2946
Sök

B230a trimning.

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#1
tjenare, jag har inte liten fråga. Jag undrar om det lönar sig att slänga på en 531 topp och dubbla "original" förgasare. eller ska man satsa på större förgasare för att få ut nå mer effekt.
eller porta originaltoppen ( 530 ).


Trött
267 Inlägg
4 augusti 2010
#2
Jag hade siktat på 405 eller 531. Båda dessa toppar höjer effekten med sisådär 15 hk gentemot 530 utan att du egentligen behöver göra så speciellt mycket mer än att se till att den får tillräckligt med bränsle.

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#3
Tack för svar, jag letar för fullt efter en topp, lär bli 531 eller 405. men det är mer det här med förgasare jag är fundersam över. går det med dubbla original pitsburg "gulhatt" eller ska man sattsa på något värre?


Trött
267 Inlägg
4 augusti 2010
#4
Klart att det går, det beror ju på hur mycket du tänkt bygga vidare på motorn. Själv hade jag nog portat, planat, satt i större ventiler och skruvat dit weber 45:or.

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#5
det blir nog inte så mycket mer än topp, insug och förgasare. ska ju använda bilen dagligen och så och man ska ju kunna åka utan att bli ruinerad på soppakostnader.


Volvoskadad
127 Inlägg
4 augusti 2010
#6
En bil behöver inte dra mer soppa bara för att du höjer motorns effekt, snarare tvärtom sålänge man håller sig innanför vissa gränser. Motorn använder bränslet mer effektivt och får då mer effekt på samma mängd bränsle
mvh

I'm living the life I was born to live

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#7
jo det är väl sant men jag har inte så stor erfarenhet utav trimning och inte världens budget, så min fråga är fortfarande: är det värt ett försök att svetsa ett insug till en 405 topp och använda sig av 2 "gulhattar"?


Trött
267 Inlägg
4 augusti 2010
#8
Det tycker jag. Man lär sig inget om man inget provar! smile

Volvoskadad
127 Inlägg
4 augusti 2010
#9
Eahelin skrev:
jo det är väl sant men jag har inte så stor erfarenhet utav trimning och inte världens budget, så min fråga är fortfarande: är det värt ett försök att svetsa ett insug till en 405 topp och använda sig av 2 "gulhattar"?

Jag hade inte gjort mig det besväret! Skulle fixat en dubbelportad weber typ 32/36, 36/36 och ett insug från en b230k. 405topp eller 531. Lite värre kam.
Hade en 245a med förgasare som jag monterade en 36/36 på. Grym skillnad för att vara en originalmotor(b230A, 530topp, A-kam) med endast förgasaren som modifiering. Bilen drog 1,3L/mil hur man än körde, vilken förgasare jag än hade bara att med webern gick den mycket bättre. Min erfarenhet av denna förgasare

mvh johnny

I'm living the life I was born to live

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#10
okej, ja jag får se vad jag kan få tag på, kanske har hittat en 405 topp med k-kam till ett rimligt pris.. med tanke på att din drog 1,3L milen kort körningar då eller? för jag var ute på långtur i helgen, åkte 70 mil och min låg på 0.78L milen.   Blev lite förvånad själv.


Volvoskadad
127 Inlägg
4 augusti 2010
#11
Eahelin skrev:
okej, ja jag får se vad jag kan få tag på, kanske har hittat en 405 topp med k-kam till ett rimligt pris.. med tanke på att din drog 1,3L milen kort körningar då eller? för jag var ute på långtur i helgen, åkte 70 mil och min låg på 0.78L milen.   Blev lite förvånad själv.

Ja alltså man ska inte snöa in sig så mycket på vad olika bilar drar heller då det kan vara mycket som skiljer. Mycket stadskörning då jag bor istan. Men med tanke på att den drog inte mer med webern så kan det ju vara nå knas med tripp-mätaren också. Var aldrig ute på några längre långkörningar. Men när jag åkte fram och tillbaka från Härnösand-Kramfors så kanske den visade 1,15L/milen på en fulltank.

Om du ska svetsa insug för dubbla Pierburg-gasare måste du ju synka förgasarna sedan. Kan vara ett jävla pill att få 2 gamla gasare att lira ihop.

mvh

I'm living the life I was born to live

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#12
okej, jo det beror nog mycket på körning också.   

oj, det har jag inte tänkt på riktigt, blir nog att leta reda på en weber eller något liknande, men dom är ganska svåra att få tag på till ett rimligt pris. Tack för all hjälp
Mvh


Volvoskadad
127 Inlägg
4 augusti 2010
#13
Eahelin skrev:
okej, jo det beror nog mycket på körning också.   

oj, det har jag inte tänkt på riktigt, blir nog att leta reda på en weber eller något liknande, men dom är ganska svåra att få tag på till ett rimligt pris. Tack för all hjälp
Mvh

En dubbelportad weber får man ju för en struntsumma om man gämnför med dubbla weber 40,45,50.
En tips är att kolla upp glappet i spjällaxlarna innan du köper en smile

mvh johnny

I'm living the life I was born to live

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#14
okej okej, får väl ta mig tid och sätta mig och leta igenom blocket :p Tack åter igen för tips och fakta. En sista fråga Vx3-kam eller en M-kam. k-kamen var urtagen ur 405 toppen. :S


Volvoskadad
127 Inlägg
4 augusti 2010
#15
Eahelin skrev:
okej okej, får väl ta mig tid och sätta mig och leta igenom blocket :p Tack åter igen för tips och fakta. En sista fråga Vx3-kam eller en M-kam. k-kamen var urtagen ur 405 toppen. :S

Vx3 alla gånger före M. M-kammen tillverkades ju till b230f för att få en lugn och fin gång på motorn, och även för fina avgasvärden. Jag skulle säga att det är Volvos snällaste kam, men någon annan kanske säger emot?

mvh

I'm living the life I was born to live

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#16
okej, passar en weber 36/36 rakt på mitt insug (original b230a) eller måste jag ha ett b230k insug eller ett egengjort?


Volvoskadad
127 Inlägg
4 augusti 2010
#17
Eahelin skrev:
okej, passar en weber 36/36 rakt på mitt insug (original b230a) eller måste jag ha ett b230k insug eller ett egengjort?

Eftersom en weber 36/36 är en fallförgasare behöver du ett annat insug. Det från b230k behöver du bara borra nya hål längre ut så passar förgasaren.
Kan lägga upp en bild på det i mitt galleri

I'm living the life I was born to live

Trött
267 Inlägg
4 augusti 2010
#18
Boggieman skrev:
Eahelin skrev:
okej okej, får väl ta mig tid och sätta mig och leta igenom blocket :p Tack åter igen för tips och fakta. En sista fråga Vx3-kam eller en M-kam. k-kamen var urtagen ur 405 toppen. :S

Jag skulle säga att det är Volvos snällaste kam, men någon annan kanske säger emot?

Det är nog ingen som protesterar mot det påståendet.smile

Det beror ju på vad du ska ha bilen till, VX3 är väl ganska högvarvig? Har aldrig kört med en sån så jag vet inte säkert. Ska du bara ha bilen att lalla fram och tillbaka till jobbet, så satsa på en H eller K-kam, dom ligger med ganska långt ner i registret.

<--- Har själv K-kam i den där, drar från ca 3500 och ganska högt i registret.

Volvoskadad
127 Inlägg
4 augusti 2010
#19
Hellectric skrev:
Boggieman skrev:
Eahelin skrev:
okej okej, får väl ta mig tid och sätta mig och leta igenom blocket :p Tack åter igen för tips och fakta. En sista fråga Vx3-kam eller en M-kam. k-kamen var urtagen ur 405 toppen. :S

Jag skulle säga att det är Volvos snällaste kam, men någon annan kanske säger emot?

Det är nog ingen som protesterar mot det påståendet.smile

Det beror ju på vad du ska ha bilen till, VX3 är väl ganska högvarvig? Har aldrig kört med en sån så jag vet inte säkert. Ska du bara ha bilen att lalla fram och tillbaka till jobbet, så satsa på en H eller K-kam, dom ligger med ganska långt ner i registret.

<--- Har själv K-kam i den där, drar från ca 3500 och ganska högt i registret.

Vad jag vet så är H-kam den värsta volvo original kammen. Sitter ju original i gltn som jag har och den och GTn är dom enda som har 140 pollar. vx3 är ingen värsting vad jag vet. K och H vet jag är värre

mvh

I'm living the life I was born to live

16 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#20
det blir väl att använda bilen till det mesta, fram och tillbaks till jobb, dra skotern samt lite nöjesåkning efter grusvägarna wink   jo funderar på en k kam men han som säljer 405 toppen skulle skicka med en kam, antingen m eller vx3, så det var därför jag frågade.



Sök