2594
Sök

Vad kostar en japs bil i japan?

Meister
6 763 Inlägg
14 juni 2010
#21
Rinnegan skrev:
myran skrev:
En bil för 7000kr korstade en bekant runt 35000kr innan den var registrerad o klar.

Tänk på att ni betalar tull o moms även på frakten som är rätt dyr. blir ett par tusenlappar där med.

Som någon sa. många bilmodeller är nästan billigare o hämta i England idag.

Njae, billigaste R32 GTR jag kunde hitta i England med rätt motor var för £9000 buy it now, då man kan hitta en R32 GTR i japan för $3200, dvs runt 25 000kr så blir det billigare från japan då det är frakt kostnader från England dessutom.

Du får ju lägga till ungefär 15k på de priset för frakt till uk och eventuella kostnader där eftersom att man lär "tvätta" den där. Men visst den blir billigare. Men japcity avrådde mig i vintras ifrån att ta hem en 200sx från japan då det gick på ett ut. Men det beror säkert på modeller m.m


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 juni 2010
#22
camaro67 skrev:
Du får ju lägga till ungefär 15k på de priset för frakt till uk och eventuella kostnader där eftersom att man lär "tvätta" den där. Men visst den blir billigare. Men japcity avrådde mig i vintras ifrån att ta hem en 200sx från japan då det gick på ett ut. Men det beror säkert på modeller m.m

Tvivlar att den blir billigare, tror dessutom att rådet du fick av japcity var baserat på vad som var lättast för dem. Alternativt om de hade vissa andra kostnader som blev billigare att köra med England ifrån.

Om man köper en R32 GTR från japan för 25 000kr så går inte frakt, inreggning och dylikt på 80 000kr.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
14 juni 2010
#23
camaro67 skrev:
Rinnegan skrev:
myran skrev:
En bil för 7000kr korstade en bekant runt 35000kr innan den var registrerad o klar.

Tänk på att ni betalar tull o moms även på frakten som är rätt dyr. blir ett par tusenlappar där med.

Som någon sa. många bilmodeller är nästan billigare o hämta i England idag.

Njae, billigaste R32 GTR jag kunde hitta i England med rätt motor var för £9000 buy it now, då man kan hitta en R32 GTR i japan för $3200, dvs runt 25 000kr så blir det billigare från japan då det är frakt kostnader från England dessutom.

Du får ju lägga till ungefär 15k på de priset för frakt till uk och eventuella kostnader där eftersom att man lär "tvätta" den där. Men visst den blir billigare. Men japcity avrådde mig i vintras ifrån att ta hem en 200sx från japan då det gick på ett ut. Men det beror säkert på modeller m.m

Den kostande det blev för den jag känner är direkt-import från japan.

Det är ett helvete med intyg (tror det va runt 5000kr för intyg utöver det vanliga som nissan numera tar 2500kr för om jag inte mins helt fel)

Dvs nästan 7500kr enbart för intyg med mera i kostand för japan-import.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
14 juni 2010
#24
Rinnegan skrev:
camaro67 skrev:
Du får ju lägga till ungefär 15k på de priset för frakt till uk och eventuella kostnader där eftersom att man lär "tvätta" den där. Men visst den blir billigare. Men japcity avrådde mig i vintras ifrån att ta hem en 200sx från japan då det gick på ett ut. Men det beror säkert på modeller m.m

Tvivlar att den blir billigare, tror dessutom att rådet du fick av japcity var baserat på vad som var lättast för dem. Alternativt om de hade vissa andra kostnader som blev billigare att köra med England ifrån.

Om man köper en R32 GTR från japan för 25 000kr så går inte frakt, inreggning och dylikt på 80 000kr.

bil: 25 000kr
frakt 10000kr (billigt räknat)

moms (för frakt+bil) ~8750kr

diverse intyg ~7500kr
lysen (konvertera) ~1000kr
besiktnings kostander: 3000kr

55250kr och då har jag säkert missat något (t.ex upphämtning av bilen i GBG med mera).

Risken är även att man åker på ännu flera intyg vid direktimport ifrån japan.

vissa bilmodeller lönar det sig o köpa direkt ifrån japan andra inte. färdigtrimmat är nog billigast i japan.

