3427
Sök

200sx s13 i lådor. monteringsHJÄLP önskas!

119 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har precis i dagarna köpt en s 13 i demonterat skick. Förre ägaren hade påbörjat ett pallbocksprojekt (bilen står på pallbockar under en mycket lång tid) men tröttnade hårt. Motor och vxl-låda ligger på en lastpall och är delvis demonterad.

Min målsättning är att, först och främst, montera ihop allt och besikta och göra en rullande renovering av det hela.

Till saken bör oxå nämnas att förre ägaren uppgav att han hade haft inbrott i sitt garage och blivit bestulen på flertalet delar, bla. turbo, avgassystem, dump, wastegate, IC, kylare, mm, mm... Därför är det kanske inte självklart att jag har alla delar som behövs. hmm

Jag är rutinerad mekaniker men jag har aldrig skruvat med en s13 förut, så jag är mycket tacksam om ni vänliga själar därute skulle vilja kasta upp lite fotografier i tråden, så att jag/vi ser hur saker och ting ska sitta ihop.

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

873 Inlägg
6 augusti 2010
#2
kolla projektrådar på 200sx , annars är det bara säga till så kan jag bistå med info , samt skaffa verktygs handboken på s13 , finns i kopierbart skick att skriva ut ca 700 sidor tror jag smile , hör av dig om det är nått

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432

119 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#3
Så. Nu har jag lagt några söndagstimmar på motorn. monterat av och på kamaxlar, lyftare, insug och grenrör. Rengjort och kontrollerat allt.

Några frågetecken uppstod som jag inte hittar några svar på:

* När jag plockade av kamaxlarna så var det kanske 3 stycken lyftare som fjädrade, resten var hårda. jag tryckte ihop med tång och värmde med blåslampan och då lossnade de. har jag gjort rätt? eller SKA de vara stenhårda? eller har jag pajat dem med värme?

*Jag har några rör och stag som jag inte vet vart de ska sitta.

http://img213.imageshack.us/i/bilen050.jpg/

http://img651.imageshack.us/i/bilen060.jpg/

http://img96.imageshack.us/i/bilen051.jpg/

Tack för hjälpen med bilderna!
Senast redigerat av perorust (8 augusti 2010)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

873 Inlägg
8 augusti 2010
#4
just nu funkar www.imageshack.us
du laddar upp bilderna där och länkar dem till garaget . kan skriva i ett pm hur exakt du går till väga , steg för steg

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432

119 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#5
skruven längst ner till vänster på vattenpumpen där även fästet till generatorn sitter på; vad är det för gänga?!? M8 går inte i alls och M6 ramlar igenom! är det M7?

http://img401.imageshack.us/i/bilen017.jpg/

spridarna är ofärgade (blank metall) och vit plast. vilken storlek är det då? orginal?

http://img23.imageshack.us/i/bilen019.jpg/

världens enklaste kamlåsningsverktyg:

http://img824.imageshack.us/i/bilen026.jpg/

Jag misstänker att denna går till en oljekanal? kanske bra att sätta oljetrycksmätare här?

http://img153.imageshack.us/i/bilen055.jpg/

och den här lille rackaren verkar vara en backventil. vevhusventilation? synd att den läcker igenom... kan jag koppla vevhusgaserna tilll röret mellan lmm och turbo istället?

http://img20.imageshack.us/i/bilen046.jpg/

Dessa 2 små distansbrickor. 10 millimeter invändigt. vart ska de sitta?

http://img28.imageshack.us/i/bilen045.jpg/
Senast redigerat av perorust (8 augusti 2010)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

1 702 Inlägg
8 augusti 2010
#6
perorust skrev:
skruven längst ner till vänster på vattenpumpen där även fästet till generatorn sitter på; vad är det för gänga?!? M8 går inte i alls och M6 ramlar igenom! är det M7?

http://img401.imageshack.us/i/bilen017.jpg/

spridarna är ofärgade (blank metall) och vit plast. vilken storlek är det då? orginal?

http://img23.imageshack.us/i/bilen019.jpg/

världens enklaste kamlåsningsverktyg:

http://img824.imageshack.us/i/bilen026.jpg/

Jag misstänker att denna går till en oljekanal? kanske bra att sätta oljetrycksmätare här?

http://img153.imageshack.us/i/bilen055.jpg/

och den här lille rackaren verkar vara en backventil. vevhusventilation? synd att den läcker igenom... kan jag koppla vevhusgaserna tilll röret mellan lmm och turbo istället?

http://img20.imageshack.us/i/bilen046.jpg/


Dessa 2 små distansbrickor. 10 millimeter invändigt. vart ska de sitta?

http://img28.imageshack.us/i/bilen045.jpg/

Där du vill sätta oljetrycksmätaren är olja till turbon från blocket.
Motsatta sidan på blocket finns uttag för orginal oljetryckskontakt där kan du sätta givaren till din mätare.
Den sitter ganska långt ner fram på blocket.
Lycka till har du mer frågor har jag info i huvet annars finns det på bild kolla min tråd "nissan 200 renovering kommer med ett inlägg snart.

Mvh Tommy
Senast redigerat av Skruvar till det (8 augusti 2010)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
8 augusti 2010
#7
Den lille rackarn är mycket riktigt vevhusvent kommer från ventikåpan.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
8 augusti 2010
#8
mina spridare ser ut så med troligen orginal

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 772 Inlägg
8 augusti 2010
#9
Detta kommer följas. Kan tyvärr inte bidra med någon hjälp då jag aldrig skruvat dessa bilar, dock kan man nog lära sig en hel del här.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 741 Inlägg
8 augusti 2010
#10
perorust skrev:
När jag plockade av kamaxlarna så var det kanske 3 stycken lyftare som fjädrade, resten var hårda. jag tryckte ihop med tång och värmde med blåslampan och då lossnade de. har jag gjort rätt? eller SKA de vara stenhårda? eller har jag pajat dem med värme?

Dom ska vara hårda. Är dom mjuka så är det endera ingen olja i dem eller trasiga.
Hoppas du inte förstört dem utan bara lyckats pressa ut oljan.
Men har du hettat upp dem med blåslampa så skulle jag ju tro att dom är trasiga.

Skaffa verkstadshandboken innan du fortsätter. Då har du svar på ALLT!
Senast redigerat av tecman (8 augusti 2010)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 702 Inlägg
8 augusti 2010
#11
den bilden image nr 96 är 2 stag som sitter mellan insuget och toppen alldeles vid spridarna.
Jag har inte mina tycker dom är i vägen men för stabilitet skull finns dom iaf.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

8 augusti 2010
#12
http://img213.imageshack.us/i/bilen050.jpg/
Skulle gissa på att det övre röret på bilden är till värmepaketet.
Röret längst ner är till vevhusventilation från block till ventilkåpa.

http://img96.imageshack.us/i/bilen051.jpg/
Stödstag till insug, kasta dem. smile

Det är M7 till kamdreven, så det är möjligt att det är det till vattenpump också.

119 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#13
Skruvar till det skrev:
Där du vill sätta oljetrycksmätaren är olja till turbon från blocket.
Motsatta sidan på blocket finns uttag för orginal oljetryckskontakt där kan du sätta givaren till din mätare.
Den sitter ganska långt ner fram på blocket.

Ok. men längre bak på blocket på avgassidan sitter en större banjokoppling som oxå verkar gå till oljekanalen. vart ska den gå? jag trodde att DEN var till turbon...

http://img46.imageshack.us/i/bilen056.jpg/

och den övre av de 2 skruvarna på pumpen var M8. hmm... borra å gänga om? lol! lol
Senast redigerat av perorust (8 augusti 2010)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#14
Skruvar till det skrev:
Den lille rackarn är mycket riktigt vevhusvent kommer från ventikåpan.

men den jäkeln läcker. det är ju inte alls bra. då kommer ju oljestickan att ploppa upp. eller? kan jag plugga den å dra ventilatiionen till t.ex. innan turbon? det borde väl funka?

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

8 augusti 2010
#15
perorust skrev:
Ok. men längre bak på blocket på avgassidan sitter en större banjokoppling som oxå verkar gå till oljekanalen. vart ska den gå? jag trodde att DEN var till turbon...

http://img46.imageshack.us/i/bilen056.jpg/

Den är till vatten in till turbon

1 702 Inlägg
8 augusti 2010
#16
Precis vatten till turbon det är både olja in/ ut och vatten in /ut på orginalsnurran.
Vattnet ut från turbon går på baksidan toppen i ett rör eller slang och in i insuget rätta mig om jag har fel.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 741 Inlägg
8 augusti 2010
#17
perorust skrev:
spridarna är ofärgade (blank metall) och vit plast. vilken storlek är det då? orginal?

http://img23.imageshack.us/i/bilen019.jpg/

Original

världens enklaste kamlåsningsverktyg:

http://img824.imageshack.us/i/bilen026.jpg/

Tyckte den såg avancerad ut då man vanligtvis inte behöver någon för dessa motorer wink

Jag misstänker att denna går till en oljekanal? kanske bra att sätta oljetrycksmätare här?

http://img153.imageshack.us/i/bilen055.jpg/

(Är ju egentligen olja in till turbon)
Skulle ju gå men är ju rätt trångt då du har turbon där. bättre ta den på andra sidan där oljefiltret ska sitta där har du vanligtvis en blindplugg bara ta bort den om det inte redan är gjort.
och den här lille rackaren verkar vara en backventil. vevhusventilation? synd att den läcker igenom... kan jag koppla vevhusgaserna tilll röret mellan lmm och turbo istället?

http://img20.imageshack.us/i/bilen046.jpg/

Byt backventilen istället. Den ska ju bromsa när du får övertryck i insuget.

Dessa 2 små distansbrickor. 10 millimeter invändigt. vart ska de sitta?

http://img28.imageshack.us/i/bilen045.jpg/

Aldrig sett!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

8 augusti 2010
#18
perorust skrev:
Skruvar till det skrev:
Den lille rackarn är mycket riktigt vevhusvent kommer från ventikåpan.

men den jäkeln läcker. det är ju inte alls bra. då kommer ju oljestickan att ploppa upp. eller? kan jag plugga den å dra ventilatiionen till t.ex. innan turbon? det borde väl funka?

Det är inte bra att den läcker. Laddtryck in i ventilkåporna då. Du kan ju montera en backventil på slangen istället. Eller dra alla slangar till inloppet på turbon.

119 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#19
tog precis en språngmarsh ut i garaget för å kolla.

den mystiska skruven på vattenpumpen är absolut M7. samma gänga som kamdreven.

vatten till turbon? det var mej en bortskämd jävel.. wink min "nya" turbo är ju inte vattenkyld: vart gör jag av den då? plugga? eller dra bakom toppen å in till insuget? om det är dit den ska gå?

kollade på stödstagen till insuget. hur jag än vänder å vrider på dem, så ser jag inte hur de ska sitta. bild, någon? samma med rören...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

8 augusti 2010
#20
perorust skrev:
tog precis en språngmarsh ut i garaget för å kolla.

den mystiska skruven på vattenpumpen är absolut M7. samma gänga som kamdreven.

vatten till turbon? det var mej en bortskämd jävel.. wink min "nya" turbo är ju inte vattenkyld: vart gör jag av den då? plugga? eller dra bakom toppen å in till insuget? om det är dit den ska gå?

kollade på stödstagen till insuget. hur jag än vänder å vrider på dem, så ser jag inte hur de ska sitta. bild, någon? samma med rören...

Plugga vattenrören eller dra en slang emellan, spelar väl ingen roll.

Det där röret till vevhusvent är lite lurigt, öronen till skruvfästena ska vara uppåt iaf... å 90 gradersböjen ska vara bakåt motorn och träffa anslutningen längst ner längst bak på ventilkåpan.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök