3424
Sök

200sx s13 i lådor. monteringsHJÄLP önskas!

119 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#41
krockbalk kanske kan vara bra att ha... men kanske får modifiera den eller bygga egen?
tips på tryckrörsragningen då? förarsidan är ju lätt. bara å såga upp hålet till orginalintercooler... men passagerarsidan är ju lite värre. flytta spolarvätskeburken, kanske? för det blir väl lite galet att dra under rambenet och upp?

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

9 september 2010
#42
http://www1.garaget.org/gallery/archive … xmuvs7.jpg

Det går att knö dit ett tre tums rör bredvid spolarbehållaren.

119 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#43
Smurfenglubb skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/49647/952040_xmuvs7.jpg

Det går att knö dit ett tre tums rör bredvid spolarbehållaren.

japp. det ser jag nu. big_smile
ser svincoolt ut! perfekt bild att kolla på och sen härma.

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#44
SÅDÄRJA!!! nju har jag beställt en alukylare och ett intercoolerkit på http://www.autoextreme.co.uk/
mycket proffsig sida och onlinehjälp dygnet runt. DET kallar jag service!!!
och billigt var det oxå! i princip kan man säga att jag betalade samma för intercoolerkitet där som om jag skulle köpt i sverige, men då ingick alukylaren OCH frakten i priset! big_smile
UNDERBART! rekommenderas varmt!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#45
här är grejerna som jag beställt:

http://img99.imageshack.us/i/bilen110.jpg/

började med att montera kylaren. den passade inte alls så bra som det sades, men det löste sig. jag fick fräsa upp och göra nya hål för andra gummibussningar (ifrån en KIA cee´d):

http://img253.imageshack.us/i/bilen111.jpg/

http://img183.imageshack.us/i/bilen113.jpg/

http://img716.imageshack.us/i/bilen112.jpg/

och tillverka övre hållare:

http://img833.imageshack.us/i/bilen121.jpg/

sen skar jag till en 3mm aluminiumplåt som ska skruvas fast bakom kylaren som jag sedan ska montera fläkten/fläktarna på:

http://img443.imageshack.us/i/bilen120.jpg/

sen tillverkade jag en grövre aluplåt som jag skruvade fast under främre balken till att ställa intercoolern på:

http://img830.imageshack.us/i/bilen128.jpg/

bultarna ska ersättas av gummibussningar imorgon.
och sen övre fästen:

http://img830.imageshack.us/i/bilen122.jpg/

sen sprängde jag bort batterihyllan för att lämna plats åt tryckröret:

http://img836.imageshack.us/i/bilen125.jpg/

så nu ska batteriet flyttas till skuffen, gummibussningar, fläktar, termostat och lite annat fixas... sen kan vi nog kanske provköra en sväng! big_smile
Senast redigerat av perorust (10 oktober 2010)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#46
SÅ!!!
nu är jul, nyår och allt annat trams avslutat och vardagen återfinner sig. med andra ord: "mek-time!!!"
jag har städat ur garaget och rullat in aset och börjat greja lite.
första hindret var att rör-kittet till intercoolern inte verkar vara så "bolt-on" som det utlovas. spelar ingen roll hur jag gör vid insuget, så passar det inte. scheisse! :-/
och vad jag än tar tag i, så ser jag minst 3 grejer till som behöver fixas...
någon som har lite pep-talk att dela med sig av? big_smile
bilder kommer strax!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

20 januari 2011
#47
Det var en lång julledighet från garaget det. kan inte vara nyttigt. tongue
Jag har aldrig hört att ett intercoolerkit passar jag, så jag är inte förvånad.

343 Inlägg
20 januari 2011
#48
här har du en service manual till Nissan 200sx s13 : http://bagpuss.swan.ac.uk/200sx/s13manual/ ligger på 900 sidor totalt men denna kan vara till stor nytta.

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

119 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#49
falkon93 skrev:
här har du en service manual till Nissan 200sx s13 : http://bagpuss.swan.ac.uk/200sx/s13manual/ ligger på 900 sidor totalt men denna kan vara till stor nytta.

du är en klippa!!!!!! TACK!!!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#50
tjenamors på er alla!
nu håller jag i skrivande stund på att greja för fullt och nu börjar det kännas som att jag har koll på saker å ting. de värsta frågetecknen är uträtade.
jag vill tacka samtliga som har bidragit på denna tråd.
eftersom jag nu känner mig ganska trygg i bilskruvandet, så kommer jag att ta ett steg bort ifrån denna tråd. jag behöver den inte längre i samma utsträckning som förut. ett tecken på det är ju att det går så lång tid emellan inläggen. smile naturligtvis kommer jag återvända hit om det uppstår några fler frågor, men inte lika fre3kvent som förut.
så. tack igen till er alla. lycka till med ERA projekt!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

1 702 Inlägg
6 april 2011
#51
Det känns som du missuppfattat trådens innebörd det är ju du som ska visa ditt bygge från bil i lådor till färdig.
Det är ju inte bara ett fråga hur gör man o sen sticka vidare forum. Jag hjälpte till på några frågor du hade och vill ju självklart se din bil färdig oxå.
Kommer den finnas på nåt annat forum man kan följa kanske.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

119 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#52
Skruvar till det skrev:
Det känns som du missuppfattat trådens innebörd det är ju du som ska visa ditt bygge från bil i lådor till färdig.
Det är ju inte bara ett fråga hur gör man o sen sticka vidare forum. Jag hjälpte till på några frågor du hade och vill ju självklart se din bil färdig oxå.
Kommer den finnas på nåt annat forum man kan följa kanske.

ok. du har helt rätt! i stand corrected! big_smile
jag ångrar mitt tidigare inlägg och kommer hädanefter att ge löpande info om bilen i detta forum.
känns enklast jämfört med att starta ett nytt. smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

343 Inlägg
6 april 2011
#53
perorust skrev:
Skruvar till det skrev:
Det känns som du missuppfattat trådens innebörd det är ju du som ska visa ditt bygge från bil i lådor till färdig.
Det är ju inte bara ett fråga hur gör man o sen sticka vidare forum. Jag hjälpte till på några frågor du hade och vill ju självklart se din bil färdig oxå.
Kommer den finnas på nåt annat forum man kan följa kanske.

ok. du har helt rätt! i stand corrected! big_smile
jag ångrar mitt tidigare inlägg och kommer hädanefter att ge löpande info om bilen i detta forum.
känns enklast jämfört med att starta ett nytt. smile

de gillas:D

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

119 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#54
ja, då har det varit underbart väder hela dagen. ifrån vägen utanförså har motorcyklar hörts åka förbi precis hela dagen. å jag har skruvat bil hela dagen! smile
jag har skaffat ett avgasrör, wastegate, BTR, luftfilter och en massa annat krafs. fick bygga om laddrören pga felkonstruerad skit... valde biltemas avgaskrökar 2,5 och 3 tum.
å flyttat batteriet till skuffen har jag gjort. plus en helvettes massa annat.
och nyss kom beköningen: den startade! big_smile
det tråkiga är ju att den inte varvar mer än runt 3000 varv och går grymt orent. någon som har något tips?
jag plockade ur kontakten till LMM och då ville den dö. samma när jag plockade ut kontakterna till tomgångsregleringen vid insuget.
och det verkar som att min nya, fina ställbara bränsletrycksregulator inte riktigt reglerar som han ska? manometern går i topp... inte så bra, kanske? :S

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

9 april 2011
#55
Om bränsletrycket är helt fel så är det inte konstigt att den inte går bra. Går det inte att få ner trycket? 2,5 bar är det vid tomgång original vill jag minnas.
Senast redigerat av Smurfenglubb (9 april 2011)

119 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#56
ja, det är lite skumt... jag skruvade på skruven på toppen när han gick på tomgång och kollade på mätaren, men den stod fast på max eller strax under max. jag minns inte hur många psi det var, men jag ska kolla detta imorgon.
(ja, manometern visar PSI. kanske därför den var så billig... )

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#57

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#58
hejsan!
nu har jag plockat bort BTR:en helt å hängt på orginal. jag fattar inte varför den inte funkar? om jag ansluter slangarna, så kan jag få det att funka, men då kommer manometern att mäta det trycket som ligger på returledningen. finns väl inget mer ointressant? big_smile
så: orginal grejjer rakt igenom. lmm, spridare, kabelhärva med mera är, mig veteligen, ok. kamaxlarna står rätt emot vevaxeln, alla säkringar är hela. motorstyrdonet har steg 2 chip.
och bilen går SOM EN RÖV! (ursäkta franskan...)
står å hostar å blurrar och svarar inte på gas. när jag är riktigt försiktig, så kan jag fiska upp varvet till runt 2500 varv.
jag har lånat hem en "self diagnosis connector box" ifrån jobbet. (meningslöst, eftersom det går att göra samma diagnos direkt på styrdonet...) och den visar kod 55 (allt är ok/inga fel)
känns som att jag snart utlyser en kontant belöning till den som kommer med ett tips som löser problemet... snälla hjälp. jag får snart krupp på alla nivåer. hmm

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#59
Ingen som har någon idé?
big_smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

1 702 Inlägg
31 maj 2011
#60
Prova ryck spridarna en i taget så ser du ju i fall det blir sämre eller ingen skillnad på motorgången.
Sen sitter väl bränsletrycksregulatorn alltid på returledningen iaf orginal.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök