3695
Sök

B230f går mket dåligt efter ca 1-2 mil!

42 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tja har en b230f som har krånglat länge nu..

Den går alltså bra den första milen kanske andra också men när han börjar bli varm så är det som att han inte får bensin eller får på tok för mke bensin på låga varv. Men om man får upp den till 3-4000 varv så går han skapligt men fortfarande inte bra. Vi har även tömt han på Bensin helt och hållet för ev, skit i tanken. sen har vi hällt i insprutnings rengörare men ingen skillnad.. och han tänder på alla stift. Och när han börjar gå dåligt drar han fruktansvärt mke soppa. Vi tankade i 56 liter och kom 20 mil.

Vet inte om det hjälper men pumpen under motorn slutar aldrig att gå. vrider man på tändningen ska ju den suga i ngn sekund eller två men den här pumpar och pumpar och ger sig aldrig..

Det som är bytt är följande:
-Lambda
-LMM
-Packning mellan insug och motor
-Tändstift, tändkablar, tändspole,

Tack i förväg!

Forummoderator
26 342 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Hur är tomgången när han börjar gå dåligt?
Inte automatchoken som hängt sig då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

58 Inlägg
5 augusti 2010
#3
AirOne: Jag har vart med och skruvat på den...och tomgången är faktiskt olika från gång till gång, men många gånger är den väldigt hög, runt 2000 varv.

Och automatchoken (kallstarten?) ville vi utesluta tidigt, så vi ryckte ur kontakten till den, och den är fortfarande urdragen.


Forummoderator
26 342 Inlägg
6 augusti 2010
#4
Emilpfoshizzle skrev:
AirOne: Jag har vart med och skruvat på den...och tomgången är faktiskt olika från gång till gång, men många gånger är den väldigt hög, runt 2000 varv.

Och automatchoken (kallstarten?) ville vi utesluta tidigt, så vi ryckte ur kontakten till den, och den är fortfarande urdragen.

Jag tycker det låter som att den får för mycket bränsle. Det går bra när han är kall men när han blir varm så blir blandningen fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#5
Men är det inte lambdasonden som bestämmer blandningen då?

Forummoderator
26 342 Inlägg
6 augusti 2010
#6
Peterson skrev:
Men är det inte lambdasonden som bestämmer blandningen då?

Lambdasonden känner av avgaserna ja, men det finns väl även en kallstartsventil?
Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 313 Inlägg
6 augusti 2010
#7
Har du kollat felkoder? "blinkkoderna"...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

58 Inlägg
7 augusti 2010
#8
Vi har inte kollat felkoder. Ska jag vara ärlig vet jag inte ens hur man gör det på den, med tanke på att jag aldrig sett nån "diagnosbox" eller liknande...Vart borde den sitta isåfall?


Smålänning
7 883 Inlägg
7 augusti 2010
#9
Vad är det för årsmodell?

>88A eller 88B> alltså LH2.2 eller LH 2.4?

Eller rent av en 92:a? Isf är det Rex Regina elelr Bosch LH på den?

Jag skulle satsa på tempgivare och eller LMM, alternativt lamdasond.

Dom grejerna kan ni köpa på skroten för en billig peng om ni tar bort det själva, kolla bara numrena. Enda du behöver är en 19 och en 22 nyckel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

58 Inlägg
7 augusti 2010
#10
LMM och Lambdasond har vi bytt redan. Men tempgivaren, kan den ge liknande symptom?


Performance meck
342 Inlägg
8 augusti 2010
#11
ja med trasig tempgivare brukar den inte gå nått roligt brukar även gå olika dåligt beronde på hur den känner sig...

den som styr motor styrenheten sitter under 3ans insug finns 2 givare en till mätaren den sitter lägre fram under 2ans om jag inte minns fel men styrbox givaren sitter som sagt under 3ans insug testa att ta bort kontakten till denna (går dock inget *bra* utan men brukar gå bättre än med den in kopplad på trasig givare)

lycka till

Mvh viktor


Sök