2947
Sök

DLS 8" Basar, vilken ska man välja? DLS RS5A Låter skit....

1 131 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Framsystem   -Dls RS5A
Baksystem     -Dls R1073 7x10" koaxial (Kmr bara spelas när det sitter folk där bak)

Steg.
Carpower Power-4/400
Carpower Power-2/400

Basval.

Dls W308B
Dls X-WB08
Dls OA8

Någon som hört dessa basar och kan hjälpa mig med valet? Lyssnar på det mästa.

-Kmr monteras i slutna lådor inbyggda i hatthyllan. Då Dls W308B sägs vilja ha portad låda så är den nog utesluten?
Senast redigerat av Rigg0 (27 maj 2010)

Fri fart för ett fritt folk!
14 285 Inlägg
22 maj 2010
Oa basar är jhu Open Air så dom går bort så finns det väll inte direkt många att välja på ;-)

men oavsätt verkar dom rek 18liters låda

och inget direkt stoppar dig från att köra portad låda även om du har dom inbyggda i hatthyllan

Kör fort så hinner inget hända...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 maj 2010
Eftersom du skriver "kommer spelas i slutna lådor" så antar jag att du är ute efter två basar.

Dessa landar på runt 1600:- enligt DLSrek. priser.

Om du istället går upp LITE till i pris (2K) så kan jag tipsa om en 8" som fungerar riktigt bra i sluten låda från 10-20l (kör en i en låda på ca: 18l bruttovolym i en Fiat Punto för tillfället).

Focal Polyglass K21V2.

Varför? Jo jag skulle hellre ha satsat på ETT bra baselement istället för två ngt sämre. (Inget ont om DLS men tja....även där får man vad man betalar för)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 131 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Eftersom du skriver "kommer spelas i slutna lådor" så antar jag att du är ute efter två basar.

Om du istället går upp LITE till i pris (2K) så kan jag tipsa om en 8" som fungerar riktigt bra i sluten låda från 10-20l (kör en i en låda på ca: 18l bruttovolym i en Fiat Punto för tillfället).

Focal Polyglass K21V2.

Varför? Jo jag skulle hellre ha satsat på ETT bra baselement istället för två ngt sämre. (Inget ont om DLS men tja....även där får man vad man betalar för)

Sant, sant...
Men sen när man kör de andra högtalarna med DLS så vill man äna ha en bas som även den är DLS. Fast det är väl bara en psykoligisk grej...

Får fundera lite.

16 197 Inlägg
22 maj 2010
OA basarna funkar bra å köra slutet smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 241 Inlägg
22 maj 2010
Rigg0 skrev:
Lonefox skrev:

Focal Polyglass K21V2.

Sant, sant...
Men sen när man kör de andra högtalarna med DLS så vill man äna ha en bas som även den är DLS. Fast det är väl bara en psykoligisk grej...

Får fundera lite.

Precis.... Kör själv med Amega som famsystem och ovan nämnd bas. wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 maj 2010
hade som Lonefoxen skriver kör med en i prisklass lite dyrare. du kommer bli mkt mer nöjd med ett bra än DLS två, kanske lite sämre då..

annars om du vill ha en bra bas för slutet och billigt så kika in rw12 (DLS)om du rymmer en 12" för de är en välljudsbas om något och billigt.

annars skulle jag precis som Lonefoxen skrev satsat på focal 8"
Senast redigerat av pattilatti2 (22 maj 2010)

7 241 Inlägg
22 maj 2010
pattilatti2 skrev:
hade som Lonefoxen skriver kör med en i prisklass lite dyrare. du kommer bli mkt mer nöjd med ett bra än DLS två, kanske lite sämre då..

annars om du vill ha en bra bas för slutet och billigt så kika in rw12 (DLS)om du rymmer en 12" för de är en välljudsbas om något och billigt.

Hade rekomenderat RW10-12 såvida det inte hade varit att han skall HA DEM I HATTHYLLAN med låda.....
HUR ofta får man plats med 10-12" så?

Skulle vara i Pontiacen isf...men det framgår inte vilken bil han skall ha det i wink
Plus att han har 5" fram vilket gör att en mindre bas klaras av att mötas upp på ett annat sätt.

Annars kan han frontmontera subben och dela den runt 80Hz och på så vid hjälpa upp middarna ngt. Funkade klockers i min 240.

16 197 Inlägg
22 maj 2010
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Hade rekomenderat RW10-12 såvida det inte hade varit att han skall HA DEM I HATTHYLLAN med låda.....
HUR ofta får man plats med 10-12" så?

Skulle vara i Pontiacen isf...men det framgår inte vilken bil han skall ha det i wink
Plus att han har 5" fram vilket gör att en mindre bas klaras av att mötas upp på ett annat sätt.

Annars kan han frontmontera subben och dela den runt 80Hz och på så vid hjälpa upp middarna ngt. Funkade klockers i min 240.

i en jetta får man in 1st 15" i mitten på hatthyllan..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 131 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Hade gärna monterat en 10" i hatthyllan, men måste skära upp en jävla massa plåt då för att kunna bygga en låda och känner mig inte så sugen på det... smile

Men blir till att montera 7x10" tätt till att börja med. Sen får jag se hur jag ska lösa "basproblemet"
Såg att det blir svårt att bygga lådor till 8" också... Funderade lite på om man skulle bygga in 2 eller 4st RW6or i hatthyllan? Fast ifall det blir någon bra allaround bas vet jag inte...

Skulle ju gå att göra en specialbyggd låda och få dit 1-2st 10/12". Bygga lådor och en strut upp monterad i hatthyllan? Vet dock inte ifall det går att göra så? Ifall det blir skitljud osv...

________      _________       __________
           /      \              /       \
          /        \            /         \
    ___/_ _ _ _ _\____/_ _ _ _ _\___
   |                      |                       |
   |____________ |_____________ |
Senast redigerat av Rigg0 (22 maj 2010)

7 241 Inlägg
22 maj 2010
Örjan> Jaja en av många bilar.

I Amason får man plats med dubbla 12" i hatthyllan wink Been there, done that big_smile

Rigg0> Isf rekomenderar jag bandpasskonstruktion ist.för ngt halvmesyr wink

1 131 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:

I Amason får man plats med dubbla 12" i hatthyllan wink Been there, done that big_smile

En bandpass alltså hm... Fan det är mer jobb! big_smile

Den konstruktionen jag tänkt mig så kmr lådan vara stumt monterad mot hatthyllan.
Ifall jag gör en bandpass så blir det nog inte det?

Ifall man inte drar upp porten genom hatthyllan isf?

7 241 Inlägg
22 maj 2010
Rigg0 skrev:
Lonefox skrev:

Den konstruktionen jag tänkt mig så kmr lådan vara stumt monterad mot hatthyllan.

Precis...... Nu tänker du wink

Man kan dessutom platsbygga lådor så att deblir som en del av bilen. Dels styvar det upp och dels tar det ngt mindre plats.
Nackdelen är att det tar längre tid att bygga och man får mkt mer att beräkna.

1 131 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Rigg0 skrev:
Lonefox skrev:

Precis...... Nu tänker du wink

Man kan dessutom platsbygga lådor så att deblir som en del av bilen. Dels styvar det upp och dels tar det ngt mindre plats.
Nackdelen är att det tar längre tid att bygga och man får mkt mer att beräkna.

Fan, pilligt allt ska vara.... ^^ Får börja med att klä mdf skivan som gör hatthyllan. Sen får jag gå på basbygget smile
PLasta en låda hade ju vart nice ändå. Men som sagt, mer att göra... smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 maj 2010
får du inte plats me en låda i bagaget bara då tongue varför måste de vara i hatthyllan? spelar gör de ju oavsett och då hade ja kört på 2x10" eller 12"

fast visst blir de lite bättre bemötande som Lonefoxen säger mot 5.25" om de var de du hade fram, dock kör ja ju själv med 5.25" fram av Amega, samt en rw12 bak... låter då som de ska..

nåväl allt går ju att lösa.

1 131 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
får du inte plats me en låda i bagaget bara då tongue varför måste de vara i hatthyllan? spelar gör de ju oavsett och då hade ja kört på 2x10" eller 12"

fast visst blir de lite bättre bemötande som Lonefoxen säger mot 5.25" om de var de du hade fram, dock kör ja ju själv med 5.25" fram av Amega, samt en rw12 bak... låter då som de ska..

nåväl allt går ju att lösa.

Får se hur jag ska göra. Blev lite krångel nu när jag montera dit hatthyllan, en del ideér som sket sig rätt bra!

Dock så känner jag mig ändå rätt nöjd med basen ur 7x10". Blev positivt överraskad smile Kmr inte ihåg att man kunde pressa dem så, dock driver jag dem med ett annat steg detta året + att monteringen blev redigt stumt och stabilt.

Kikade lite och har ett ganska stor hål 15x15cm i plåten till baksätet. Man kanske kunde göra något kul där? Någon idé? smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 maj 2010
jag hade funderat på ant. frontsub. eller en låda bak i bandpasskonstruktion. är dock mer för slutna lådor själv. men dagens lådor kräver inte många liter och de finns flertalet bra basar i den kategorin. så en låda kanske inte är en dum ide smile

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
jag hade funderat på ant. frontsub. eller en låda bak i bandpasskonstruktion. är dock mer för slutna lådor själv. men dagens lådor kräver inte många liter och de finns flertalet bra basar i den kategorin. så en låda kanske inte är en dum ide smile

Hm jo det är sant. Skulle kanske gå att göra en liten låda till en 8" och lägga fram. Hm... smile
Annars funderar jag på att såg upp ett stycke (20x20cm) i Mdf skivan och försöka lägga någon bas under så nära som möjligt och spela den upp genom hålet..

Kan det funka? Inte ultimat men bör ju bli bättre än att bara ha en baslåda som ligger i skuffen och dunkar där...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 maj 2010
i såfall helst en frontsub. finns ju bra med plats i 940 ? där du ska ha det?
bygg en slags konstruktion där man kan ha den kan ju va lika bred som platsen där tillåter, så den inte blir lika "hög" och tar benutrymme. om du inte ska ge dig in i att plasta lite. då blir de ju helt klart mest ultimat.

sen ska ju basen bara spela de lägsta freq. så om de nu spelar i en låda eller genom en öppning tkr inte jag ska spela roll om man nu inte ska ha det i syfte att spela högt och med ett väldigt tryck.

höra och känna basen lär man ju göra ändå. värt att fundera på.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2010
Om jag nu inte tar helt fel här så är det Pontiacen det gäller, eller har du nya projekt på G i Volvon också? Sen så kan jag meddela att det gör STOR skillnad att bara ha en låda ståendes i skuffen eller att låta den spela in i kupén när det gäller en sedan, iaf om man vill ha en någorlunda korrekt bas.
Senast redigerat av ChriZtoffer (23 maj 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök