2931
Sök

Varför sänker man bilar??

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 juli 2010
#21
Bara fördelar förutom en nackdel!

Vi har alltid haft en bil som är så ruuuuskigt stenhård att man känner minsta lilla grusbit på vägen och visst är det oskönt första gångerna men när min far haft bilen sedan -90 (född -92) så har man blivit van och tycker bilen är skit mysig att åka just för att den är så ruskigt låg och stenhård i allt som heter fjädring.

Men en nackdel. Bilen är lite föööör låg! Har inte just den bilen uppe på garaget (än) men man kommer inte över hastighets gupp med saken utan måste sicksacka över dom för att försöka att inte få avgassystemet att inte slå i.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Smålänning
7 887 Inlägg
6 juli 2010
#22
Man kan inte köra grusväg som en blådåre med en sänkt bil big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 juli 2010
#23
LeafBox skrev:
peegee skrev:
Kan TS oförståelse ha något att göra med var han bor? roll

Haha, det kan nog ligga en del sanning i det tongue

Nu vet jag inte vad ni egentligen syftar på, men jag är  därifrån och kan säga att vägarna är så otroligt dåliga att det inte är så jättesmart att sänka bilen.

Även om många gör det, men dom får repa kjolar och oljetråg titt som tätt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

volvolover
667 Inlägg
6 juli 2010
#24
twin_cam skrev:
Man kan inte köra grusväg som en blådåre med en sänkt bil big_smile

det går om man vill! bara till att hålla i ratten och svänga dit vägen svänger och inte för mkt lr för lite wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2010
#25
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Emilius skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:

Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.

För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med
För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit?
För att det är fult? absolut inte, tvärtom.
För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.

Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då,
varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?

Tänk dig att du äger då en BMW 7-serie eller Mercedes S-klass alternativt någon annan stor tung sedan.
Då är sänka inget att hålla på med och särskilt inte om du har ett par riktigt stora fälgar på bilen 20" eller större fälgar. Då kommer det blir stötigt som satan och så kommer det bli ett jäkla stort slitage på hela framvagnen och bakvagnen.

Sen så kan du ju föröka ta dig fram med en sänkt bil ute på en lantisväg som är täckt med 2dm snö mitt i vintern. roll

Men visst håller jag med om att det är snyggare med LAGOM sänkta bilar smile

En 7-serie är rätt låg original, och 2cm sänkning gör inte så mycket skulle jag tro.
20" är alldeles för litet på en sån bil förresten, 22" minst. Stötigt? det är det som är skönt?
Komfort behöver inte betyda cadillac-gung utan en svinstel bil kan vara skönt för vissa också.
Jag har åkt helt fjädringslöst, och det går alldeles utmärkt, enda problemet var riktigt djupa hål i vägen,
då vart det nästan att käka rattkringla, inget kul att slå ut alla tänder, men i övrigt smile
Slitage? men hur länge har man kvar originalgrejerna då? original är för gubbjävlar vet du väl? wink

Lantisvägar ger man sig inte ut på heller, och ska man ha det så finns det bilar som passar i 3dm höjning och 35" däck också.


Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2010
#26
Malheus skrev:
Emilius skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:

Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.

För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med
För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit?
För att det är fult? absolut inte, tvärtom.
För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.

Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då,
varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?

Inget blir bättre med en kap, alla vet inte vad genomslagsgummi är..

Gör man de inte seriöst så har man inget planering på att grejerna ska hålla

Allting blir bättre med kap.
Genomslagsgummin? jodå, det vet jag vad det är, det är dem där sakerna som är de första man kapar bort och sätter en 5mm hög version istället.

Varför är det oseriöst att kapa fjädrarna? så dåligt som det är med skruvfjädrar ändå så vafan gör det..


Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2010
#27
Thunderbird88 skrev:
Bara fördelar förutom en nackdel!

Vi har alltid haft en bil som är så ruuuuskigt stenhård att man känner minsta lilla grusbit på vägen och visst är det oskönt första gångerna men när min far haft bilen sedan -90 (född -92) så har man blivit van och tycker bilen är skit mysig att åka just för att den är så ruskigt låg och stenhård i allt som heter fjädring.

Men en nackdel. Bilen är lite föööör låg! Har inte just den bilen uppe på garaget (än) men man kommer inte över hastighets gupp med saken utan måste sicksacka över dom för att försöka att inte få avgassystemet att inte slå i.

Härligt! Jag får kåtslag varje gång jag måste snedda över ett fartgupp.
Helst ska man fastna litegrann så man knappt kommer över, myser när folk inte vet vad dem ska tro wink


6 649 Inlägg
7 juli 2010
#28
Emilius skrev:
Allting blir bättre med kap.
Genomslagsgummin? jodå, det vet jag vad det är, det är dem där sakerna som är de första man kapar bort och sätter en 5mm hög version istället.

Varför är det oseriöst att kapa fjädrarna? så dåligt som det är med skruvfjädrar ändå så vafan gör det..

Jag vet inte hur du vill ha de men jag vill att bilen ska klara de den är byggt för, lasta max utan att slå i backen eller ligga o nöta på genomslagsgummit

De/Dem

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 juli 2010
#29
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
peegee skrev:
Kan TS oförståelse ha något att göra med var han bor? roll

Haha, det kan nog ligga en del sanning i det tongue

Nu vet jag inte vad ni egentligen syftar på, men jag är  därifrån och kan säga att vägarna är så otroligt dåliga att det inte är så jättesmart att sänka bilen.

Även om många gör det, men dom får repa kjolar och oljetråg titt som tätt.



Mvh Tommy

Det var precis det vi menade! Iaf jag tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

DFFL
9 020 Inlägg
7 juli 2010
#30
https://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-1579705.jpg
https://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-1970931.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 juli 2010
#31
Senast redigerat av LeafBox (7 juli 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 juli 2010
#32
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
LeafBox skrev:

Haha, det kan nog ligga en del sanning i det tongue

Nu vet jag inte vad ni egentligen syftar på, men jag är  därifrån och kan säga att vägarna är så otroligt dåliga att det inte är så jättesmart att sänka bilen.

Även om många gör det, men dom får repa kjolar och oljetråg titt som tätt.



Mvh Tommy

Det var precis det vi menade! Iaf jag tongue

Ok, för det finns dom som tror att vi är bara nå samer som inte vet ett skit om bilar, bara renar. roll



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
7 juli 2010
#33
Man ska köra hårt och COOLT riktiga män har ont i njurarna ! haha

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
7 juli 2010
#34
Kanelbullen skrev:
?!! Varför!?!? yikes big_smile

Det är ju som att fråga om varför köper kvinnor 100 tals skor om året .. ?? inte samma sak men lika dålig fråga ..

Mvh S.Österdahl

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2010
#35
Malheus skrev:
Emilius skrev:
Allting blir bättre med kap.
Genomslagsgummin? jodå, det vet jag vad det är, det är dem där sakerna som är de första man kapar bort och sätter en 5mm hög version istället.

Varför är det oseriöst att kapa fjädrarna? så dåligt som det är med skruvfjädrar ändå så vafan gör det..

Jag vet inte hur du vill ha de men jag vill att bilen ska klara de den är byggt för, lasta max utan att slå i backen eller ligga o nöta på genomslagsgummit

Lasta? Du vet om att med luftfjädring kan man lasta mera t.ex. va?
Och för den delen så använder man inte bilar till att lasta saker, bagaget är antingen strippat (rejsbil)
eller fyllt med baslåda och diverse (glidarbil)

Är jag den enda under 65 på garaget?


74 Inlägg
7 juli 2010
#36
Släpp Allt Jävla Skit På Marken :d !


203 Inlägg
7 juli 2010
#37
Emilius skrev:
Malheus skrev:
Emilius skrev:
Allting blir bättre med kap.
Genomslagsgummin? jodå, det vet jag vad det är, det är dem där sakerna som är de första man kapar bort och sätter en 5mm hög version istället.

Varför är det oseriöst att kapa fjädrarna? så dåligt som det är med skruvfjädrar ändå så vafan gör det..

Jag vet inte hur du vill ha de men jag vill att bilen ska klara de den är byggt för, lasta max utan att slå i backen eller ligga o nöta på genomslagsgummit

Lasta? Du vet om att med luftfjädring kan man lasta mera t.ex. va?
Och för den delen så använder man inte bilar till att lasta saker, bagaget är antingen strippat (rejsbil)
eller fyllt med baslåda och diverse (glidarbil)

Är jag den enda under 65 på garaget?

Handlar du aldrig, bor du hemma kanske? tongue
Vi vanliga dödliga storhandlar för att dra ner på kostnaden, då blir det många kassar som ska in i bilen smile
Sen diverse utflykter med grabbarna, då ska många bags in i bilen.

Om det nu inte är oseriöst att kapa fjädrarna, varför kommer det sig att ingen inom motorsporten kapar fjädrarna?


4 001 Inlägg
7 juli 2010
#38
Strongman skrev:
Om det nu inte är oseriöst att kapa fjädrarna, varför kommer det sig att ingen inom motorsporten kapar fjädrarna?

???? har du aldrig hållt på med motorsport? det är ganska vanligt att man får modifiera fjädrarna för att få rätt höjd på bilen, idag har mycket av det försvunnit p.g.a att coils blivit billigare men det finns kvar iaf. gå in på rejsa och läs lite om fjädrar så får du reda på ett och annat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

203 Inlägg
7 juli 2010
#39
kolvas skrev:
Strongman skrev:
Om det nu inte är oseriöst att kapa fjädrarna, varför kommer det sig att ingen inom motorsporten kapar fjädrarna?

???? har du aldrig hållt på med motorsport? det är ganska vanligt att man får modifiera fjädrarna för att få rätt höjd på bilen, idag har mycket av det försvunnit p.g.a att coils blivit billigare men det finns kvar iaf. gå in på rejsa och läs lite om fjädrar så får du reda på ett och annat

Vanligt? Inom folkrace kanske.
Kapade fjädrar duger gott till vinterbilar, inte mer.
Du får kass väghållning då du inte får någon fjädringsverkan som är gjord för bilen.
Sänkfjädrar är inte taget ur intet.

Varför ska jag läsa på om fjädrar på rejsa när jag gått kurser inom hydralik samt fjädringssytem?


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 juli 2010
#40
när du sänker/byter fjädrar:
Hårda coilovers (typ k-sport/d2) är för hårda på gatan. bilen känns som ett strykjärn men i själva verket så studar däcket över ojämnheterna och du får sämre grepp.  Våra vägar är inte jämna och fina som en racebana.

När du Sänker sabbar man på många bilar geometrin i hjulupphängningen. Sämre väghållning.

När du breddar med massa Spacers eller fälgar som breddar så sabbar du även här ofta framvagns geomentrin.


Slutsats:
Det som funkar på bana kan lika väl vara skit på gatan.

Bästa väghållning på gatan får man oftast med ett nästintill original chassi som är relativt mjukt. bra däck och en lite vassare hjulinställning än original.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök