3786
Sök

850 ryker jätte mkt vitt,ej trasig topplockspackning

332 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#1
Har en volvo 850,ingen turbo. När man startar den kall ryker den så förbanant mkt vitt. Den va inne på verksta för ett tag sen och då bytte dom lamdasonden o kamremen o enligt dom va det inte trasig topplockspackning elr spricka i toppen för det hade dom kollat.

Den visade helt okej på sånt där komp test och den har inge vatten i oljan,drar endel olja men inte jätte mkt men man får fylla på lite då o då. Vad fasen kan det vara? Röken som kommer ut luktar jätte bränt o det är direkt när man startar bilen de kommer ett helt moln:/ o gasar man till kommer de lite till sen inge mer.

Vad fasen kan det vara?
Senast redigerat av HBB (15 juli 2010)

Snål gnällspik
402 Inlägg
5 juli 2010
#2
Turbo or non-turbo?

Volvo S80 2,9.

303 Inlägg
5 juli 2010
#3
katten då har en polare som plockade bort den då rök den mer

heter numera blyfot_racing här på garaget

2 924 Inlägg
5 juli 2010
#4
Vevhusventilationen som kanske e lite tjock/tät?

~ Life is short, have FUN! ~

678 Inlägg
5 juli 2010
#5
Hade samma problem på min 850 då var det att jag hade för mkt olja i så jag tappa jag ut olja och det vart mkt bättre

825 Inlägg
5 juli 2010
#6
Om det inte är topplocks packningen kan det vara Turbon om du har en sådan . Eller för mycket olja , då kan det också ryka mycket

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

5 710 Inlägg
5 juli 2010
#7
Luktat på röken?
Försvinner det vatten eller olja?

MVH Jonas
..............

332 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#8
Oj glömde o skriva att det är ingen turbo;P nja den drar endel olja,lite dåliga kolvringar måste det vara?hmm men inget man direkt byter på en slö gammal 850... Jo man får fylla på olja lite då o då. Har inte tänkt på o lukta på röken men ska göra de nästa gång. Men den ryker mindre nu när lamdasonden blev bytt
Senast redigerat av HBB (6 juli 2010)

18 Inlägg
7 juli 2010
#9
samma på min men här försvinner det lite vatten undrar om det e turbon som e på väg tro hoppas påsvar
Senast redigerat av keeper99 (7 juli 2010)

332 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#10
Den vita röken som kommer fån 850in luktar väldigt bränt:( o det är INTE trasig topplockspackning,visade inge konstigt på komptestet heller,lamdasonden blev bytt på verkstan men den ryker ändå vitt när man startar bilen o inte så lite heller...

vad fasen kan det vara?

36 Inlägg
12 juli 2010
#11
förmodligen dina ventiltätnignar som är slut

Quattro User
260 Inlägg
12 juli 2010
#12
Du har fortfarande inte svarat på ifall det försvinner vatten eller ej...

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

332 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#13
Nej inge vatten försvinner

715 Inlägg
12 juli 2010
#14
"Vit rök
Vita avgaser är lite luriga att analysera eftersom det även på en frisk bil alltid bildas lite kondensvatten i avgasröret. Detta problem förstärks på vintern och hos bilar som bara körs korta sträckor. Därför måste bilen vara ordentligt varmkörd innan du kan dra några slutsatser.



Om du måste fylla på kylarvatten då och då, samtidigt som det ryker lika vitt hela tiden, är antingen topplockspackningen brusten eller så har det uppstått en spricka i ett topplock.



Om du måste fylla på bromsvätska då och då, samtidigt som det ryker extremt mycket hela tiden, så är det bromsarnas huvudcylinder som läcker. Då måste huvudcylindern bytas eller renoveras och bromsservon tömmas på bromsvätska"

Källa: http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild … e317437.ab

Jag har ju aldrig hört talas om bromsvätskan. Brukar ju vara vaten som blir till ånga eller "vit rök" men varje dag lär man sig väl något nytt.

EDIT: kan någon förklara hur bromsvätskan kommer in i avgasröret?
Senast redigerat av mulleina (12 juli 2010)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 juli 2010
#15
mulleina skrev:
"Vit rök
Vita avgaser är lite luriga att analysera eftersom det även på en frisk bil alltid bildas lite kondensvatten i avgasröret. Detta problem förstärks på vintern och hos bilar som bara körs korta sträckor. Därför måste bilen vara ordentligt varmkörd innan du kan dra några slutsatser.



Om du måste fylla på kylarvatten då och då, samtidigt som det ryker lika vitt hela tiden, är antingen topplockspackningen brusten eller så har det uppstått en spricka i ett topplock.



Om du måste fylla på bromsvätska då och då, samtidigt som det ryker extremt mycket hela tiden, så är det bromsarnas huvudcylinder som läcker. Då måste huvudcylindern bytas eller renoveras och bromsservon tömmas på bromsvätska"

Källa: http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild … e317437.ab

Jag har ju aldrig hört talas om bromsvätskan. Brukar ju vara vaten som blir till ånga eller "vit rök" men varje dag lär man sig väl något nytt.

EDIT: kan någon förklara hur bromsvätskan kommer in i avgasröret?

Om huvudcylindern läcker ut i vakumförstärkaren som i sin tru får sit vakum från insuget så kan bromsvätskan sugas in i motorn å sen kan du ju gissa vart allt som kommer in i motorn försvinner ut smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 juli 2010
#16
Tät vevhusvent e nog inte omöjligt Lambdan kan ju egentligen inte ha nått med att den rycker vitt å göra.

Det e inte för mkt olja på den ??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

715 Inlägg
12 juli 2010
#17
JaggaChafen skrev:
Om huvudcylindern läcker ut i vakumförstärkaren som i sin tru får sit vakum från insuget så kan bromsvätskan sugas in i motorn å sen kan du ju gissa vart allt som kommer in i motorn försvinner ut smile

Tack

332 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#18
Mkt svar man fått=) vette tusen vad det kan va för fel på bilen,min första tanke va topplockspackingen elr nån spricka i toppen men nepp. Nej det e inte för mkt olja i den,o den drar inge vatten o allt anant e kollat. Men innan den blev inlämnat på verkstad så lös det en lampa på instrumentpanelen "elektronik fel i motorn" och bilen kunde bara lägga av när man körde,tror inte det har nåt me o gö att den ryker vitt men tänkte skriva me de ändå. Dom btyte bara lamdasonden o kamremmen o sen dess har inte den där lampan lyst nå mer o bilen har inte lagt av heller, den ryker bara förbanant mkt vitt o luktar bränt när man startar bilen,kommer mest när den stått kall.

149 Inlägg
15 juli 2010
#19
HBB skrev:
Oj glömde o skriva att det är ingen turbo;P nja den drar endel olja,lite dåliga kolvringar måste det vara?hmm men inget man direkt byter på en slö gammal 850... Jo man får fylla på olja lite då o då. Har inte tänkt på o lukta på röken men ska göra de nästa gång. Men den ryker mindre nu när lamdasonden blev bytt

har du kollat kompen på cylindrarna??


332 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#20
740_Tobbe skrev:
HBB skrev:
Oj glömde o skriva att det är ingen turbo;P nja den drar endel olja,lite dåliga kolvringar måste det vara?hmm men inget man direkt byter på en slö gammal 850... Jo man får fylla på olja lite då o då. Har inte tänkt på o lukta på röken men ska göra de nästa gång. Men den ryker mindre nu när lamdasonden blev bytt

har du kollat kompen på cylindrarna??

Jo det är kollat & det visade normalt...


Sök