2803
Sök

Varför sänker man bilar??

1 722 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#1
?!! Varför!?!? yikes big_smile

Är det nånslags tvångstanke dom flesta har ?
Senast redigerat av Kanelbullen (8 juli 2010)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

2 337 Inlägg
5 juli 2010
#2
För att det är snyggt. Det är i alla fall därför jag gör det.

Skyracer
917 Inlägg
5 juli 2010
#3
För att få lägre tyngpunkt.

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
6 juli 2010
#4
Tre ord räcker, "bilen blir läcker!" wink


92 Inlägg
6 juli 2010
#5
Fördelar
Lägre luftmotstånd = bättre prestanda och lägre förbrukning.
Oftast bättre väghållning.
Ser snyggt ut

Nackdelar
Sämre komfort på ojämna vägar
Kan bli sämre väghållning på ojämna vägar
Risken att underredet skrapar blir större när det är ojämnt.
Bilen tar oftast mer styrk om man kör på ojämna vägar.

Mycket beror på hur mycket bilen sänks och hur styvheten i fjädrarna är.

Avstängd
1 714 Inlägg
6 juli 2010
#6
Kontrar med detta, varför sänker man INTE bilar?


203 Inlägg
6 juli 2010
#7
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Emilius skrev:
Kontrar med detta, varför sänker man INTE bilar?

Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.

Beroende på bil så gör sänkningssats mycket nytta.
Finns ju goda marginaler.

Däremot är det lika bra att köpa nya dämpare ifall man är kräsen, då slaglängden på org är för långa för sänksatsen.

Alla mina vinterbilar har fått bättre komfort och stabilitet när jag  sänkt dem smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
6 juli 2010
#8
5E skrev:
Fördelar
Lägre luftmotstånd = bättre prestanda och lägre förbrukning.
Oftast bättre väghållning.
Ser snyggt ut
Kvinnorna vill åka med

Nackdelar
Sämre komfort på ojämna vägar, de flesta stadsgator liknar mer månlandskap än vägar, och det förstod man inte innan man skaffade sänkt bil
Kan bli sämre väghållning på ojämna vägar
Risken att underredet skrapar blir större när det är ojämnt.
Bilen tar oftast mer stryk om man kör på ojämna vägar.
Alla saker som ligger löst i fack, hatthyllan osv får bilen att dels knarra som ett gammalt piratskepp samt låta som en smedja som rasar ihop varje gång man passerar mindre ojämnheter.
Efter några broskarvar vill kvinnorna plötsligt hoppa av
Hårdare fjädring leder medför liksom däck med lägre profil att mer vägljud fortplantar sig in i kupén.

Mycket beror på hur mycket bilen sänks och hur styvheten i fjädrarna är.

Lade till lite med glimten i ögat smile

Jag tycker att komforten är helt ok på våra landsvägar, undantaget tjälskottsperioden då man kan behöva ta på njurbältet och köra mycket sakta. Här i Västerås är de flesta gator och vägar så pass ojämna att man blir sugen på att montera originalfjädrarna efter ett tag. Tyvärr åker man alltid lite landsväg och glömmer bort det.
Att sänka bilen är nästan lika dumt som att ha stora fälgar med lågprofildäck. Det har bara nackdelar förutom det rent visuella. Nu har jag originaldämpare, så det är möjligt att man upplever skillnad med t ex Koni istället med sänkt bil, men stötigt blir det nog likförbenat.
Senast redigerat av Andromeda (6 juli 2010)


2 271 Inlägg
6 juli 2010
#9
Visst blir man lite avis ibland när man kör kollegans osänkta v70, som en luftkudde på vägen.
Dock! är det inte speciellt vackert.
Kör aeron sänkt med 19" och det är riktigt hårt men som ett strykjärn på motorvägen.
Ska tilläggas att vinterbil ska köpas, kör inte en vinter till i aeron om jag vill
behålla funktionalitet i njurarna.big_smile


2 924 Inlägg
6 juli 2010
#11
Kan TS oförståelse ha något att göra med var han bor? roll

~ Life is short, have FUN! ~

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 juli 2010
#12
peegee skrev:
Kan TS oförståelse ha något att göra med var han bor? roll

Haha, det kan nog ligga en del sanning i det tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Avstängd
1 714 Inlägg
6 juli 2010
#13
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Emilius skrev:
Kontrar med detta, varför sänker man INTE bilar?

Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.

För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med
För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit?
För att det är fult? absolut inte, tvärtom.
För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.

Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då,
varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?


6 653 Inlägg
6 juli 2010
#14
Emilius skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Emilius skrev:
Kontrar med detta, varför sänker man INTE bilar?

Tänk efter en gång till så kommer du nog på varför.

För att det kostar pengar? Näe några millimeter på en kapskiva har väl dem flesta råd med
För att en uppsättning nya hårda sportfjädrar kostar pengar? men varför skaffar du en bil om du inte är sugen på att investera nån tusenlapp hit och dit?
För att det är fult? absolut inte, tvärtom.
För att det försämrar vägegenskaperna o komfort? sänk med förstånd så blir det bättre ist.

Tyvärr, kom inte på nån anledning denna gång, fortsätter att fråga då,
varför sänker man INTE bilar? Någon kunnig inom området originalbilar som kan svara?

Inget blir bättre med en kap, alla vet inte vad genomslagsgummi är..

Gör man de inte seriöst så har man inget planering på att grejerna ska hålla

De/Dem

when ever - were ever
513 Inlägg
6 juli 2010
#15
De flesta verka syfta på "sänkningsfjädrar" o separata dämpare. Det GER sämre komfort o i vissa fall även sämre vägegenskaper på grund av att fjädringsvägen kortas o styvas upp. Ett bättre alternativ är ett coiloverkitt. Visst e dom dyrare men, som alltid, du får vad du betalar för wink


203 Inlägg
6 juli 2010
#16
mickefixare skrev:
De flesta verka syfta på "sänkningsfjädrar" o separata dämpare. Det GER sämre komfort o i vissa fall även sämre vägegenskaper på grund av att fjädringsvägen kortas o styvas upp. Ett bättre alternativ är ett coiloverkitt. Visst e dom dyrare men, som alltid, du får vad du betalar för wink

Alla har vi olika smak och tycken om komfort smile
Jag själv köpte nya stötdämpare och fjädrar till min f.d Volvo 745Tic.
Bilen var fortfarande gungig och svajig i karaktären.
Jag köpte då sänkningsfjädrar á 40mm, och genast blev komforten bättre då jag gillar det lite stummare samt att styvheten blev bättre!

För att få bättre resultat skulle jag köpt kortare dämpare, men då dämparna enbart gått 100mil så var det ingen fara än på några 1000mil.

Min nuvarande 9-5 har GE's väghållningssats, 4st sportdämpare och 4st fjädrar á 40mm.
Helt underbart chassi jämfört med vänners org 9-5 chassi, enligt MIG smile


183 Inlägg
6 juli 2010
#17
för bättre vägegenskaper. om man gör som man ska dvs


The one and only ;) Take it or live it :P
327 Inlägg
6 juli 2010
#18
Snyggt, bättre väghållning.

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.

when ever - were ever
513 Inlägg
6 juli 2010
#19
MrMiyagi skrev:
för bättre vägegenskaper. om man gör som man ska dvs

Det e långt ifrån alla bilmodeller som lämpar ssig för sänkning med enbart fjädrar. Min nuvarande 900 e sänkt med fjädrar från H&R. Väghållningen blev bättre men eftersom konstruktionen på hjulupphängningen e som den e får bilen i stället tändenser att stutsa o tappa spåret när man pressar lite hårdare på normal väg.
Min gamla 9000 va sänkt med lika dana H&R fjädrar som dessutom va kapade o med gula Koni. Den bilen låg som ett strykjärn på vägen utan några som helst konstigheter.

Chevan jag har skulle jag inte vilja åka utan sänkningen som sitter på. Hade blivit åksjuk direkt...


when ever - were ever
513 Inlägg
6 juli 2010
#20
Strongman skrev:
mickefixare skrev:
De flesta verka syfta på "sänkningsfjädrar" o separata dämpare. Det GER sämre komfort o i vissa fall även sämre vägegenskaper på grund av att fjädringsvägen kortas o styvas upp. Ett bättre alternativ är ett coiloverkitt. Visst e dom dyrare men, som alltid, du får vad du betalar för wink

Alla har vi olika smak och tycken om komfort smile
Jag själv köpte nya stötdämpare och fjädrar till min f.d Volvo 745Tic.
Bilen var fortfarande gungig och svajig i karaktären.
Jag köpte då sänkningsfjädrar á 40mm, och genast blev komforten bättre då jag gillar det lite stummare samt att styvheten blev bättre!

För att få bättre resultat skulle jag köpt kortare dämpare, men då dämparna enbart gått 100mil så var det ingen fara än på några 1000mil.

Min nuvarande 9-5 har GE's väghållningssats, 4st sportdämpare och 4st fjädrar á 40mm.
Helt underbart chassi jämfört med vänners org 9-5 chassi, enligt MIG smile

Börjar väl bli gammal. Caben e sänkt med hårdare fjädrar, pollybussningar i hela chassiet, subbframestag, störrehjul o kramvänliga stolar. Komfort? Noppe Väghållning? Börjar bli ok men det ÄR studsigt att åka runt i wink



Sök