4363
Sök

Köpa ny eller lite äldre?

4 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Jag har ett litet dilemma som jag skulle vilja ha lite tips om.

Jag äger en A4 99 TDI, som gått ca 19000mil.
Jag är ute efter att byta bort den pga att jag inte längre är behov utav en diesel bil. Är ute efter en liten bensinare som är billig i drift.
Kamremmen på min bil måste snart bytas plus att centrallåset ej fungerar på bilen.

Jag har fått två stycken erbjudanden angående bilen. Det ena är att byta in den mot en Nissan Micra 05 som gått ca 8000 mil och då lägga 20000 kr emellan. Bilen verkar vara i väldigt gott skick.

Det andra alternativet är att sälja bilen för ca 30000kr och köpa en ny bil därefter.
I de båda alternativen kommer min bil att säljas/bytas i nuvarande skick.

Det jag funderar på är vad som jag mest kommer att tjäna på i längden. Jag har ju lån på min bil just nu. Och måste då ta ett till lån ifall jag skall byta mot micran. Säljer jag istället bilen har jag enbart det gamla lånet kvar. Är vilket fall som helst beroende utav en bil så kan ej lösa lånet på en gång.
Men mina tankar går till vad jag som sagt var kommer att tjäna på, väljer jag micran kanske jag kan sälja den inom ett år och få ett bra pris för den och då lösa lånen eller byta till en annan bil. Eller köpa en bil för ca 30000 kr och köra med den tills den är slut och betala av lånet samtidigt.
Vad tror ni?

jorgen72
28 juni 2010
Nisse_2 skrev:
Jag har ett litet dilemma som jag skulle vilja ha lite tips om.

Jag äger en A4 99 TDI, som gått ca 19000mil.
Jag är ute efter att byta bort den pga att jag inte längre är behov utav en diesel bil. Är ute efter en liten bensinare som är billig i drift.
Kamremmen på min bil måste snart bytas plus att centrallåset ej fungerar på bilen.

Jag har fått två stycken erbjudanden angående bilen. Det ena är att byta in den mot en Nissan Micra 05 som gått ca 8000 mil och då lägga 20000 kr emellan. Bilen verkar vara i väldigt gott skick.

Det andra alternativet är att sälja bilen för ca 30000kr och köpa en ny bil därefter.
I de båda alternativen kommer min bil att säljas/bytas i nuvarande skick.

Det jag funderar på är vad som jag mest kommer att tjäna på i längden. Jag har ju lån på min bil just nu. Och måste då ta ett till lån ifall jag skall byta mot micran. Säljer jag istället bilen har jag enbart det gamla lånet kvar. Är vilket fall som helst beroende utav en bil så kan ej lösa lånet på en gång.
Men mina tankar går till vad jag som sagt var kommer att tjäna på, väljer jag micran kanske jag kan sälja den inom ett år och få ett bra pris för den och då lösa lånen eller byta till en annan bil. Eller köpa en bil för ca 30000 kr och köra med den tills den är slut och betala av lånet samtidigt.
Vad tror ni?

Ha anntingen kvar din bil du har i dag eller sälj den själv strunta i bytet

4 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Mina funderingar var att man mest skulle tjäna pengar på att köpa en nyare bil och lägga till pengar. Men är som sagt väldigt fundersam vad som är det bästa alternativet.
Jag får ju absolut mest pengar för min egen bil om jag byter bil, men det kanske inte blir det som är mest lönsamt?

Jag vill byta till en bil som blir billigare att äga. Tjänar ej på att ha diesel längre. Räknar med att byta bil om ca 2 år då jag kommer ha ett behov av större bil. Tänkte då att man kanske skulle tjäna på att byta till en lite bättre bil nu och kanske kunna få ut mer pengar för den om ca 2 år, istället för att köpa en bil för ca 30000kr som jag annars får för min bil. Det är som sagt lite reparationkostnader som måste göras på bilen därav ett lite lågt försäljningspris.
Skulle då annars köpa en bil för de pengar jag säljer bilen för istället för att byta bilen

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 juni 2010
Det finns fler frågor du borde svara på...
Vad är det för en märke du tycker är snygg?
Hur många mil i månaden kör du?
Gillar du skruva eller helst inte?

En liten Nissan/eller en annan litem bil) är nog en bättre val om du tycker inte om meka o vill spara pengar...

4 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Märket spelar faktiskt inte så stor roll i det här fallet, det viktigaste är att det är en driftsäker och billig bil att äga.
Kör ca 20 mil om månaden, och dubbelt så mycket på sommaren.
Helst vill jag faktiskt slippa att skruva.

Det som jag funderar på är om jag tjänar på att köpa en lite billigare bil efter att ha sålt min, eller om jag mest tjänar på att lägga på en slant på min nuvarande bil och byta till en lite bättre. Målet är att få så låga kostnader som möjligt, som jag tjänar på i längden.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
29 juni 2010
Det är inte så ofta man tjänar på att köpa billigare o äldre bil.

Jag skulle satsa på nåt nyare som håller x antal år.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2010
Nisse_2 skrev:
Märket spelar faktiskt inte så stor roll i det här fallet, det viktigaste är att det är en driftsäker och billig bil att äga.
Kör ca 20 mil om månaden, och dubbelt så mycket på sommaren.
Helst vill jag faktiskt slippa att skruva.

Det som jag funderar på är om jag tjänar på att köpa en lite billigare bil efter att ha sålt min, eller om jag mest tjänar på att lägga på en slant på min nuvarande bil och byta till en lite bättre. Målet är att få så låga kostnader som möjligt, som jag tjänar på i längden.

Jag antar att du menar 200mil i månaden, och 400mil i månaden på sommaren (vi säger 3mån)=3000mil om året? Annars är det hyggligt oekonomiskt att köra en gammal diesel, den lägre förbrukningen väger knappast upp den högre skatten på 20mil/månad? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök