4578
Sök

Bepansrade/Skottsäkra bilar - vanligt eller?

26 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Tjenare.
Längesen jag skrev här nu men bättre sent än aldrig, så har det väll alltid varit?
Aja, jag söker nu bilder/lite info på skottsäkra bilar.
T.ex för ett tag sen såg jag annonser på blocket där de fanns volvo s80 skottsäker osv.

Typ någon som har ägt kungens tidigare bilar? Eller någon som ägt regieringens bilar eller säpo's?
Är det äns vanligt med skottsäkra/bepansrade bilar för privat personer?
Kan ju tänka på de dära amerikanska filmarna, t.ex ett företags vd åker i en sån bil och blir beskjuten men dom lyckas köra vidare ^^
Skulle vara kul o veta och om de finns bilder så posta, jag är mer än intresserad av detta och tror säkert det är en eller annan som vill veta lite sånt här smile

Kom även tänka på en annan bil, cadillacen ombama använder, den är ju mer än skottsäker, bombsäker skulle jag kalla den.
Tror inte det är privat personer som äger sånna, eller är det?

Jag är inte intresserad av att köpa ngn av dessa bilar haha vill bara veta info osv.
Trevlig kväll med er

Körv
3 535 Inlägg
10 maj 2010

Truckdriving Man

228 Inlägg
10 maj 2010
Såg ett program på discovery häromdagen då skulle dom spränga upp en skottsäker limo! rätt kul faktist!

Det e VI som e HAMMARBY!

Avstängd
40 Inlägg
10 maj 2010
decib3L skrev:
www.google.se

hur kan jag slå ditt dumma svar.. jovisstfan.. = www.garaget.org

också kommer man tillbaka til denna sidan.. som hänvisar til google.. osv-->osv-->osv--> OND CIRKEL !lollollollollol

26 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
ThisIsBlackSunshine skrev:
decib3L skrev:
www.google.se

Inte för att vara otrevlig men, vad ska man ha ett forum till om alla bara hänvisar till google? den här tråden hamnar i google´s sökresultat om man söker på skottsäkra bilar t.ex.. forum är till för att diskutera och fråga saker smile

Ursäkta för offtopic..

Du behöver inte ursäkta för offtopic, verkligen inte. Skulle inte du svarat på det så skulle jag gjort det.
Jag har ju trots allt sökt på google men verkligen hittat det jag söker efter, wow.
Måste ta det igen, kan nt låta bli :

Vad ska man ha ett bilforum till om man bara hänvisar till google som i en round cirkel som VOLVOSWE240 skrev.

26 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
adde87 skrev:
Såg ett program på discovery häromdagen då skulle dom spränga upp en skottsäker limo! rätt kul faktist!

Brukar kolla på discovery men hur kan jag ha missat de..!
Visst var det smashlab eller mythbusthers som hållde på med något sådant?

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
10 maj 2010
Kollade här om dan på discovery programmet hette Cool stuff and how they work nåt sånt. Där visade de hur man konverterade en Ford Explorer till skott säker, De sköt med Ak47 och försökte slå sönder den och man kunde tydligen extra utr bilen med elektriska dörr handtag massa m.m

26 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Dani_A skrev:
Kollade här om dan på discovery programmet hette Cool stuff and how they work nåt sånt. Där visade de hur man konverterade en Ford Explorer till skott säker, De sköt med Ak47 och försökte slå sönder den och man kunde tydligen extra utr bilen med elektriska dörr handtag massa m.m

Wah, missar ju sånna roliga programm!

Det jag hittade nu var iaf Nilsson Special Vehicles men inte gör dom skottsäkra bilar nä?

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
10 maj 2010
Skaffa discovery science om du inte har den tongue Värt det:)

Föresten programmet hette Cool Stuff
Senast redigerat av Dani_A (10 maj 2010)

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
8 883 Inlägg
10 maj 2010
decib3L skrev:
www.google.se

Google är bra, men inte som enda svar på en fråga.
Vid hänvisning till Google skall man även bidraga med ett svar på den aktuella frågan.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Cupra_
11 maj 2010
xkurdi skrev:
Tjenare.
Längesen jag skrev här nu men bättre sent än aldrig, så har det väll alltid varit?
Aja, jag söker nu bilder/lite info på skottsäkra bilar.
T.ex för ett tag sen såg jag annonser på blocket där de fanns volvo s80 skottsäker osv.

Jag kan ju säga att ska du/nån annan köpa en skottsäker bil så satsa på en tysk. Vi har/har haft skottsäkra Volvo S80 på jobbet. Efter ca 6000mil så har hela framvagnarna varit slut pga den ökade vikten. Tyskarna kan du beställa nya från fabrik (skottsäkra) och då är stötdämpare m.m. redan anpassade för den extra vikten. Med volvo får vi köpa i Sverige, skicka till tyskland för ombyggnation m.m. Det är inte heller direkt LITE vikt som läggs till.

Rutorna brukar vara laminerade "vanliga" rutor, dock hela 40mm tjocka så du kan ju tänka dig vikten på bara en sidoruta t.ex. Utöver det täcks ofta insidan av plåten med kevlar-väv och ibland även dynema (Dynema är som en seg plast, om man skär i det så ser man att det ser ut som typ 1000 ica-kassar man pressat ihop). Det har pågått tester med vattentankar i dörrarna på senare tid. Vatten stoppar kulor rätt effektivt plus att du kan tömma ut vattnet för att få en lättare/snabbare bil när skyddsbehovet inte är lika stort.

När det kommer till däck så finns det lite olika modeller. Antingen de klassiska "runflat" som har en styvare "vägg" för att hålla 5-10 mil med punktering, men oftast används vanliga däck, dock med skillnaden att man har en tjock gummilist innanför och knappt någon luft alls i. Man har alltså ett "inre hjul" fastsatt på fälgen i det vanliga däcket.

Självklart tål inte bilarna vad som helst, men det handlar om att hinna sticka där ifrån innan någon hinner bli allvarligt skadad. Bilarna är som svagast runt fönstren oftast då det är svårast att få till ett bra skydd där. Det är svårt att komma åt där och fixa utan att bilen ser onormal ut. Halva grejen i praktiken handlar om att smälta in i trafiken. I Sverige används skottsäkra bilar av Säpo, polisen, diverse vaktbolag men även en del privatpersoner. Oftast anlitar privatpersoner med skyddsbehov en säkerhetsfirma dock.
En bepansrad/skottsäker S80 får du räkna med en totalvikt på en bra bit över 2 ton.
Senast redigerat av Quadrablast (11 maj 2010)

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
11 maj 2010
http://bmw.tv/intl/article/BMW+High+Sec … hannelID=2

Lite fränt är det att BMW i princip lovar samma körglädje för sina bepansrade bilar som för sina vanliga smile

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

Cupra_
11 maj 2010
Jo, det hänger ju ihop med det jag skrev, att tyskarna anpassar ju chassiet till den extra vikten m.m.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
11 maj 2010
Jag kan garantera dig att volvos bilar självklart också blir anpassade efter vikten. Jag VET att polis bilarna anpassas efter extra vikten av allting dom har med sig, så varför skulle dom inte göra det på en s80 som redan är tung och blir ännu tyngre?

Mvh Jocke

7 100 Inlägg
11 maj 2010
fast dom tål inte hur mkt som helst,utan dom ger bara skydd tills man kan dra därifrån så fort som möjligt.de ger ju några sekunders skydd

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 005 Inlägg
11 maj 2010
Nilsson gör rätt feta bepansrade bilar av ex Volvo.

http://www.nilsson.se/sv/bilarna/nilsso … everblick/

1 758 Inlägg
11 maj 2010
Är inte särskilt vanligt i Sverige. Säpo har en del bilar för kungligheter, politiker och andra som av en eller annan anledning behöver personskydd. Sen finns det en del säkerhetsbolag och liknande som har tillgång till sånna bilar också.
Har personligen synat den S80 som Göran Persson fräste runt i på tiden det begav sig.
Rutorna var cirka 40-50 mm tjocka och alla plåtytor var klädda med kevlar eller pansarplåt på insidan. Dörrarna vägde AS och hade gasfjädrar för att underlätta stängning och öppning. Riktig kassaskåpskänsla när man stängde!
Under golvet var den extra bepansrad för att stå emot mindre sprängladdningar. Bagaget var också extra bepansrat och baksätets ryggstöd gick att fälla från insidan så att skyddspersonen via en lucka kunde krypa bak i skuffen om det skulle gå riktigt hett till.
3,2 ton vägde skrället!

653 Inlägg
11 maj 2010
Jag visste faktist inte det att BMW byggde sånna bilar om man beställde det från fabriken. Man lär sig något nytt varje dag!

Smoke tires not drugs

55 Inlägg
11 maj 2010

Sök