4059
Sök

Ska motorn gå dåligt utan multirem?

30 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#1
Snabb fråga

Ska motorn gå dåligt utan multirem? den gick bra innan det hände..
Tydligen så misständer den alt går på 4cyl


Det handlar om en Audi 100 2,3 E -92

Supraman
2 300 Inlägg
10 juli 2010
#2
kan du beskriva mer vad som hänt?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

30 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#3
Det handlar om en bil som jag är spekulant på..

Killen var på väg hem från jobbet och då gick remmen av..bilen började gå dåligt direkt och stannade när han tryckte i kopplingen..

Bilen startar i dagsläget och går, men den går dåligt (misständer alt går på 4cyl)

Finns det något annat som kan orsaka detta i samband med att remmen gick av, eller ska bilen bete sig så när remmen är borta?

Mvh

5 198 Inlägg
10 juli 2010
#4
Multiremmen driver ju bla vattenpump,generator.servo och ev ac.. så nog kan det påverka gången på ett
eller annat sätt

7 277 Inlägg
10 juli 2010
#5
Om vattenpumpen slutade gå och han inte stängde av bilen förrän den hade överhettat rejält så kan ju minst toppackningen ha gått.


30 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#6
Brains skrev:
Om vattenpumpen slutade gå och han inte stängde av bilen förrän den hade överhettat rejält så kan ju minst toppackningen ha gått.

Han märkte att den gick av och stannade direkt, så motorn har inte gått varm..
Det låter lite konstigt att motorn ska gå dåligt pga av det..skulle det kunna vara så att det sitter någon slags givare på nån av komponenterna(som remmen ska driva) och denna förhindrar att motorn går bra för att remmen är borta?

1 291 Inlägg
10 juli 2010
#7
Nu vet jag inte om vattenpumpen drivs på kamremmen eller inte.
Men om multiremmen gått av så slutar generatorn att ladda och bilen kommer börja gå dåligt när batteriet börjar tappa kräm, tar väl allt mellen 5 å 15min typ från att remmen gått av.

Be han ladda batteriet ordentligt och se om bilen gå bra då.


7 277 Inlägg
10 juli 2010
#8
MattiasH skrev:
Nu vet jag inte om vattenpumpen drivs på kamremmen eller inte.
Men om multiremmen gått av så slutar generatorn att ladda och bilen kommer börja gå dåligt när batteriet börjar tappa kräm, tar väl allt mellen 5 å 15min typ från att remmen gått av.

Be han ladda batteriet ordentligt och se om bilen gå bra då.

Nja, med ett ordentligt batteri så kommer man betydligt längre än så!


30 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#9
Ska åka och kika på ca 1 timma så får vi se....

Hade varit toppen med lite mera tips på vad det skulle kunna vara.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juli 2010
#10
Är det den Markus äger?

När remmen går av så tappar generatorn drivningen ju och bränslepumpen får inte tillräckligt med ström. Tror inte det är mer alvarligt än så på den bilen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 277 Inlägg
11 juli 2010
#11
te_wik skrev:
Är det den Markus äger?

När remmen går av så tappar generatorn drivningen ju och bränslepumpen får inte tillräckligt med ström. Tror inte det är mer alvarligt än så på den bilen.


Mvh Tommy

Batteriet blir inte tomt på 5 sekunder med bilen igång...


Lastbilschaufför
257 Inlägg
11 juli 2010
#12
min audi V6:a drivs vattenpumpen av kamremmen, så den kanske drivs så på 2.3:erna med smile

Four Rings To Rule Them All

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juli 2010
#13
Brains skrev:
te_wik skrev:
Är det den Markus äger?

När remmen går av så tappar generatorn drivningen ju och bränslepumpen får inte tillräckligt med ström. Tror inte det är mer alvarligt än så på den bilen.


Mvh Tommy

Batteriet blir inte tomt på 5 sekunder med bilen igång...

Jag vet av den bilen och det handlar om betydligt längre tid än 5 sekunder...



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juli 2010
#14
Danne_nkpg skrev:
min audi V6:a drivs vattenpumpen av kamremmen, så den kanske drivs så på 2.3:erna med smile

Stämmer bra det, så kokat har den inte gjort.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 277 Inlägg
11 juli 2010
#15
te_wik skrev:
Brains skrev:
te_wik skrev:
Är det den Markus äger?

När remmen går av så tappar generatorn drivningen ju och bränslepumpen får inte tillräckligt med ström. Tror inte det är mer alvarligt än så på den bilen.


Mvh Tommy

Batteriet blir inte tomt på 5 sekunder med bilen igång...

Jag vet av den bilen och det handlar om betydligt längre tid än 5 sekunder...



Mvh Tommy

TS skriver att killen stängde av bilen direkt...
Så någon har tydligen fel.

Förövrigt har jag kört en bil utan fungerande generator i nästan 10 mil.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juli 2010
#16
Brains skrev:
te_wik skrev:
Brains skrev:

Batteriet blir inte tomt på 5 sekunder med bilen igång...

Jag vet av den bilen och det handlar om betydligt längre tid än 5 sekunder...



Mvh Tommy

TS skriver att killen stängde av bilen direkt...
Så någon har tydligen fel.

Förövrigt har jag kört en bil utan fungerande generator i nästan 10 mil.

??

Klart man stänger av bilen när multiremmen går av, skulle du fortsatt köra eller? Den startar och går att köra med men går dåligt.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 277 Inlägg
11 juli 2010
#17
te_wik skrev:
Brains skrev:
te_wik skrev:

Jag vet av den bilen och det handlar om betydligt längre tid än 5 sekunder...



Mvh Tommy

TS skriver att killen stängde av bilen direkt...
Så någon har tydligen fel.

Förövrigt har jag kört en bil utan fungerande generator i nästan 10 mil.

??

Klart man stänger av bilen när multiremmen går av, skulle du fortsatt köra eller? Den startar och går att köra med men går dåligt.

Du skrev först att soppapumpen inte fick tillräckligt med ström pga att generatorn dog.
Då säger jag att han har fortfarande ett batteri i bilen så nog ska han kunna ha bilen igång bra länge utan att generatorn laddar.

Varför skulle inte bränslepumpen fungera som den ska nu för?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juli 2010
#18
Brains skrev:
te_wik skrev:
Brains skrev:

TS skriver att killen stängde av bilen direkt...
Så någon har tydligen fel.

Förövrigt har jag kört en bil utan fungerande generator i nästan 10 mil.

??

Klart man stänger av bilen när multiremmen går av, skulle du fortsatt köra eller? Den startar och går att köra med men går dåligt.

Du skrev först att soppapumpen inte fick tillräckligt med ström pga att generatorn dog.
Då säger jag att han har fortfarande ett batteri i bilen så nog ska han kunna ha bilen igång bra länge utan att generatorn laddar.

Varför skulle inte bränslepumpen fungera som den ska nu för?

Aha sorry, ja sitter å kollar fotboll samtidigt så missade skriva att ifall batteriet är kasst och laddningen försvinner går den inte så länge. Sǻ vill man vara på den säkra sidan ska man testa med ett batteri man vet är i bra skick, går den fortfarande dåligt man startat är det fel någon annanstans.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

25 Inlägg
13 juli 2010
#19
jag har köpt den bilen, monterat dit en rem men felet är kvar så det är förmodligen tändnings fel eller att kammremmen har kuggats om


1 353 Inlägg
13 juli 2010
#20
Vet att på Audi dieslar(iallafall 1.9) så är det väldigt vanligt att när Multiremmen går av så brukar det ramla in bitar av den bakom kamremskåpan och få kamremmen att kugga, alternativt gå av helt.

Vet dock inte hur det är på bensinarna, kanske är samma där?

There's no replacement for displacement


Sök