2654
Sök

Nytt ljudsystem. Behövs slutsteg om man inte skall ha någon baslåda?

1 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
Hejsan!

Har precis fått igenom bilen genom besiktningen och skall nu införskaffa mig en stereo till bilen (Ford Sierra, 87'a). Har en budget på ca 3000:- och undrar vad ni tycker jag bör satsa på att köpa.

Har kikat runt lite på BRL.se och där finns det paket för ca 2800:-. Det jag är fundersam över är om det eventuellt är värt att spara ihop en tusenlapp till och driva högtalarna med, eller om man inte får några speciellt bättre ljud med ett slutsteg för ljudet.

Har inga planer på att skaffa någon baslåda då jag inte är någon basentusiast. Har tänkt att skaffa mig en stereo, 2st 6x9" och 2x 5.25" (blir troligtvis 5.25'or).

Vad har

3 182 Inlägg
12 juni 2006
har en sierra själv med ljud från BRL.se är tvär nöjd med det ljudet.
ok det är gas 6½" fram ok gas 6x9"bak deras nya silver serie.dyrt va det inte häller.6x9" runt 1000:-
ok 6½" runt 7-800:-.

Fartälskare
390 Inlägg
12 juni 2006
Köp  ett bra steg! bättre läga mycket på ett bra steg!!!

Speedparts That´s why.......

DREAMTEAM
248 Inlägg
12 juni 2006
Du kan få rätt gött / skönt och mkt "renare" eller finare ljud i T.ex. 9x9or om du använder ett slutsteg. behöver ju inte vara något värsting steg till 6x9or heller ... det kan vara prisvärt smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

Fartälskare
390 Inlägg
12 juni 2006
Steg!!!

1 631 Inlägg
13 juni 2006
I denna prisklass rekommenderar ni steg? Jisses... Budgeten räcker endast till billigast möjliga grejor - då är det mycket bättre att köra utan steg och då få bättre högtalare.

2 st 6x9or i en stabil hatthylla (bygg en ny i MDF) spelar tillräckligt bra för de allra flesta utan slutsteg.

Lämplig fördelning:

- 6x9or, ca 1.000
- CD, ca 1.500-2.000
- Ny hatthylla, ca 250

Börja med detta, och köp 5.25 först efter du hört hur detta låter!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Fartälskare
390 Inlägg
13 juni 2006
han ska köpa steg! om du nu e en sådan expert kan du ju börja jobba på BRL då! Har snackat en hel del me dom där och han sa att det är INGEN idé att komma med ett dåligt steg eller inget steg alls.... om man ska ha 6*9 ska man ha ett steg till den och ett steg te basen...jag har köpt ljud t min bil för över 5000:- o då har ja ej köpt fram o bakhögtalare o inga 6*9! om man ska ha ljud i dne får man lägga ut flis....du kan ju inte mena att killen ska ut o köpa sej ett par 6*9:or o koppla på stereon?!?!?! Ja ja endel verkar ju inte prioritera ljud! om man ska börja kommer man in på störningsfilter, kondensatorer, olika dimensioner på kablar, RMS, delningsfilter. det kanske man klarara sej utan men INTE steg!

1 631 Inlägg
13 juni 2006
För att klargöra: Jag prioriterar välljud i första hand. I min egen bil har jag seriöst monterat ljud för 40.000, som jag tävlat med i snart tre år. Jag började bygga bilstereo -96. I övrigt så väljer jag att inte kommentera säljarna hos BRL. Det är upp till kunden om man ska tro på dem eller bilda sig en egen uppfattning baserat på erfarenhet.

Jag har i flera bilar monterat 6x9or och en cd-spelare. Jag vidhåller att detta är fullt tillräcklig för de flesta om installationen görs rätt.

I en budget på ca 3.000 (INKL cd-spelare) finns det inte plats för ett steg. Punkt.

Du får gärna komma med ett konkret förslag på cd-spelare, slutsteg och högtalare innaför budgeten och motivera varför du valt de prylar du rekommenderar. Jag förutsätter att du har testat det du rekommenderar - det har jag.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Fartälskare
390 Inlägg
13 juni 2006
såklart jag har testat det jag kommenterar! jag snackar inte skit dirket men en budget för 3000:- det anser inte jag räcka till att koppla till 6*9 skulle ha bättre bak o framhögtalare me diskant o kanske ett billigare MDS delningsfilter? tror du inte det skulle funka då? Kanske Mutant högtalare...
har inte testat Mutant i min bil så det kan inte JAG utala mej om men du verkar inte vara bakom flötet me detta heller tongue men tror du inte att han skulle sattsa på bättre högtalare bara istället för 6*9?
//Emil

Fartälskare
390 Inlägg
13 juni 2006
Oj får nog helt enkelt ta svansen melan bena denna gången o säga ursäkta till dej gurenius. Förstod ej hur mycket du kunde inom detta... jag anser att jag kan tillräckligt för att få ett fint ljud men jag skulle verkligen villja höra ljudet i din bil! Får man fråga dej om man har funderingar om ljud? Tycker faktist att ljudet i bilen ska prioriteras högt. Bilresan blir så mycket mer njutningsbar. big_smile

1 631 Inlägg
13 juni 2006
Det mest prisvärda för den med låg budget i en bil som saknar stereo är oftast en cd-spelare och ett par 6x9or. Visst, ljudet kommer komma bakifrån men det kommer spela klart, relativt högt och med helt okej bas utan att slå igenom och dista. Ett typiskt party-ljud som funkar bra.

För den som vill ha mer ljud fram går det ju att uppgradera med framsystem (cd-spelaren har ju två kanaler till).

