Hallojs!
Snubblade över en 205'a GTI i vintras när jag behövde en till besiktad bil, trots att jag lovat mig själv att hålla mig borta från franska hopplock.
Men så blev det alltså inte och nu står den här hemma på gården. Bokstavligen! Hade inte hunnit köra den mer än två veckor innan felen började dyka upp och ganska snart ville den inte gå en vacker dag. Har under våren pluggat så jag har inte hunnit fixa till den riktigt. Men så har jag tagit mig i kragen och börjat småpilla lite med den såhär lagom till sommaren och mekarsuget kommer.
Från början var det inte tänkt att jag skulle ha bilen till mer än vardagspendling med eftersom jag redan börjat åtgärda den så pass grundligt så får det bli sommarens göra att fixa till.
Bilen är då alltså en 1,6 GTI -87 som i stora drag ser ut precis som man förväntar sig att en gammal budgeträcer ser ut efter 23års slitage..
En något förskönad bild från blocketannonsen i vintras.. Den ser ganska ok ut i lack osv men har sina skönhetsfel på både in och utsida.
Som jag nämnde tidigare så har bilen stått en längre tid då den helt enkelt inte ville gå riktigt och drog vid ett tillfälle närmare 5L/mil.. Efter i runda slängar 3veckors skruvande i sträck så har jag nu fått den att gå och börjat åtgärda fel som jag hittat på vägen.
Det som hittills är gjort är att jag varit isär med insug och har rengjort allt ifrån luftburken innan det. Varit isär med kabelstammen och lagat kabelbrott och fixat bondskarvar. Bytt generator, alla tänddelar och lite reläer m.m. Bytt i stort sett alla slangar till oljepåfyllningen och vevhusventilationen. Dragit om el till diverse grejer så som lyktor och givare. Har även påbörjat lite rostlagning i bagaget och startat med stereobygge.
Så till dagsläget! Hade ju som sagt fått den att gå men lyckan varade inte så värst länge.. Körde väl närmare 100mil innan jag vart ståendes på motorvägen i hagel och regn.. Misstänker och hoppas på att det är den inre drivknuten på vänster sida så det är nästa steg.
Det som jag sedan har planer på att fixa till är följande:
- Laga rost
- Fräscha till lister och ev plasta de saker som behövs
- Bygga stereo
- Ljuddämpa
- Snygga till i övrigt?
Är dålig på att lägga upp en arbetsplan så listan kommer att fyllas på allt eftersom jag arbetar.
Uppdaterar snart med fler bilder och framsteg.
// Daniel