Fördelen med englandimport:
kostar dig ca 5000kr att åka dit och hämta hem bilen (nästan högt räknat)
mindre pappersarbete
krävs endast ett intyg från tillverkaren
ingen tull/moms.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Got VTEC?
1 593 Inlägg
14 juni 2010
#25
Först nu som alla börjar inse meningen med import eller?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

rb26dett
136 Inlägg
14 juni 2010
#26
åk och titta på UK bilar ni. kan tala från egen erfarenhet, dom är rostiga och dåligt skötta. jag rekommenderar japan import på grund av utbud och skick. Och det där med nissan intyg behövs inte. all info som dom behöver på regbes står i export certifikatet. förutom Buller intyg osv.
http://www.dekra-automotive.se/importhandlingar  här hittar ni vart man beställer alla såna.
Och nej moms betalas inte på frakten. bara på det du har gett för bilen. tull betalas på hela summan. precis som när ni köper grejer på ebay.

ni kan själva räkna ut allt på tullverkets hemsida. förövrigt så tror jag att alla import firmor gör grova pengar på alla bilar som säljs. dyker ju upp en firma här och där hela tiden. Är det nån av er som är seriöst sugen på att importera en bil så kan jag hjälpa er med det mesta, gjorde det ju ganska nyligen. Ta det via pm då.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

KHRacing
14 juni 2010
#27
myran skrev:
bil: 25 000kr
frakt 10000kr (billigt räknat)

moms (för frakt+bil) ~8750kr

diverse intyg ~7500kr
lysen (konvertera) ~1000kr
besiktnings kostander: 3000kr

55250kr och då har jag säkert missat något (t.ex upphämtning av bilen i GBG med mera).

+ försäkrning på frakten/fordonet.. annars får man INGET om båten bestämmer sig för att testa ubåtslivet

KHRacing
14 juni 2010
#28
Erken skrev:
Och det där med nissan intyg behövs inte. all info som dom behöver på regbes står i export certifikatet. förutom Buller intyg osv.


Mvh/Eric

När ändrades detta med att det ej behövts intyg ?

rb26dett
136 Inlägg
14 juni 2010
#29
KHRacing skrev:
myran skrev:
bil: 25 000kr
frakt 10000kr (billigt räknat)

moms (för frakt+bil) ~8750kr

diverse intyg ~7500kr
lysen (konvertera) ~1000kr
besiktnings kostander: 3000kr

55250kr och då har jag säkert missat något (t.ex upphämtning av bilen i GBG med mera).

+ försäkrning på frakten/fordonet.. annars får man INGET om båten bestämmer sig för att testa ubåtslivet

frakt inkl. försäkring kostade mig 1250 dollar.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

rb26dett
136 Inlägg
14 juni 2010
#30
KHRacing skrev:
Erken skrev:
Och det där med nissan intyg behövs inte. all info som dom behöver på regbes står i export certifikatet. förutom Buller intyg osv.


Mvh/Eric

När ändrades detta med att det ej behövts intyg ?

Pratade med bilprovningen gävle om det innan jag reggade, och dom sa att all info står i export certifikatet. och det gick jätte bra att regga utan. reggad i mitten på 2009.

mvh/Eric

"anti antispinn"

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 juni 2010
#31
Erken skrev:
KHRacing skrev:
Erken skrev:
Och det där med nissan intyg behövs inte. all info som dom behöver på regbes står i export certifikatet. förutom Buller intyg osv.


Mvh/Eric

När ändrades detta med att det ej behövts intyg ?

Pratade med bilprovningen gävle om det innan jag reggade, och dom sa att all info står i export certifikatet. och det gick jätte bra att regga utan. reggad i mitten på 2009.

mvh/Eric

Senaste bilen som registerades in i örebro av bekant krävdes på intyg om, Bromsystem buller nivå samt intyg från tillverkaren om att bilen är seriemässigt producerad.

Det är en jävla skillnad på att ha tur att man får en okunnig besiktningsman eller en nitisk idiot som springer runt och letar e-märkningar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

333 Inlägg
15 juni 2010
#32
Erken skrev:
...
Och nej moms betalas inte på frakten. bara på det du har gett för bilen. tull betalas på hela summan....
Mvh/Eric

FEL!

Tull betalas på hela bilens kostnad + frakt. Moms betalas på samma summa inklusive tullen.

Ofta behövs inte intyget från generalagenten då exportcertet och bullerintyget med tillbehör täcker in det mesta. Men då kan man få räkna med att man kan få bilen reggad för färre passagerare och mindre lastningsvikt.

Sen tycker jag inte att det är så himla smart att kika på de billigaste bilarna. Men ni gör ju som ni vill.
Finns många kassa bilar i Japan men även många fina. Gäller att kunna veta vilka som är vilka och självklart är det en liten chansning efter som man köper bil osedd (om man inte har lust att pynta biljett fram och tillbaka).

Ett annat tips till er som tänkt importera är att sätta er in i bilmodellen ni tänkt köpa. var nån tidigare som pratade om en Silvia S15 för 27000kr. Billigt javisst, Men hur kul är en 160hk turbolös "sportbil" med öppen diff och 4 växlad automat? Och detta för över 60000 kr i slutändan.
Senast redigerat av yakozan (15 juni 2010)


rb26dett
136 Inlägg
15 juni 2010
#33
yakozan skrev:
Erken skrev:
...
Och nej moms betalas inte på frakten. bara på det du har gett för bilen. tull betalas på hela summan....
Mvh/Eric

FEL!

Tull betalas på hela bilens kostnad + frakt. Moms betalas på samma summa inklusive tullen.

Ofta behövs inte intyget från generalagenten då exportcertet och bullerintyget med tillbehör täcker in det mesta. Men då kan man få räkna med att man kan få bilen reggad för färre passagerare och mindre lastningsvikt.

Sen tycker jag inte att det är så himla smart att kika på de billigaste bilarna. Men ni gör ju som ni vill.
Finns många kassa bilar i Japan men även många fina. Gäller att kunna veta vilka som är vilka och självklart är det en liten chansning efter som man köper bil osedd (om man inte har lust att pynta biljett fram och tillbaka).

Ett annat tips till er som tänkt importera är att sätta er in i bilmodellen ni tänkt köpa. var nån tidigare som pratade om en Silvia S15 för 27000kr. Billigt javisst, Men hur kul är en 160hk turbolös "sportbil" med öppen diff och 4 växlad automat? Och detta för över 60000 kr i slutändan.

Får böja mig för Yakozan. det stämmer att man betalar moms på hela summan inkl. frakt. Hade fel.
fick lov att kolla mitt kvitto från tullen. Var 100 säker på att det var så, men ack så fel man har ibland.
Kan tillägga att jag reggade min bil i Gävle och där behövdes inget intyg från nissan. så det är kanske värt en resa dit smile
Håller med om att man inte skall kolla på dom billigaste bilarna i japan. det finns ofta en anledning till att dom är billigast, precis som i sverige.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

1 738 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#34
yakozan skrev:
Erken skrev:
...
Och nej moms betalas inte på frakten. bara på det du har gett för bilen. tull betalas på hela summan....
Mvh/Eric

FEL!

Tull betalas på hela bilens kostnad + frakt. Moms betalas på samma summa inklusive tullen.

Ofta behövs inte intyget från generalagenten då exportcertet och bullerintyget med tillbehör täcker in det mesta. Men då kan man få räkna med att man kan få bilen reggad för färre passagerare och mindre lastningsvikt.

Sen tycker jag inte att det är så himla smart att kika på de billigaste bilarna. Men ni gör ju som ni vill.
Finns många kassa bilar i Japan men även många fina. Gäller att kunna veta vilka som är vilka och självklart är det en liten chansning efter som man köper bil osedd (om man inte har lust att pynta biljett fram och tillbaka).

Ett annat tips till er som tänkt importera är att sätta er in i bilmodellen ni tänkt köpa. var nån tidigare som pratade om en Silvia S15 för 27000kr. Billigt javisst, Men hur kul är en 160hk turbolös "sportbil" med öppen diff och 4 växlad automat? Och detta för över 60000 kr i slutändan.

Det var jag som sa! är nämligen sugen på en japsare s13/14/15 o på blocket är de alldeles för dyra!
Vet att det inte är mycket effekt i dom men detta var ej en turbolös bil jag kollade på, bilen hade gått 9 xxx mil originalskick för runt 27 000 +/- nån tusenlapp. Finns ingen s15 under 150 000kr på blocket och att importera en o sedan att slut summan hamnar på 60 - 80 tusen tycker jag är en bra affär att importera? kollade även på lite ae86:or dock rätt dyra, men de börjar väll bli nostalgiska ;P som typ duetter o pv nu förtiden. Jag kommer lätt importera mig en bil när jag sett hur billiga dom är igentligen. Man förlorar ju satans mycket pengar på att köpa en här!

Kompisen köpte ju en skyline för 75 000 på jspec, o dom tar säkert ut 10-15 000 från bilen när den säljs och det är mycket pengar att gå back för en fattig man som jag big_smile Tänker man efter lite så lite knapptryckningar på blocket kostar en 15 000 ungefär fast man inte tänker på det. Då tar jag hellre jobbet att leta efter en i japan o tjäna 15 istället smile

MVH
Senast redigerat av 940RDALLE (15 juni 2010)


158 Inlägg
15 juni 2010
#35
Panzar_Audi skrev:
Förmodligen är väl dem bilarna lika vanliga därborta som typ 9/740 turbo är här tongue

nej dom är inte vanliga som volvo tongue
min bror har bott där i 3 år och jag har varit där i några månader,
det är piss billigt med bilar i japan,
men det är AS dyrt att äga dom i japan tongue
så det som kostar är ju frakt och tull och alla andra utgifter tongue


333 Inlägg
15 juni 2010
#36
940RDALLE skrev:
Det var jag som sa! är nämligen sugen på en japsare s13/14/15 o på blocket är de alldeles för dyra!
Vet att det inte är mycket effekt i dom men detta var ej en turbolös bil jag kollade på, bilen hade gått 9 xxx mil originalskick för runt 27 000 +/- nån tusenlapp. Finns ingen s15 under 150 000kr på blocket och att importera en o sedan att slut summan hamnar på 60 - 80 tusen tycker jag är en bra affär att importera? kollade även på lite ae86:or dock rätt dyra, men de börjar väll bli nostalgiska ;P som typ duetter o pv nu förtiden. Jag kommer lätt importera mig en bil när jag sett hur billiga dom är igentligen. Man förlorar ju satans mycket pengar på att köpa en här!

Kompisen köpte ju en skyline för 75 000 på jspec, o dom tar säkert ut 10-15 000 från bilen när den säljs och det är mycket pengar att gå back för en fattig man som jag big_smile Tänker man efter lite så lite knapptryckningar på blocket kostar en 15 000 ungefär fast man inte tänker på det. Då tar jag hellre jobbet att leta efter en i japan o tjäna 15 istället smile

MVH

Du får gärna länka till den isåfall. Har väldigt svårt att tro att det är en Spec-R manuell om den inte ser ut som en ihopknögglad plåtburk smile

Självklart tar firmorna ut pengar för sina garantier och jobbet de gör. Det är en del pappersarbete men risken firman tar för att importera en bil är den största kostnadsfaktorn. Självklart kan man importera själv och ta på sig den risken personligen. Har själv gjort det ett flertal gånger. Men då får man vara beredd och budgetera eventuella fel som bilen kan visas ha när den kommer hit. Speciellt om man bara tittar på billiga exemplar. Svårt att se skick på ett par bilder med dålig upplösning och en beskrivning på knagglig engelska.

Första gången är ju jobbigast eftersom man inte vet hur den japanska agentens standard är. Så man kan bli både positivt och negativt överaskad.

Som andra skrivit tidigare så är vissa bilmodeller billigare i UK och importen därifrån går mycket fortare och smidigare. Har aldrig haft en bil från UK så skick vet jag inget om. Men har hört att vissa bilar kan vara lite rostdrabbade vilket, så det får man ta och titta på lite extra.
Senast redigerat av yakozan (15 juni 2010)


1 738 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#37
yakozan skrev:
940RDALLE skrev:
Det var jag som sa! är nämligen sugen på en japsare s13/14/15 o på blocket är de alldeles för dyra!
Vet att det inte är mycket effekt i dom men detta var ej en turbolös bil jag kollade på, bilen hade gått 9 xxx mil originalskick för runt 27 000 +/- nån tusenlapp. Finns ingen s15 under 150 000kr på blocket och att importera en o sedan att slut summan hamnar på 60 - 80 tusen tycker jag är en bra affär att importera? kollade även på lite ae86:or dock rätt dyra, men de börjar väll bli nostalgiska ;P som typ duetter o pv nu förtiden. Jag kommer lätt importera mig en bil när jag sett hur billiga dom är igentligen. Man förlorar ju satans mycket pengar på att köpa en här!

Kompisen köpte ju en skyline för 75 000 på jspec, o dom tar säkert ut 10-15 000 från bilen när den säljs och det är mycket pengar att gå back för en fattig man som jag big_smile Tänker man efter lite så lite knapptryckningar på blocket kostar en 15 000 ungefär fast man inte tänker på det. Då tar jag hellre jobbet att leta efter en i japan o tjäna 15 istället smile

MVH

Du får gärna länka till den isåfall. Har väldigt svårt att tro att det är en Spec-R manuell om den inte ser ut som en ihopknögglad plåtburk smile

Självklart tar firmorna ut pengar för sina garantier och jobbet de gör. Det är en del pappersarbete men risken firman tar för att importera en bil är den största kostnadsfaktorn. Självklart kan man importera själv och ta på sig den risken personligen. Har själv gjort det ett flertal gånger. Men då får man vara beredd och budgetera eventuella fel som bilen kan visas ha när den kommer hit. Speciellt om man bara tittar på billiga exemplar. Svårt att se skick på ett par bilder med dålig upplösning och en beskrivning på knagglig engelska.

