3441
Sök

Ny huvudenhet, började ryka ?!

22 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Idag köpte jag en ny huvudenhet till bilen, en JVC KDR611. Fick hjälp av en polare att dra om högtalarkablarna från gamla ISO-kontakten till den nya, testade att slå igång stereon för att se att allt blivit rätt, det var det. Kom musik ur både vänster och höger framhögtalare. Har tidigare haft en huvudenhet med endast 1 RCA utgång, och jag har två st slutsteg i skuffen som har varit ihopkopplade, sedan en lågnivåkabel från det största steget till stereon. Nu drog jag ur lågnivåkabeln som kopplade ihop båda stegen, och kopplade in det i de lilla (som f.ö endast driver framsystemet) och kopplade vidare kabeln in i huvudenheten på FL (vit/röd) och FR (vit/röd). Kopplade även in den andra lågnivåkabeln som driver basen. Testade slå på stereon igen för att se att det fortfarande fungerade, kom en jäkla massa knasiga ljud ur högtalarna då, typ som när en DJ scratchar skivan, om ni förstår?
Så jag stängde av stereon direkt och undrade vafan som var fel, kom då på att huvudsäkringen var urkopplad (silly me!!!), så kopplade in den och slog på stereon igen, samma ljud kom även då och, stängde av igen. Jag o polarn satt och fundera vad fan som var fel, då tänkte jag att kanske framsystemet var helt sönder, så skruvade upp högtalargallret på ena sidan och slog sedan på stereon, igen.. Då kom dessa knasiga ljud igen + elementena "studsade", dvs högtalarna fungerar, men sen började det ryka rätt mycket från huvudenheten, vi var snabba som attan att stänga av och avlägsna alla kablar. 
Efter en hel del funderande så provade vi att bara koppla in ISO kontakten, för att se vad som hände då, och då gick stereon igång som vanligt, stod t.om vilken låt som spelades i displayen, men inget ljud kommer ur högtalarna? Har även provat med ett par andra högtalare, samma sak då.

Så, vad är då min fråga?
Vad är felet? Säkringen som sitter i själva huvudenheten är ju hel. Kan vi ha bränt nånting inuti stereon?
Displayen i sig är ju felfri, allt lyser och man ser all text så.. Men luktar gode bränt/illa från stereon.

Det sjuka i sig är ju att allt funkade (iaf framsystemet och bakre högtalare) innan vi stoppade i lågnivån, men sen blev allt fel?

Jag är ingen höjdare på detta med bilstereo, så om ni kan, försök formulera er så även en "idiot" förstår.. smile

Tack på förhand iaf!
Senast redigerat av arvidh (26 maj 2010)

2 914 Inlägg
26 maj 2010
vad jag förstod så funkade stereon helt ok bara du inte hade i lågnivåkablarna??

isf så säger jag jorden åt steget,

kontrollera jorden åt steget att den inte är i nån löjlig liten plåtbit,

finns säkert en fin BALK att sätta den i, annars så brukar bältesinfästningen åt baksätet funka primas

kom ihåg, ta minst en lika grov kabel till jorden som plus,

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
26 maj 2010
tycker det låter som signal-jorden är bränd..

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

22 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
vad jag förstod så funkade stereon helt ok bara du inte hade i lågnivåkablarna??

isf så säger jag jorden åt steget,

kontrollera jorden åt steget att den inte är i nån löjlig liten plåtbit,

finns säkert en fin BALK att sätta den i, annars så brukar bältesinfästningen åt baksätet funka primas

kom ihåg, ta minst en lika grov kabel till jorden som plus,

Precis, funkade bra innan jag monta lågnivå..
Jordkabeln är 25 mm2 grov, och den går direkt från batteriets minuspol till kondensator, och vidare till båda stegen, så jag vette fasiken om felet ligger där.. :p Strömkabeln är 21 mm2 grov.
Angående att jord och plus är olika grova, gör väl inget va?

Till Moser:

Signal-jorden? Du menar en separat kabel nu va, som går till ISO-kontakten? Och inte något chip/kretskort inuti stereon? =/ I så fall är det väl ganska kört för min del... :<

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök