca 12,9 när jag också använder helljus. en markant skillnad från förut. men frågan är, är det fortfarande för dåligt? förlåt om detta blivit lite off-topic, men kändes som att detta skulle passa bäst in här.

2 655 Inlägg
2 juli 2006
Är det när motorn går på tomgång??

Oavsett så är laddar generatorn för lite..
Lyser laddningslampan lite svagt??

51 Inlägg
2 juli 2006
nej, när jag åker. tror inte den lyser något, inte vad jag har märkt i a f. ska ut å måta hur mkt generatorn laddar snart. återkommer då.

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Hmm... Vet inte om jag törs yttra mig, hehe.

Det blev ju skillnad med ett större batteri iaf, spänningen hålls stabilare och lite högre.
Men jag håller med streckkoden, generatorn är för klen.

311 Inlägg
2 juli 2006
vart tog killen vägen som skapade tråden? big_smile hahahaha

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS

1 631 Inlägg
3 juli 2006
Tiaz skrev:
gurenius skrev:
I denna prisklass rekommenderar ni steg? Jisses... Budgeten räcker endast till billigast möjliga grejor - då är det mycket bättre att köra utan steg och då få bättre högtalare.

2 st 6x9or i en stabil hatthylla (bygg en ny i MDF) spelar tillräckligt bra för de allra flesta utan slutsteg.

Lämplig fördelning:

- 6x9or, ca 1.000
- CD, ca 1.500-2.000
- Ny hatthylla, ca 250

Börja med detta, och köp 5.25 först efter du hört hur detta låter!

Du som nu  tävlar och sånt med billjud,
hur kommer det sig då att du rekomenderar att börja med ovanstående?
Så vitt jag vet så bör man börja med ett BRA framsystem..!

Enligt min mening så skall han lägga krutet där till en början, sedan om han inte är nöjd, då kan han köpa 6x9" bak.

Det gör jag pga tre saker:

- Budgeten är satt till 3.000.
- CD och högtalare ska ingå (helst både framsystem och baksystem men det avråder jag ifrån)
- Endast 5.25 får plats fram

En CD och ett par 5.25 för 3.000 tillsammans räcker enligt min mening inte till. Hade 6.5or gått in så hade rekommendationen troligtvis blivit ett kit för 1500 och en cd för 1500, beroende på möjligheter till ordentlig montering.

Jag är nyfiken på vad du rekommenderat istället?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
3 juli 2006
...och därmed är tråden tillbaka till ämnet.

Killen som startade tråden har gjort 1 (ett) inlägg på Garaget. Hehe!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

21 761 Inlägg
3 juli 2006
Sedan kom jag och ställde till det för honom, hoppas att han inte blev skrämd.

2 655 Inlägg
4 juli 2006
Får också be om ursäkt för att jag inte hållt mej inom ämnet..

26 Inlägg
5 juli 2006
Audifantast skrev:
han ska köpa steg! om du nu e en sådan expert kan du ju börja jobba på BRL då! Har snackat en hel del me dom där och han sa att det är INGEN idé att komma med ett dåligt steg eller inget steg alls.... om man ska ha 6*9 ska man ha ett steg till den och ett steg te basen...jag har köpt ljud t min bil för över 5000:- o då har ja ej köpt fram o bakhögtalare o inga 6*9! om man ska ha ljud i dne får man lägga ut flis....du kan ju inte mena att killen ska ut o köpa sej ett par 6*9:or o koppla på stereon?!?!?! Ja ja endel verkar ju inte prioritera ljud! om man ska börja kommer man in på störningsfilter, kondensatorer, olika dimensioner på kablar, RMS, delningsfilter. det kanske man klarara sej utan men INTE steg!

Måste hålla med gurenius... finns väl ingen ide att lägga pengar på ett steg i den prisklassen. Bättre att köpa högatalarna och se hur de låter sen kan man ju alltid köpa till ett steg när ekonomin tillåter...
Jag har knappt hållt på nåt alls med bilstereo men så mycket vett har jag ändå att förstå att det inte är någon ide att köpa ett ett steg och sedan gå på rusta och köpa högtalare...

6 851 Inlägg
5 juli 2006
gurenius skrev:
Tiaz skrev:
gurenius skrev:
I denna prisklass rekommenderar ni steg? Jisses... Budgeten räcker endast till billigast möjliga grejor - då är det mycket bättre att köra utan steg och då få bättre högtalare.

2 st 6x9or i en stabil hatthylla (bygg en ny i MDF) spelar tillräckligt bra för de allra flesta utan slutsteg.

Lämplig fördelning:

- 6x9or, ca 1.000
- CD, ca 1.500-2.000
- Ny hatthylla, ca 250

Börja med detta, och köp 5.25 först efter du hört hur detta låter!

Du som nu  tävlar och sånt med billjud,
hur kommer det sig då att du rekomenderar att börja med ovanstående?
Så vitt jag vet så bör man börja med ett BRA framsystem..!

Enligt min mening så skall han lägga krutet där till en början, sedan om han inte är nöjd, då kan han köpa 6x9" bak.

