3927
Sök

Gs6x53dz

206 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Att lådan håller bra är ju ställt bortom tvivel men hur är det med fördelningslådan? Hittar inte mycket om den. Tanken var att hänga den på en LM7.

206 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#2
Hur är fördelningen på drivningen?

7 481 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Vad menar du med fördelningen?
Amerikanska bilar brukar ha ganska primitiva fördelningslådor.
De sammankopplar vanligtvis fram- och bakaxel mekaniskt 50/50.
Om det inte är en sammankoppling av visco-typ.
4x4 medelst torsen, typ Subaru, vet jag inte om någon amerikansk bil har.
"Riktig" fördelningslåda typ Lada Niva, Toyota Land Cruiser, Mercedes G-wagen  m fl är inte så vanligt på amerikanska bilar.
Enda amerikanska bil med "riktig" fördelningslåda (inbyggd centrumdifferential) jag ägt är en JEEP Cherokee 2.8 CRD automat 2006.
Men det finns säker flera som jag inte känner till.

I princip verkar kedjedrivna fördelningslådor inte vara lika tillförlitliga som  kugghjulsdrivna dito.

Hur moderna WRC-bilars ställbara fördelningslådor fungerar vet jag inte.

Förekommer torsen i en fördelningslåda kan den vara ställbar.
De torsen jag monterat i bakaxlar har inte varit lätt ställbara när de en gång monterats i axeln.
Val Racing torsen har jag monterat bl a bak i Lada Niva.
Men den kom färdiginställd från fabrik.
Jag valde "5", som är skonsam mot drivaxlarna, men ändå hjälper till bra.

206 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#4
Tänkte på hur fördelning mellan fram/bak är. Driver väl konstant men lär väl va 30/70 eller nåt?


Sök