3741
Sök

Volvo b230f gråa motorkontakten

159 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej ja undrar vad som är till vad i den grå motorkontakten ifrån motorn??
Har en b230f som ska sättas i en 245a från 83. Så undrar vad som är vad  i den från bil med??
Senast redigerat av lassre (20 juni 2010)


10 287 Inlägg
20 juni 2010
#2
Berätta vilka färger som går i den så kan vi försöka reda ut.

(Men skall du köra LH2.4 i en 240 så skall du ta en motorhärva från en nyare 240 med LH2.4 - typ 90 till 93 - så slipper du allt trassel. Tänk bara på att LH2.4 måste ha elektrisk hastighetssignal från bakaxeln )

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

159 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#3
ok.. kan gå ut och kika imorgon vad de är för färger att välja mellan. japp tagit från en 90 års modell. men är wire till hastighetsmätaren på od låda.


159 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#4
eller måste den ha de så har ja ju problem. måste bakaxel bytas da??


1 562 Inlägg
20 juni 2010
#5
osäker på om du måste ha signal för motorstyrningens skull men bakaxeln är ju snabbt bytt.

10 287 Inlägg
20 juni 2010
#6
Ja. LH2.4 går inte bra utan hastighetsmätarsignal.

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas


/Göran



mange_240 skrev:
osäker på om du måste ha signal för motorstyrningens skull men bakaxeln är ju snabbt bytt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 juni 2010
#7
Ok, har du nu en motorhärva från en 240 så ser det ut så här i anslutningsdonet mot bilens övriga el:

---------------------------------------------------------------

Vi tar det på Norska för omväxlings skull (det finns två varianter på kontaktdon - 9 och 11 poligt)

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.


Notera att man faktsikt måste ansluta "tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer" för annars vill inte LH2.4 fungera riktigt ok.

Här är hela guiden:

http://www.bilforumet.no/200-serien/101 … fk-ft.html

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

159 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#8
ok. de va ju litt jobbigt. e de nåt mer som måste bytas?? förutom motorn. bränsle pumpar??


10 287 Inlägg
21 juni 2010
#9
Är det en förgasarbil?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juni 2010
#10
lassre skrev:
ok. de va ju litt jobbigt. e de nåt mer som måste bytas?? förutom motorn. bränsle pumpar??

har du haft mekaniskt sprut måste pumpen bytas eftersom soppapumpen till mekaniska sprutet har högre tryck vad jag förstått.

Har du haft förgasare i bilen måste du byta tankarmatur, montera pump och dra sopparetur.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 juni 2010
#11
Bensinskallen skrev:
lassre skrev:
ok. de va ju litt jobbigt. e de nåt mer som måste bytas?? förutom motorn. bränsle pumpar??

har du haft mekaniskt sprut måste pumpen bytas eftersom soppapumpen till mekaniska sprutet har högre tryck vad jag förstått.

men det justeras ju med btr:n

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juni 2010
#12
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
lassre skrev:
ok. de va ju litt jobbigt. e de nåt mer som måste bytas?? förutom motorn. bränsle pumpar??

har du haft mekaniskt sprut måste pumpen bytas eftersom soppapumpen till mekaniska sprutet har högre tryck vad jag förstått.

men det justeras ju med btr:n

Jo det gör det ju, men som jag uppfattat det så ska E-pumpen ha högre flöde? Men det kanske inte stämmer wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 juni 2010
#13
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:

har du haft mekaniskt sprut måste pumpen bytas eftersom soppapumpen till mekaniska sprutet har högre tryck vad jag förstått.

men det justeras ju med btr:n

Jo det gör det ju, men som jag uppfattat det så ska E-pumpen ha högre flöde? Men det kanske inte stämmer wink

högre flöde vet jag inte men den klara högre tryck. inte helt säker på dom utan turbo.
men pumpen på b21et:n klara att pumpa med bra tryck smile
men som sagt btr:n sköter ju av det så det blir rätt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
21 juni 2010
#14
Maximala flödet hos pumparna ökar brutalt när du sänker trycket.
(och tvärtom - det är en av anledningarna att undvika höga grundtryck i överladdade motorer)

/Göran

Bensinskallen skrev:
Jo det gör det ju, men som jag uppfattat det så ska E-pumpen ha högre flöde? Men det kanske inte stämmer wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juni 2010
#15
okey... Förstår hur du/ ni menar, men pumparna kan ju vara olika starka för det eller? smile  Och om den då pumpar igenom mer, så kanske inte btr:en klarar ett högre flöde än den är avsedd för.

Men skitsamma


159 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#16
De har vore en diesel men dom innan har haft en b230f i den med ih2.2 men som brann innan den blev riktigt reggad. Men dom har en pump på en knapp funkar de da?? Och läste lite på denna norska sidan. man behöver inte byta bakaxel.- tomgången blir bara lite upp och ner ibland stod de..


159 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#17
tänkte på måste ja byta sväng hjul tro?? ska ha od låda till den 90 års motorn..


10 287 Inlägg
21 juni 2010
#18
Inte ha pump på knapp. Krockar du så riskerar du att brinna upp.

Du måste ha svänghjul avsett för LH2.4 med så kallad 60-2 krans.

Jag tror att dom gör något mer med hastighetssignalen än att bara justera hur tomgången skall reagera. När vi byggde Turbocontainern så fick vi den inte att gå som den skulle innan vi kopplade in hastighetssignalen. Men det kanske inte märks på en sugis på samma sätt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

159 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#19
ok.. nej ska nog koppla om de. verka lite dumt.  Men vet du om od lådan passar direkt på motorn nu?? ja de märks om ja får start någon gång. ska gå ut och börja märka upp alla kablar och plocka bort dom. så ja vet vart dom ska sen.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 juni 2010
#20
Ja od lådan passar rakt på om den har fina splines. Finns m46 med grova och fina splines beroende på årsmodell.



Sök