Eftersom det är 5.25 som får plats fram så väger fördelen över för 6x9or. 6x9or får stryk om det finns möjlighet att montera 6.5-tum fram på ett bra sätt (som tex i en SAAB 900/9-3). Det gjorde det inte i den Sierra jag hade en gång i tiden...

// Gurra

1 631 Inlägg
13 juni 2006
Audifantast skrev:
Oj får nog helt enkelt ta svansen melan bena denna gången o säga ursäkta till dej gurenius. Förstod ej hur mycket du kunde inom detta... jag anser att jag kan tillräckligt för att få ett fint ljud men jag skulle verkligen villja höra ljudet i din bil! Får man fråga dej om man har funderingar om ljud? Tycker faktist att ljudet i bilen ska prioriteras högt. Bilresan blir så mycket mer njutningsbar. big_smile

Visst, inga problem. Generella frågor på forumet och inte på PM. Direkta produkttips och liknande kan tas på PM. Jag brukar svara på det mesta även om det dröjer ibland.

// Gurra

Fartälskare
390 Inlägg
13 juni 2006
hehe bra det! kommer nog bli en hel del frågor när man ligger där i skuffen....

51 Inlägg
30 juni 2006
Ang. 6*9'or utan steg. Det fick mig en god tanke. Jag sitter på ett relativt nytt system. Därbland jag har prylar från MDS och en Kenwood huvudenhet. Valde MDS då jag hört gott om dem av andra vänner. Riktigt nöjd är jag också. Kanske inga megagrejjor, men jag kan lova att det räcker gott och väl till en diggare som vill ha ett tungt ljud utan att spendera stora summor på märkesvaror. Nu till frågan ang. 6*9'or utan steg, och eftersom jag älskar erfarna personer och just läst inlägg av Gurenius, så vändar jag mig gärna till dig. om jag nu sitter på ett fräschare framsystem (kopplat till huvudenhet), 1 12" bas med schyst steg. Skulle då 2 6*9'or utan steg duga tror du? (vill skapa mer klart och fräscht ljud i baksätet). Anledning till att jag funderar på detta beror på strömförbrukningen. Sitter på en 70A-generator och ett pissbatteri på 44ah (vilket jag ska byta). Underskattas 6*9'or utan steg?

Tack på förhand.

1 631 Inlägg
1 juli 2006
Ja, 6x9or utan steg är underskattade.

Jag tror det har att göra med monteringen, det KRÄVS en ny hatthylla för att det ska bli bra. Högtalarna måste sitta STABILT och inte flexa en millimeter. Lämpligt material är MDF. Sen ska det vara helt tätt, så inget ljud läcker från baksidan. Många slarvar och monterar högtalare i originalhatthyllan, gjord av 1 mm masonit... Görs detta ordentligt så blir man förvånad över vad ett par 6x9or för en tusenlapp kan prestera.

Strömmen räcker för det du tänkt.

Sen är det ju såklart så att det blir ännu bättre med ett steg. Men låter det inte bra utan så låter det troligtvis inte bra med heller.

I din situation hade jag börjat med 6x9or och senare kompletterat med ett fyrkanalssteg om du vill uppgradera. Välj då ett steg med inbyggda delningsfilter så du kan skära bort den djupaset basen ur framssystem och 6x9or. Denna typ av filter kan finnas i din Kenwood redan.

// Gurra

51 Inlägg
1 juli 2006
tack för svaret gurenius.
angående det du sa om hatthylla så har jag idag börjat snickra på en och hade tänkt å få till en så bra hylla som möjligt. använder en 16mm spånskiva, och hoppas att det ska räcka. Hade även tänkt att vinkla upp dem lite mot kupén och på så vis kanske få en bättre ljudbild.
apropå strömmen så mätte jag idag volten när jag dunkade å fick inte det blinkade ljuset att stämma...låg mellan 12,4 - 13 hela tiden...så det kan inte vara så mkt ström som batteriet förlorar.
hade tänkt köra kenwood 6*9'or, får hoppas på att det blir bra...tack än en gång.

21 761 Inlägg
1 juli 2006
Om spänningen ligger på 12,4-13V med motorn på så får inte batteriet tillräcklig laddning, det dras långsamt ur hela tiden.

1 926 Inlägg
1 juli 2006
ja vet en som hade 2 st pioneer 6*9:or i hatthyllan med ett slutsteg till. j*vlar vilket ljud det blev tongue men visst. du behöver vell inte slutsteg. men du kommer garanterat få bättre ljud !

6 851 Inlägg
1 juli 2006
gurenius skrev:
I denna prisklass rekommenderar ni steg? Jisses... Budgeten räcker endast till billigast möjliga grejor - då är det mycket bättre att köra utan steg och då få bättre högtalare.

2 st 6x9or i en stabil hatthylla (bygg en ny i MDF) spelar tillräckligt bra för de allra flesta utan slutsteg.

Lämplig fördelning:

- 6x9or, ca 1.000
- CD, ca 1.500-2.000
- Ny hatthylla, ca 250

Börja med detta, och köp 5.25 först efter du hört hur detta låter!

Du som nu  tävlar och sånt med billjud,
hur kommer det sig då att du rekomenderar att börja med ovanstående?
Så vitt jag vet så bör man börja med ett BRA framsystem..!

Enligt min mening så skall han lägga krutet där till en början, sedan om han inte är nöjd, då kan han köpa 6x9" bak.

51 Inlägg
2 juli 2006
Drönirettab skrev:
Om spänningen ligger på 12,4-13V med motorn på så får inte batteriet tillräcklig laddning, det dras långsamt ur hela tiden.

låg där under 10 minuter i a f. och märkte inte av någon förändring , så varför skulle den icke få tillräcklig laddning?

Sök