Det gör jag pga tre saker:

- Budgeten är satt till 3.000.
- CD och högtalare ska ingå (helst både framsystem och baksystem men det avråder jag ifrån)
- Endast 5.25 får plats fram

En CD och ett par 5.25 för 3.000 tillsammans räcker enligt min mening inte till. Hade 6.5or gått in så hade rekommendationen troligtvis blivit ett kit för 1500 och en cd för 1500, beroende på möjligheter till ordentlig montering.

Jag är nyfiken på vad du rekommenderat istället?

Jag har själv haft en ford sierra och vet att framdörrarna är inte så jätte svåra att bygga om. Där med så skulle jag satsa på ett vettigt framsystem och bra cd spelare till en början.
Att bygga för 6½" i dörrarna på den bilen är inte jätte svårt.
Jag skall erkänna att jag vet ju inte exakt vad för modell det är, men jag TROR inte att det skiljer sig så mycke...?
Så jag rekomenderar att bygga om dörrarna något för att få plats med 6½"..
Senast redigerat av Tiaz (5 juli 2006)

5 Inlägg
9 februari 2007
Intressant tråd. Befinner mig lite i samma sits som Marvin, dock gäller det en båt. Men det är ju inte så stora skillnader förutom att man får införskaffa lite mera fukttåliga grejer.

Har kollat ut en huvudenhet (Sony CDX-R30M) som enligt spec. ger en uteffekt på 4x52watt, ett par 6x9" GAS högtalare som enligt spec. tål 260W max. 130W RMS. Dessa ska sitta fram på båten.

Min fundering är nu vad det blir för skillnad om man kopplar ett slutsteg till 6x9:orna. Är det overkill eller får man helt enkelt bättre ljud?

1 631 Inlägg
10 februari 2007
Du behöver inte bry dig om effekten, varken på cdn eller högtalarna. Det är inte lönt att jämföra...

Du säger inget om vad är det för typ av båt, men är storleken motsvarande en bilkupé så är det helt okej.

Ett slutsteg ger klart hörbart bättre ljud så länge du inte köper för billigt. Därför är det viktigt med en liten budget att prioritera rätt. 4 kanaler för ca 2.500 är ett bra riktmärke. Då får man möjligheten till en baslåda också...

// Gurra

5 Inlägg
10 februari 2007
Jaha, man blir allt lite konfunderad av watt hit och RMS dit. Bara att strunta i det då...

Båten är en liten motorbåt av modell Delta 17 (17 feet=5 meter). Till en början hade jag tänkt att sätta två st 6x9:or i mitten på båten, precis under rutan, riktade bakåt i båten (googla en bild så ser du). Jag får se lite hur det blir, senare så kanske jag sätter ett par högtalare utmed sidorna också, riktade inåt. Jag har också tänkt på en bas av någon slag men fukten är ett stort problem där. Har inte sett någon bas som är mer fukttålig hittills.

Får se hur det blir med slutsteget. Är lite inne på att köpa huvudenheten och högtalarna och se vad det blir för ljudbild. Om man inte skulle vara nöjd så kan man ju alltid köpa till ett steg senare. Man kan säga att båten är jämförbar med en bilkupé men jag funderar på om det inte blir lite skillnad då den är "öppen"? Kanske behövs mer tryck då ljudet inte studsar någonstans utan försvinner ut i luften...

2 655 Inlägg
10 februari 2007
JL Audio har en bas som är fukttålig..
Alltid kul med slutsteg, blir lättare att få till ett bra ljud, men i en båt känns det lite overkill.

5 Inlägg
10 februari 2007
Tack för tipset! Varför skulle det vara mer overkill att ha ett slutsteg i en båt än i en bil? Är marinhögtalare såpass mycket sämre?

med lem
1 925 Inlägg
11 februari 2007
tqvisten skrev:
Ang. 6*9'or utan steg. Det fick mig en god tanke. Jag sitter på ett relativt nytt system. Därbland jag har prylar från MDS och en Kenwood huvudenhet. Valde MDS då jag hört gott om dem av andra vänner. Riktigt nöjd är jag också. Kanske inga megagrejjor, men jag kan lova att det räcker gott och väl till en diggare som vill ha ett tungt ljud utan att spendera stora summor på märkesvaror. Nu till frågan ang. 6*9'or utan steg, och eftersom jag älskar erfarna personer och just läst inlägg av Gurenius, så vändar jag mig gärna till dig. om jag nu sitter på ett fräschare framsystem (kopplat till huvudenhet), 1 12" bas med schyst steg. Skulle då 2 6*9'or utan steg duga tror du? (vill skapa mer klart och fräscht ljud i baksätet). Anledning till att jag funderar på detta beror på strömförbrukningen. Sitter på en 70A-generator och ett pissbatteri på 44ah (vilket jag ska byta). Underskattas 6*9'or utan steg?

Tack på förhand.

vad jag vet så kan du ha 6'9orna utan steg, om du inte vill ha en massa ljud från dom till framsätet vill säga,,, dom spelar ju högre, mer bas, o mer ljud om du sätter ett steg till dom, men om det är för dom i baksätet mest så klarar du dig utan steg,...

monterade nya 4" ny cd spelare, nya 6'9or åt morsan för ett par månader sen, blev väldigt förvånad av hur högt o fint med faktiskt rätt mkt bas det spelade,,,,och det var utan steg !

dock gilalr hon musik väldigt mycket så en baslåda o steg ska hon snart inhandla smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Sök