Första gången är ju jobbigast eftersom man inte vet hur den japanska agentens standard är. Så man kan bli både positivt och negativt överaskad.

Som andra skrivit tidigare så är vissa bilmodeller billigare i UK och importen därifrån går mycket fortare och smidigare. Har aldrig haft en bil från UK så skick vet jag inget om. Men har hört att vissa bilar kan vara lite rostdrabbade vilket, så det får man ta och titta på lite extra.

Ajajaja roll du fick rätt igen tongue Det var visst en spec s ( Jag vet ej vad det står för ) men eftersom du säger spec r är turbo måste ju spec s vara motsvarande? Men turbo laddade s15 hittar jag runt 50 - 60 tusen det är ändå 60 000 man sparar om man importerar själv (159 000 för s15 på blocket) Självklart kanske de inte är i topp trim i den prisklassen från japan men man måste ju våga chansa lite i livet tongue

MVH


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 juni 2010
#38
Erken skrev:
KHRacing skrev:
Erken skrev:
Och det där med nissan intyg behövs inte. all info som dom behöver på regbes står i export certifikatet. förutom Buller intyg osv.


Mvh/Eric

När ändrades detta med att det ej behövts intyg ?

Pratade med bilprovningen gävle om det innan jag reggade, och dom sa att all info står i export certifikatet. och det gick jätte bra att regga utan. reggad i mitten på 2009.

mvh/Eric

Intyg handlar till stor del om vem som kommer med vilken typ av bil vid vilket tillfälle, hur sjukt det än är.

Jag fick min bil genom regbes utan ett intyg. Inget från dekra, inget från nissan och vissa uppgifter från wikipedia...

En kompis kom in med papper i handen, betalade glatt summan för reggning, de tittar på pappret och säger "vi tar inte fax".

Samma besiktningsman på samma besiktningsstation.
Så jag råder alla till att räkna med kostnaden för intygen, om ni sedan inte behöver dem så är det bara en bonus...


64 Inlägg
16 juli 2010
#39
sirmiro skrev:
Erken skrev:
KHRacing skrev:

När ändrades detta med att det ej behövts intyg ?

Pratade med bilprovningen gävle om det innan jag reggade, och dom sa att all info står i export certifikatet. och det gick jätte bra att regga utan. reggad i mitten på 2009.

mvh/Eric

Intyg handlar till stor del om vem som kommer med vilken typ av bil vid vilket tillfälle, hur sjukt det än är.

Jag fick min bil genom regbes utan ett intyg. Inget från dekra, inget från nissan och vissa uppgifter från wikipedia...

En kompis kom in med papper i handen, betalade glatt summan för reggning, de tittar på pappret och säger "vi tar inte fax".

Samma besiktningsman på samma besiktningsstation.
Så jag råder alla till att räkna med kostnaden för intygen, om ni sedan inte behöver dem så är det bara en bonus...

ledsen om jag drar upp dethär nu och är offtopic,  men vart får man tag på ett sådant intyg? smile
är det typ märkesverkstad eller måste man ha med det från tillverkaren?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 juli 2010
#40
jaans skrev:
sirmiro skrev:
Erken skrev:

Pratade med bilprovningen gävle om det innan jag reggade, och dom sa att all info står i export certifikatet. och det gick jätte bra att regga utan. reggad i mitten på 2009.

mvh/Eric

Intyg handlar till stor del om vem som kommer med vilken typ av bil vid vilket tillfälle, hur sjukt det än är.

Jag fick min bil genom regbes utan ett intyg. Inget från dekra, inget från nissan och vissa uppgifter från wikipedia...

En kompis kom in med papper i handen, betalade glatt summan för reggning, de tittar på pappret och säger "vi tar inte fax".

Samma besiktningsman på samma besiktningsstation.
Så jag råder alla till att räkna med kostnaden för intygen, om ni sedan inte behöver dem så är det bara en bonus...

ledsen om jag drar upp dethär nu och är offtopic,  men vart får man tag på ett sådant intyg? smile
är det typ märkesverkstad eller måste man ha med det från tillverkaren?

Tala med märkesverkstaden så kan de ofta hjälpa till att få pappret från tillverkaren. smile Kostar ofta några kronor. Det finns massor med info på bl.a. www.skyline.se om hur man hittar alla papper. smile Lycka till. smile



Sök