2899
Sök

Brusande ljud när jag gasar

30 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena! Installerade just ett par 6.5" högtalare i hatthyllan. Kopplade dom till slutsteget med hjälp av Y-adapter. Problemet är bara att dom tjuter ju mer jag accar med bilen. Basen tjuter inte alls och inga övriga högtalare. Har varit inne på att ett störningsfilter kanske vore bra. Men vill bara kolla här innan jag ger mig ut och köper något.

-Är väldigt ny på det här. Så ha gärna lite förståelse för det!

Tack på förhand

685 Inlägg
17 juni 2010
#2
Ligger lågnivån nära en strömkabel?


170 Inlägg
17 juni 2010
#3
Jordfel! testa flytta jordpunkt på steg eller Huvudenheten, har du dubbelskärmad lågnivå?
Störningsfilter funkar sällan

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

215 Inlägg
17 juni 2010
#4
lågnivån ligger antagligen för nära strömkabeln smile


30 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#5
DC4 snackade med en snubbe på mds och han sa samma sak. Men jag har jävligt svårt att hitta vart ifrån stereo enheten jag ska dra jorden. Jag har en Blåpunkt stereo. Vet inte mer än så:p.



Tänkte jorda från stereon till slutsteget
Senast redigerat av snoook (17 juni 2010)

685 Inlägg
17 juni 2010
#6
vad menar du med jorda från stereon till slutsteget?
Jordpunkten till slutsteget drar du en kabel som du sätter fast ordentligt i chassit. och glöm inte att slipa plåtrent där du fäster den för bästa kontaktyta.


30 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#7
jo jag vet det har jag gjort. Men fick tips om att jag ska jorda från själva enheten till slutsteget. Alltså från stereon->slutsteget->på jorden som går därifrån till i mitt fall bakom höger baklykta

16 197 Inlägg
17 juni 2010
#8
snoook skrev:
jo jag vet det har jag gjort. Men fick tips om att jag ska jorda från själva enheten till slutsteget. Alltså från stereon->slutsteget->på jorden som går därifrån till i mitt fall bakom höger baklykta
höget baklykta??   där har du nog de stora felet.



va e de för steg samt hur grova kablar har du till de?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

30 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#9
Grejen är att det har funkat bra tills jag kopplade in 2 högtalare till i hatthyllan det är dom det tjuter ifrån. Inte basen eller något annat.

16 197 Inlägg
17 juni 2010
#10
snoook skrev:
Grejen är att det har funkat bra tills jag kopplade in 2 högtalare till i hatthyllan det är dom det tjuter ifrån. Inte basen eller något annat.
basen tjuter inte pga att dom delas LP.. om du stänger av filtret så kommer du höra att de stör där oxå..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

30 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#11
åfan.. Så jag bör jorda om först och främst? Har du nått bra förslag?smile Goffe vr6a

16 197 Inlägg
17 juni 2010
#12
först va e de för steg å hur grova kablar har du??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

30 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#13
SPL PRO 450 slutsteg och en AUDIO DELIGHT bas. Kabeln som går till jorden är "normal" tjock:p Vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Och från de nya högtalarna i hatthyllan till steget är det tunna orginal kablar
Senast redigerat av snoook (17 juni 2010)

215 Inlägg
17 juni 2010
#14
snoook skrev:
SPL PRO 450 slutsteg och en AUDIO DELIGHT bas. Kabeln som går till jorden är "normal" tjock:p Vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Och från de nya högtalarna i hatthyllan till steget är det tunna orginal kablar
Det var just storleken han ville ha reda på, att du säger normalstor hjälper inte i detta sammanhanget smile

edit: mät diameten på kopparn så kan vi lista ut vilken storlek du har smile
Senast redigerat av Punti (17 juni 2010)


30 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#15
åfan.. Får göra det imorgon. Men ska jag prova att jorda någon annanstans?

16 197 Inlägg
17 juni 2010
#16
snoook skrev:
åfan.. Får göra det imorgon. Men ska jag prova att jorda någon annanstans?
de steget behöver typ 16mm2 + å jord..


bulten till mittenbältet bak brukar va en bra jordpunkt.. se till bara att du slipar helt plåtrent.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

30 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#17
Har varit ute och fixat nu. Lågnivån ligger inte för nära strömkabeln. har kollat det nu. Mittenbälts bulten går fan inte att få loss har hållt på nu hur länge som helst den ger sig inte. Funderar på att jorda vid extra däcket. funkar det bra?

stRaend
18 juni 2010
#18
bara du har en ordentlig jordpunkt. helst balkarna tongue men bara det är något stabilt som sitter riktigt fast så är det nog inga större problem.

16 197 Inlägg
18 juni 2010
#19
snoook skrev:
Har varit ute och fixat nu. Lågnivån ligger inte för nära strömkabeln. har kollat det nu. Mittenbälts bulten går fan inte att få loss har hållt på nu hur länge som helst den ger sig inte. Funderar på att jorda vid extra däcket. funkar det bra?
använda INTE bulten som håller fast reservhjulet.. den e skit kass ledning i.



har för mig att golf 3 har skuffbelysning på vänster sida..   hitta jorden till den sen borrar du ett 8,5mm hål brevid lampans jord.  slipar plåtrent å sen kör du med M8 bult å låsmutter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

30 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#20
tackar evil du har varit till riktigt mycket hjälp. Ska pröva på det imorrn så återkommer jag med hur det gick!


Sök