3578
Sök

BensinFörbrukningen i Saaben!

8 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Tjena har en saab 900 sportcupe 2,0t
Den är orginal vad jag vet men har börjat få mina misstankar den går jävulskt bra och här om dagen nollställde jag bensinförbruknigs mätarn efter som jag inte tyvkte att de kan inte stämma att den drar 1,2l per milen men efter en stund så fick jag upp ett nytt värde 1,9l per milen!!! känns som om ngt inte riktigt är rätt! vad kan de va tror ni?

P.S Bilen går helt rent o inga defekter.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
1 juni 2010
Körde du en längre stund efter nollstälningen? Den börjar räkna neråt från 2.2 liter om jag inte missminner mig så tar en bra stund innan den ramlat ner till det riktiga värdet, minst nån mil får man oftast köra.
1.2 liter om det är mest stadskörning låter nog inte helt för högt heller, kolla däcktryck/slitage och att inte bromsar ligger på, brukar vara vanligaste felet för förhöjd bränsleförbrukning om motor går rent.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

R1 driver!
5 128 Inlägg
1 juni 2010
Som Pukadjuret säger, det tar längre tid än man räknar med för förddatorn att räkna ut igen. För den räknar ju snittförbrukning/10mil, plus att den ändå aldrig stämmer helt hundra

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juni 2010
Pukadjuret skrev:
Körde du en längre stund efter nollstälningen? Den börjar räkna neråt från 2.2 liter om jag inte missminner mig så tar en bra stund innan den ramlat ner till det riktiga värdet, minst nån mil får man oftast köra.
1.2 liter om det är mest stadskörning låter nog inte helt för högt heller, kolla däcktryck/slitage och att inte bromsar ligger på, brukar vara vanligaste felet för förhöjd bränsleförbrukning om motor går rent.

Den börjar räkna från 1,0l/mil. Jag skulle också börja kolla bromsar och däcktryck.

Körv
3 535 Inlägg
1 juni 2010
äh, om jag ens tittar på gaspedalen i min så står den på 1.2 typ.. Orka bry sig? smile

Truckdriving Man

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
1 juni 2010
Jag brukar komma runt 45 mil med min saab tongue hahaha.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

193 Inlägg
1 juni 2010
decib3L skrev:
äh, om jag ens tittar på gaspedalen i min så står den på 1.2 typ.. Orka bry sig? smile

Visst, men om nu killen kört ett par mil i "normalt" tempo, så är 1.9l/mil tecken på något fel.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

8 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
tack Grabbar men de va som ni sa...den räknade ner åt, däcktryck och allt va bra men nu har den ju sjunkit ner till 1,3l/mil... Så de e väl lungt, hehe...Klart han ska ha lite soppa så bra som han går smile

Börjar fundera på en Etanol konventering med, vad tror ni om de?

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök