Fördelar Lägre luftmotstånd = bättre prestanda och lägre förbrukning. Oftast bättre väghållning. Ser snyggt ut
Nackdelar Sämre komfort på ojämna vägar Kan bli sämre väghållning på ojämna vägar Risken att underredet skrapar blir större när det är ojämnt. Bilen tar oftast mer styrk om man kör på ojämna vägar.
Mycket beror på hur mycket bilen sänks och hur styvheten i fjädrarna är.
Fördelar Lägre luftmotstånd = bättre prestanda och lägre förbrukning. Oftast bättre väghållning. Ser snyggt ut Kvinnorna vill åka med
Nackdelar Sämre komfort på ojämna vägar, de flesta stadsgator liknar mer månlandskap än vägar, och det förstod man inte innan man skaffade sänkt bil Kan bli sämre väghållning på ojämna vägar Risken att underredet skrapar blir större när det är ojämnt. Bilen tar oftast mer stryk om man kör på ojämna vägar. Alla saker som ligger löst i fack, hatthyllan osv får bilen att dels knarra som ett gammalt piratskepp samt låta som en smedja som rasar ihop varje gång man passerar mindre ojämnheter. Efter några broskarvar vill kvinnorna plötsligt hoppa av Hårdare fjädring leder medför liksom däck med lägre profil att mer vägljud fortplantar sig in i kupén.
Mycket beror på hur mycket bilen sänks och hur styvheten i fjädrarna är.
Lade till lite med glimten i ögat
Jag tycker att komforten är helt ok på våra landsvägar, undantaget tjälskottsperioden då man kan behöva ta på njurbältet och köra mycket sakta. Här i Västerås är de flesta gator och vägar så pass ojämna att man blir sugen på att montera originalfjädrarna efter ett tag. Tyvärr åker man alltid lite landsväg och glömmer bort det. Att sänka bilen är nästan lika dumt som att ha stora fälgar med lågprofildäck. Det har bara nackdelar förutom det rent visuella. Nu har jag originaldämpare, så det är möjligt att man upplever skillnad med t ex Koni istället med sänkt bil, men stötigt blir det nog likförbenat.
Visst blir man lite avis ibland när man kör kollegans osänkta v70, som en luftkudde på vägen. Dock! är det inte speciellt vackert. Kör aeron sänkt med 19" och det är riktigt hårt men som ett strykjärn på motorvägen. Ska tilläggas att vinterbil ska köpas, kör inte en vinter till i aeron om jag vill behålla funktionalitet i njurarna.
Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.
För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit? För att det är fult? absolut inte, tvärtom. För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.
Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då, varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?
Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.
För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit? För att det är fult? absolut inte, tvärtom. För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.
Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då, varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?
Inget blir bättre med en kap, alla vet inte vad genomslagsgummi är..
Gör man de inte seriöst så har man inget planering på att grejerna ska hålla
De flesta verka syfta på "sänkningsfjädrar" o separata dämpare. Det GER sämre komfort o i vissa fall även sämre vägegenskaper på grund av att fjädringsvägen kortas o styvas upp. Ett bättre alternativ är ett coiloverkitt. Visst e dom dyrare men, som alltid, du får vad du betalar för
De flesta verka syfta på "sänkningsfjädrar" o separata dämpare. Det GER sämre komfort o i vissa fall även sämre vägegenskaper på grund av att fjädringsvägen kortas o styvas upp. Ett bättre alternativ är ett coiloverkitt. Visst e dom dyrare men, som alltid, du får vad du betalar för
Alla har vi olika smak och tycken om komfort Jag själv köpte nya stötdämpare och fjädrar till min f.d Volvo 745Tic. Bilen var fortfarande gungig och svajig i karaktären. Jag köpte då sänkningsfjädrar á 40mm, och genast blev komforten bättre då jag gillar det lite stummare samt att styvheten blev bättre!
För att få bättre resultat skulle jag köpt kortare dämpare, men då dämparna enbart gått 100mil så var det ingen fara än på några 1000mil.
Min nuvarande 9-5 har GE's väghållningssats, 4st sportdämpare och 4st fjädrar á 40mm. Helt underbart chassi jämfört med vänners org 9-5 chassi, enligt MIG
Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
för bättre vägegenskaper. om man gör som man ska dvs
Det e långt ifrån alla bilmodeller som lämpar ssig för sänkning med enbart fjädrar. Min nuvarande 900 e sänkt med fjädrar från H&R. Väghållningen blev bättre men eftersom konstruktionen på hjulupphängningen e som den e får bilen i stället tändenser att stutsa o tappa spåret när man pressar lite hårdare på normal väg. Min gamla 9000 va sänkt med lika dana H&R fjädrar som dessutom va kapade o med gula Koni. Den bilen låg som ett strykjärn på vägen utan några som helst konstigheter.
Chevan jag har skulle jag inte vilja åka utan sänkningen som sitter på. Hade blivit åksjuk direkt...
De flesta verka syfta på "sänkningsfjädrar" o separata dämpare. Det GER sämre komfort o i vissa fall även sämre vägegenskaper på grund av att fjädringsvägen kortas o styvas upp. Ett bättre alternativ är ett coiloverkitt. Visst e dom dyrare men, som alltid, du får vad du betalar för
Alla har vi olika smak och tycken om komfort Jag själv köpte nya stötdämpare och fjädrar till min f.d Volvo 745Tic. Bilen var fortfarande gungig och svajig i karaktären. Jag köpte då sänkningsfjädrar á 40mm, och genast blev komforten bättre då jag gillar det lite stummare samt att styvheten blev bättre!
För att få bättre resultat skulle jag köpt kortare dämpare, men då dämparna enbart gått 100mil så var det ingen fara än på några 1000mil.
Min nuvarande 9-5 har GE's väghållningssats, 4st sportdämpare och 4st fjädrar á 40mm. Helt underbart chassi jämfört med vänners org 9-5 chassi, enligt MIG
Börjar väl bli gammal. Caben e sänkt med hårdare fjädrar, pollybussningar i hela chassiet, subbframestag, störrehjul o kramvänliga stolar. Komfort? Noppe Väghållning? Börjar bli ok men det ÄR studsigt att åka runt i