Fenne skrev:
jag tror inte du kan få säljaren till att betala. om ni skrev i kontrakten att den såldes i befintligt skick (vilket man brukar göra när man säljer begagnat) så är det helkört. och även om det inte är skrivet i kontraktet så är det väldigt svårt att bevisa att han inte har sagt nått vid köptillfället. och som många andra skrivit så beror det på hur länge du har haft bilen oxå.
men är ganska hundra på att du inte kommer få rätt vid en tvist.
Det är inte helkört BARA för att det står i kontraktet att bilen säljs i befintligt skick.
Säljaren har en plikt att upplysa om kända fel, och har inte säljaren upplyst om ett
fel som påtagligt påverkar bilens värde och funktion som säljaren känner till. Då
kan man driva det vidare och få rätt.
Det finns faktiskt lite regler om hur köp mellan privatpersoner går till.
Så nej, det är inte helkört.
Brains skrev:
Jo men om bilen börjar gå som den ska igen efter ett verkstadsbesök, varför skulle då någon åka tillbaka och säga byt resten också?
Förmodligen så antog han att nu är bilen lagad och då kan jag sälja den.
Men det kanske är fel på både turbon och WG.
Bilen kanske inte alls går som en Aero ska gå?
Den kanske går som den gjorde innan WG smörjdes ja, men det betyder ju inte att
den går som den ska göra.
Sen tycker jag ju att han ska få bilen undersökt på verkstad. Och sen prata med säljaren, berätta
att han fått kvitto där säljaren varit på verkstad och fått påtalat brister. Att han då kanske inte (jag
vet inte vad säljaren sagt till köparen) har berättat att han fått visat för sig att turbon kanske inte
är som den ska vara.
Vill inte säljaren veta av det, så får han väll avgöra tillsammans med jurist om det är värt att
dra igång en undersökning så dom kan få reda på vad som kan göras.
Det är ju ingenting någon hör på garaget kan göra något åt alls igentligen.